Glad schrijf je nooit als gladt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, glad schrijf je inderdaad nooit zo. Als je een woord met -dt schrijft is altijd een werkwoord
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit, glad is geen werkwoord maar een bijvoeglijk naamwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoeft niet per sé, want als je glad zo gebruikt: "de muur is glad" dan wordt glad gebruikt als het naamwoordelijk deel van het gezegde; dus wat het onderwerp is/maakt/doet enz...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hooo! De ene is met redekundig ontleden bezig en de ander met taalkundig.. Verwar ze niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He Chillm, blij dat er nog mensen zijn die iets van ontleden snappen. Je hebt idd gelijk. + (maar ik kan jou hier niet 'plussen')
Normaal schrijf je glad nooit als gladt.
Tenzij 'gladden' een werkwoord is en je het in de 2de/3de persoon enkelvoud zet.
Maar volgens mij is het geen werkwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je schrijft het als glad want het is geen werkwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
glad schrijf je altijd zo en nooit als gladt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie alle bovenstaande antwoorden. Gladt bestaat niet, glad wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de zin van het werkwoord gladden. Oftewel: Glad maken, stralen (slijpen) of polijsten. Het woord komt zeer weinig voor, maar is wel degelijk een werkwoord.

En soms gebruikt met het ook in de zin van: "Het vlotgladt niet zo tussen Kees en Truus. Maar dit is eerder dialect dan Nederlands.

Toegevoegd na 1 minuut:
Aanvulling op de eerste alinea, je gebruikt het dan dus als volgt:

Hij (of zij of u) gladt het oppervlak.

Toegevoegd na 9 minuten:
tussen "vlot" en "gladt" had een "/" moeten staan :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En al die knurften maar beweren dat glad geen werkwoord is.. +1 voor jou!
Alleen als het gebruikt wordt als persoonsvorm in de derde persoon enkelvoud van het werkwoord 'gladden' = gladmaken, schrijf je 'gladt'

Zie wat van Dale ervan zegt: Gladden:

Overgankelijk werkwoord; gladde, heeft geglad

Synoniem: Gladmaken

Groet,

Ton
Bronnen: