Waarom vragen mensen vaak vragen waar niemand antwoord op weet?

Vragen zoals bestaat God ,is het heelal oneindig.Weten doen we het niet misschien ervaren we iets maar wie weet nou of God bestaat of hoe groot het heelal is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ik denk dat het te maken heeft met de drang om dingen te verklaren. De mens lijkt wel geprogrammeerd om vragen te stellen met als ultieme doel terug te keren naar de Bron van ons bestaan (God)

Er is "iets" in ons wat de weg zoekt terug naar de oorsprong. Dit verlangen zit diep in de ziel van de mens geborgen en is niet stuiten!

Uiteindelijk zal het de mens ook wel lukken, immers dat is het ultieme doel het gaat effe duren dat dan weer wel ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

In de hoop dat er toch misschien iemand is die daar een antwoord op heeft. Maar als je realistisch bent, is er (net zo als jij zegt) geen eerlijk antwoord op die vragen. Misschien wil de vragensteller alleen maar weten wat voor mening een ander daar over heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, waarom stellen mensen dergelijke vragen en doen ze dat al hun hele bestaan? Natuurlijk weet je op het moment van stellen al dat je geen eensluidend antwoord zult krijgen, maar de antwoorden DIE je krijgt op dergelijke vragen, geven je inzicht in het leven, je gevoelswereld, de wereld om je heen, hoe mensen denken en ze zijn de basis voor eventuele religieuze denkbeelden.

Het zijn niet zozeer de ántwoorden die je op dergelijke vragen zoekt, alswel de kijk op de vraag, de benadering en de invalshoek van anderen ; die vormen ook je eigen denken en je eigen wereldbeeld. Dze tak van 'sport' noemen we filosofie, en hoewel het oppervlakkig gezien natuurlijk allemaal gel*l in de ruimte lijkt, is het dat allerminst. Het nadenken / discussiëren / filosoferen over dergelijke vragen, vormt namelijk wel de basis voor onder andere je religiositeit, je ethisch besef, je culturele waarden en normen, kortom, ze maken een groot deel uit van je kijk op meer concrete zaken.

Daarom blijven we dergelijke vragen stellen EN probéren te 'beantwoorden'. Misschien is juist die nieuwsgierigheid, die natuurlijk ontstaat doordat we als vermoedelijk enige levende wezens over onze eigen sterfelijkheid en de zin van ons leven kunnen nadenken, die ons mens maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of God bestaat dat weet ik niet, de kerk zelf heeft hem niet hem niet zo populair gemaakt, het heelal is oneindig groot dat is iets wat we wel zeker weten, juist het feit dat we nog geen leven hebben aangetroffen in het universum geeft toch iets te denken over onze eigen oorsprong, het kan niet zo zijn dat we alleen maar leven en daarna sterven, kijk is naar al die prachtige dingen om je heen, probeer daarvan te genieten, en jezelf vragen stellen och dat is een mens eigen.
vanaf de eerste mens bestonden er ook al vragen, ook vragen waarop men "kennelijk"' geen antwoord weet.
en dat is maar goed ook,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen willen met het stellen van die vraag niet echt HET juiste antwoord krijgen, maar een discussie op gang brengen waarbij het interessant is wat de visie van anderen is op het onderwerp waar zij een een vraag over hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom zijn het juist vragen, anders had je het antwoord wel een keer gelezen

Toegevoegd na 1 minuut:
Een ander aspect is, dat mensen vragen stellen om hun eigen mening bevestigd te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom? omdat ze graag willen dat hun vraag onbeantwoord blijft, sommige vragen zijn gewoon niet serieus te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit een gevecht is met de wetenschap. Wat de wetenschap heeft ontdekt, is niet voldoende voor alle vragen te beantwoorden. Er zijn dus nog een hele dingen niet ontdekt.
We willen (tenminste ik zelf) juist dat er naar de antwoorden gezocht worden die juist nog onbekend zijn, maar waarvan we (ik) wel het gevoel hebben dat het bestaat.

Aanschouw eens het volgende verhaal:
In de middeleeuwen volgden de gewone burgers (bv boeren) de wijze van de kerk. Dit was voor hun de spirituele waarheid. In die periode is echter ook duidelijk geworden dat de kerk andere factoren belangrijk vond dan het begeleiden van het volk in hun spiritualiteit. Ook bleken sommige dingen niet te kloppen.
De mensheid stuurden onderzoekers de wereld in om naar een andere spirituele waarheid te zoeken. Dit duurde echter te lang en daarom heeft de mens bedacht om het zichzelf maar een stukje makkelijker te maken. De focus is toen verlegt naar het materialisme.
In deze tijd vinden meer en meer mensen dat toch graag antwoorden willen hebben op de spirituele vragen. Dat het materialisme over de top is gegaan.

Dat mensen zulke vragen stellen is dat zij graag hierop antwoorden willen krijgen. Als het nog niet is bewezen, hopen zij wetenschappers te kietelen om hiernaar te zoeken.

Een heleboel mensen hebben het gevoel dat er meer is. Dit gevoel wordt door steeds meer mensen ook gevoeld, het gevoel wordt ook steeds sterker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen stellen dit soort vragen om meerdere redenen. Ze zijn op zoek naar zekerheden. Om die reden stellen ze andere mensen dit soort vragen om te kijken hoe andere mensen hier over denken om tenslotte tot een eigen standpunt te komen. Het is ook een vorm van contact. Het lokt bepaalde theorieën en uitspraken uit.
Ook staat het wel 'interessant' om vragen te stellen waarbij het lijkt alsof je je niet oppervlakkig met het leven bezighoudt, maar nadenkt over grote levensvragen als: geloof; eindigheid van het heelal e.d.
Natuurlijk is er ook nog een groep mensen die alleen maar vraagt om te vragen, dus om aandacht te krijgen.

En je hebt verder gelijk: Op deze vraag heeft niemand een antwoord. en ze worden heel vaak gesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bestaat God, hoe groot is het heelal: er zijn mensen die denken er nooit over na, er zijn mensen die het absoluut niet interesseert en dan zijn er een heleboel mensen die er afentoe eens mee bezig zijn en aan het andere uiterste daarvan zijn er mensen die er beroepsmatig mee bezig zijn, er hun dagelijks werk van maken. Je kunt het wetenschappelijk benaderen, je kunt het filosofisch benaderen, je kunt het absoluut niet geloven, je kunt het tot je absolute geloof maken.....het blijft ons intrigeren of het zou kunnen, daarom komen die vragen elke keer opnieuw en opnieuw!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is vast iemand die veel van het onderwerp afweet, veel aspecten heeft bestudeerd, veel heeft gelezen over standpunten voor en standpunten tegen. We willen onze meningen+argumenten versterken en kunnen daarbij goed de hulp van goeievragers gebruiken.
Misschien lees jij hier op de site zoveel goede standpunten wat betreft het wel of niet bestaan van god met goede argumenten dat je minder gaat twijfelen of beter kan nadenken over het onderwerp en met minder vragen zit.