Hoe kan ik reageren als iemand mijn mening vraagt, en mijn mening is negatief?

Het gaat om situaties/gevallen waarin ik niets goeds weet te zeggen tenzij ik hartstikke lieg.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (10)

als iemand je mening vraagt zou je in principe ook je mening moeten kunnen geven als deze negatief is. er wordt tenslotte om je mening gevraagd en niet om een positieve reactie. dit behoeft natuurlijk wel enige nuance
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iemand echt je mening vraagt dan kan je het beste eerlijk zijn. Wel is het dan aardig om de nare boodschap ín te pakken'. Maar een echte vraag naar je mening zou je met een echt antwoord moeten kunnen beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan dan best een beetje rond de zaak heen praten om conflicten te vermijden.
Je kan ook zeggen: "Ik vind het eigenlijk zo, maar het is ook mogelijk dat het misschien anders kan zijn, en dat jij gelijk hebt."
Dan komt je mening niet zo cru over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
soms kan dat, soms doe ik dat zelfs!!!Maar dan gaat het om kapsel, kleding, interieur etc. Onbelangrijke dingen dus.
Mijn vraag betreft min of meer gewetensvragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigenlijk vind ik dit een antwoord van niks Siska. Een beetje slapjes.
Bedoel je gevallen als: Hoe vind je mn nieuwe schoenen, of mn nieuwe haar. Ja dat wordt wel eens moeilijk, an wordt het of een leugentje om bestwil, of iets er omheen draaien: Die kleur staat je leuk (maar het model vind ik niks,zeg je er niet bij) . Em zo zul je meer moeten vinden wat de waarheid niete cht geweld aandoet, maar wat voor de vrager niet te negatief overkomt

Toegevoegd na 36 minuten:
maar verder, als je kunt onderbouwen waarom jij negatief reageert, dan mag je dat best doen. Alleen maar: dat idee id niks, heeft de ander niks aan, wel als je erbij zegt: Heb je daaraan al gedacht?
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
natuurlijk, mensen die dat soort dingen vragen wil ik best tevreden stellen, omdat het onbelangrijk is.
anneliez
12 jaar geleden
Het was niet echt duidelijk uit je vraag te halen om welke situatie het ging
Als het bv over kleding/haar gaat, kan je bv zeggen dat het haar/hem leuk staat, maar je het zelf nooit zou dragen enzo;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zie mijn reactie hierboven
Begin met; 'wat een goed/leuk idee', of 'wat goed bedacht'..doe alsof je erover nadenkt en breng jou mening idee als een optie en onderbouw het goed. Bijvoorbeeld je krijgt een vraag..; zullen we alle muren in huis groen verven?...zeg..hey wat leuk om de muren een ander kleurtje te geven, miss is het een idee het iets neutraler te houden? Miss wit of grijs en dan 1 wand groen?...

Op deze manier gaat iemand nadenken over jou mening/optie, en heeft hij/zij niet het gevoel 'afgebrand' te worden.. En. Blijf je toch eerlijk..succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Succes? Hoezo?
Je kan vragen of hij/zij echt de waarheid wil horen,ook al is het antwoord misschien niet wat hij/zij graag wil horen.Als het antwoord ja is denk ik dat je gewoon de echte waarheid kan zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, dat zou kunnen. Eigenlijk is het ook de vraag of mijn waarheid de waarheid is
Als je dit soort vragen beantwoordt, kun je het beste vanuit jezelf praten, vanuit je eigen gevoel en met liefde. Dus niet wijzend met een vinger naar een ander.
Wees zo open en eerlijk mogelijk. Wat betekent dat je ook kunt aangeven wat het met je doet om de vraag te beantwoorden, bv dat je het moeilijk vindt - het je zwaar valt - jij je mening wilt geven en daarbij niemand wilt kwetsen etc. Je kunt ook aangeven de vraag te willen beantwoorden alleen de juiste woorden niet weet of erop terugkomt. En heb respect voor de mening of gezichtspunten van anderen.

Have a nice day!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik zelf doe is vragen of de persoon mijn eerlijke mening wil weten. Is het antwoord "ja", dan geef ik die ook. Is het antwoord "nee", dan geef ik die dus niet.
Wat ik ook probeer is om open te blijven naar de ander, want mijn mening is natuurlijk slechts een mening en niet meer dan dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op iemands vraag antwoord jij met de vraag of diegene je eerlijke mening wil. Heeft ooit iemand daar met nee op geantwoord? Dat is lachen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahahaha, dat had ik er eerst bijgezet, maar weer weggehaald. Vond het zo stom staan eigenlijk.
Maar de meesten reageren inderdaad met "ja" :-))
Ik herinner me 1 keer, dat iemand nee zei, maar die wist dan dus óók meteen zo ongeveer mijn eerlijke antwoord hahahaha.
Dat is het leuke eigenlijk van het stellen van die vraag.
Ik doe het geregeld, want ik heb enorm veel moeite met liegen.
Een vriend van mij zegt bij alles wat hij niet goed, leuk of mooi vindt, maar dat niet rechtstreeks wil zeggen, "Dat is interessant". Niemand, behalve ik, weet dat hij daarmee een negatieve reactie afgeeft.