Hoe leg ik een kind van 9 uit wat crematie is?

Mijn hond is vorig jaar augustus overleden (wij moesten hem in laten slapen omdat hij een tumor in zijn hoofd had).
We hebben een veldkei met zijn naam en geboorte en stef datum, nu stond een week of 2 geleden stond hij bij het steentje te kijken en vroeg, buurvrouw is dat het steentje van Rakker ik zei ja hij kijkt mij geschrokken aan en vroeg ligt Rakker hier? ik zei nee hij is bij de dierendokter overleden en is met alle hondjes en poesjes begraven.
Oh vroeg hij net als tante Cynthia ik zei maar ja
Maar hij is gecremeerd, hoe leg je een kind uit wat dat is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (6)

dat ze hem in het vuur hebben gelegt en dat hij GEEN pijn had met de andere hondjes en poesjes.
mijn hond had een tumor in zijn milt.
hij is gestorven in 2 dagen tijd!
het was op 1 maart 2011.
en op 6 maart ging hij 12 worden.
ik heb het zo ook uitgelegt en mijn neefjes van 3 en 4.
ook hun hond werd gecremeerd.
zo heeft mijn tante het ook uitgelegt.
ik zou het zo zeggen.
maar niet vergeten te zeggen dat je hond er NIETS van voelde!
anders wordt ze misschien heel erg verdrietig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het vuur gelegd zou ik toch anders formuleren...
Ten eerste klinkt het eng, en ten tweede kunben kindeten situaties na gaan spelen om het te verwerken. Spelen met vuur lijkt me niet zo gewenst.
Geen pijn, hondenhemel met andere hondenvriendjes vind ik wel goed klinken...
''Naam zoontje, ons hondje had iets ergs in zijn lichaam. Het was niet meer zo leuk voor hem. We hebben hem toen een spuitje gegeven waardoor hij voor altijd ging slapen. Onze slapende hond hebben we toen samen met andere voor altijd slapende hondjes en katjes in het vuur gelegd. Hij had geen pijn en hij kon voor altijd rusten.''
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou heel simpel zeggen: zijn lichaam was alles wat er over was, en dat is verbrand.
het hondje zelf, z'n ziel, speelt nu op de regenboogbrug.

http://www.petloss.com/rbdutch.htm
Rieneke1
13 jaar geleden
Ik zou het hierbij laten en niet het verhaal van de crematie aansnijden. Het kereltje is wrschnlk al bij zijn ouders verhaal gaan halen en zo niet, dan komt hij vanzelf bij je wanneer hij meer wilt weten. Dan kun je gewoon vertellen wat er is gebeurd en ga er maar vanuit dat hij al weet wat crematie is (zeker met een tante die is overleden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je verhaal nog eens lezend, denk ik dat de schrikreactie met name was vanwege het idee dat er een dood hondje in de tuin ligt, dan wat er met het dode hondje gebeurd is.
Ik weet niet hoe jouw relatie met je buurjongetje is, maar ik zou niet gaan uitleggen wat cremeren is zonder met zijn ouders te overleggen.
Je kunt het wel uitleggen aan een kind van 9 trouwens, aan jongere kinderen ook wel. Kinderen kunnen wat dat betreft meer aan dan wij volwassenen wel eens denken.
- Sommige mensen begraven mensen/dieren die dood zijn gegaan. Dan worden ze bijvoorbeeld in een kistje gelegd en in de grond begraven.
- Er zijn ook mensen die de overleden mensen/dieren cremeren. Dan wordt de kist/het dier in een soort oven geschoven en verbrand. Daar voelt hij niks van, want als je dood bent, voel je niks meer.
- Mensen vinden het fijn om een plekje te hebben waar ze naar toe kunnen gaan om aan degene die dood is gegaan te denken. Bij mensen die begraven zijn is dat meestal het graf zelf. Daar zetten ze dan soms bloemen op, om het extra mooi te maken. Als iemand gecremeerd is, kun je de as in een soort vaas, een urn doen. Die kan op de begraafplaats staan, maar ook thuis op een mooi plekje.
- Van je hond heb je geen urn, maar je hebt wel een plekje gemaakt om speciaal aan hem te denken, dat is die steen.
Maar zoals ik al zei, dit is in principe geen taak van de buurvrouw om uit te leggen, maar van de ouders. Ik zou dat dus in ieder geval in overleg met hen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dat geval kun je het doen. Ik zou het vertellen zoals het is, zoals ik hierboven beschreef, en zoals anderen beschreven. Een kind heeft meer aan de duidelijke waarheid dan aan allerlei bedekte termen, want daar wordt het alleen maar verwarrend van.
ik zelf zou het uitleggen door middel van ;

een stukje hout of papier nemen en dat moet dan het hondje voorstellen
in de tuin een plekje zoeken waar je het veilig aan kan steken en dan ziet de jongen vanzelf wel dat er niets meer over blijft alleen nog wat as en dat heet dan cremeren

aan de hand van het voorbeeld kan hij natuurlijk weer andere vragen stellen