Een Millennium Gemeente/stad is een Nederlandse gemeente die meedoet met een landelijke, door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten opgezette actie, om mee te helpen om de acht door de Verenigde Naties in 2000 (start van het nieuwe millennium) opgestelde millenniumdoelstellingen voor 2015 te halen.

1.uitbannen van armoede en hongersnood (hier werd op 17 oktober 2007, Wereldarmoededag, aandacht aan besteed)

2.bereiken van een universele basiseducatie

3.gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen

4.kindersterfte tegengaan

5.tegengaan van moedersterfte

6.uitbannen van hiv/aids, malaria en andere levensbedreigende ziekten

7.verzekeren van een duurzame omgeving

8.ontwikkelen van een wereldwijde samenwerking voor ontwikkeling
bamibal
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een millenniumgemeente is een gemeente die zich inspant om de acht millenniumdoelen te verwezenlijken.
Gevonden op internet:

In september 2000 kwamen de wereldleiders in VN-verband bij elkaar voor de Millenniumtop. Er werd afgesproken om gezamenlijk te vechten tegen armoede en honger, ongelijkheid tussen man en vrouw, milieuverontreiniging en HIV/AIDS en om in te zetten op verbetering van de toegang tot onderwijs, gezondheidszorg en schoon water. Deze beloften zijn samengevat in de acht Millenniumdoelen. De doelen moeten in 2015 gehaald zijn.

De acht Millenniumdoelen

Extreme armoede en honger zijn uitgebannen
Alle jongens en meisjes gaan naar school
Mannen en vrouwen hebben dezelfde rechten
Kindersterfte is sterk afgenomen
Minder vrouwen sterven door zwangerschap
De verspreiding van ziektes als AIDS en malaria is gestopt
Er leven meer mensen in een duurzaam leefmilieu
Er is meer eerlijke handel, schuldverlichting en hulp