Waarom worden baby's vaak boefje genoemd?

Zelfs ik zeg het. Tegen iemand:" morgen ga ik oppassen op de kleine boef"

Maar boeven zijn niet leuk (en mijn kleinkind wel) en toch word het gezegd tegen kleintjes.

Waar komt dat eigenlijk vandaan?
Dofa

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet ik ook niet maar je zegt ook poepie en scheetje en dat is ook niet helemaal een goeie associatie.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt dat word ook gezegd alleen ik gebruik dat dan weer niet.

Het beste antwoord

Het woord boef staat niet enkel voor criminele misdadiger. Het betekent ook kleine deugniet of guit. Waarschijnlijk komt het daardoor dat het ook liefkozend tegen kleine kindjes wordt gezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deugniet en guit daar had ik nog niet aangedacht. Voor mij heeft het eigenlijk ook die betekenis. Dus voor mij was dit het beste antwoord

Andere antwoorden (4)

Ik weet het niet 100% zeker, maar ik vermoed dat dat te maken heeft met het feit dat hele kleine kinderen zo ondeugend kunnen zijn. Ze doen dingen die niet mogen, vaak bewust, en daar zal het wel mee begonnen zijn (mijn vader noemt mijn dochter van 21 maanden ook altijd 'schurk', trouwens).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha ha, ik zou zeggen dat het mensen eigen is als "schattige" uitdrukking de raarste termen te verbasteren.

Ik zou de mannen de kost niet willen geven die hun vrouw: poepje, poepert of scheetje noemen, of vrouwen die hun man liefkozend: "mijn speklapje" noemen

Dat is denk ik precies hetzelfde, dat gaat JUIST over mannen die DOL zijn op hun partner.

Er zit op de één of andere manier iets "liefs" of "intiems" in het op die manier gebruiken van een raar of vies woord
12 jaar geleden
'Aaah wat is 't toch n skeetien!' of 'Wat ee dropje!' zijn puur koosnaampjes, net als 'boefje'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een liefkozende benaming voor een heerlijke kleine baby. Knuffelen met een woord, eigenlijk.

Tegen baby's kirren we de gekste dingen. Slaat vaak ergens op maar dat geeft niet. Net als kleine boef. We hangen boven de wieg en roepen lettergrepen en woorden die nergens p slaan (met de toettoet naar de boe boe koetjes toe? heb jij stinkie stinkie poepie gedaan?), maar dat komt gewoon door die fantastische aanblik van dat lieve, nieuwe, kleine mensje. Je praat dan ook altijd op een wat hogere toon, dat klinkt vriendelijk. En al dat onverstaanbaar gebral van ons wordt beloond met een onweerstaanbare lach van de kleine.

Toegevoegd na 43 seconden:
ergens =Nergens...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach, een - van iemand die blijkbaar nooit met baby's in aanraking komt...triest...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bestevaer, Ik praat vanaf het begin in gewone taal tegen de baby. Dat heb ik ook altijd bij mijn kinderen gedaan. Poepie scheetje zijn gewoon nederlandse woorden, al moet ik eerlijk zeggen dat ik dat dan weer niet zo gauw tegen mijn kinderen/kleinkinderen zal zeggen. Echt krom praten dat doe ik vanf het allereerste begin niet. Ik ken een kinderdagverblijf welke heet"Ikke doen" Ik ben er tegen. Wel praat ik met een hogere stem. Misschien dat iemand daarom een min heeft gegeven. Dat vind ik dan wel weer triest dat daar geen onderbouwing voor is gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dofa, ik heb ook niet over toettoet en zo gesproken tegen mijn kind. Gewoon NL. Maar ik zie het wel heel veel om me heen, waarvan ook de voorbeelden. Als anderen het wel doen, prima. Minnen zonder onderbouwing, zomaar anoniem, blijft een zwak punt van GV. Snel op dat -knopje drukken is makkelijk.