Als u op straat moet blazen dan doet u dat op een selectiemiddel. De uitslag is dan P, P/A, A of F. Dit staat voor Pass (Passeren), P/A (beginnend bestuurder blaast teveel), Alert (teveel alcohol) of Fail (veel te veel alcohol).
Sommige bestuurders geven aan dat zij door ademhalingsproblemen niet in staat zijn om te blazen, maar het gebeurt echt zelden dat iemand echt niet in staat is om te blazen.

Als een bestuurder een A of een F blaast wordt degene aangehouden. Bij de beginnend bestuurder is dat al bij P/A. Op het politie bureau moet diegene blazen op een ademanalyse. Tussen het tijdstip van blazen op straat en blazen op de ademanalyse zit minimum 20 minuten, zodat het mond-alcohol niet meer aanwezig is.

Blaast men meer dan 90 Ugl (UitGeademde Lucht)bij beginnende bestuurders (minder dan 5 jaar in het bezit van het rijbewijs) of 230 Ugl bij de overige bestuurders dan krijgt men een proces-verbaal. Alle overtreders krijgen een rijverbod al naar gelang de hoogte van de uitslag. Dit rijverbod geldt dan ook voor de fiets en de brommer) Als men meer dan 570 Ugl. blaast dan wordt het rijbewijs ingevorderd. Dit leidt vaak bij de rechter tot het volgen van een alcoholcursus.

Men is strafbaar als men niet meewerkt aan de test op straat. Op het moment dat men niet meewerkt aan de ademanalyse op het bureau zal de rechter er vaak voor kiezen om de hoogste straf te geven.

Veel mensen weten niet dat zij ook strafbaar zijn als zij op de fiets (of de brommer) te veel alcohol op hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk een simpel antwoord op je vraag:
Je wordt aangehouden. Dat houd in dat je moet worden voorgeleid aan een (hulp)officier van justitie (OvJ), die bekijkt of de aanhouding terecht is gedaan.

Wat er daarna met je gebeurd ligt aan het verhaal wat de OvJ je verteld.
Een goeie zal je overtuigen dat het voor jou veel slimmer is mee te gaan werken, wat je dan natuurlijk ook gewoon rustig doet ;-)
Werk je dan nog niet mee zal je jezelf voor een rechter moeten verantwoorden. Die zal (meestal) de hoogst mogelijke straf opleggen (rijontzegging en verplichte cursus)

Moraal ven het verhaal: Drink niet als je moet rijden en heb je dat toch gedaan werk in eerste instantie gewoon mee en accepteer je straf als je teveel gedronken hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laatst nog gevraagd tijdens controle bij totale wegafzetting. Indien ze geen indicatie hebben, nemen ze je niet mee naar het bureau maar krijg je 160 boete.