Wat moet je doen als er een aardbeving uitbreekt, waar ben je veilig?

ik las dit nieuwsbericht en begon me al zorgen te maken.. just in case.. wat moet je doen als een aardbeving uitbreekt?

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/574319/2011/03/21/Zware-aardbeving-in-Nederland-is-kwestie-van-tijd.dhtml

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K
Kimath
13 jaar geleden
Hoe zou er een aardbeving moeten komen? Nederland ligt niet aan een rand van een aardplaat.
Kimath
13 jaar geleden
Ik vind het een raar artikel, worden nergens bronnen ofzo genoemd. Hier meer info, ik had de naam verkeerd, het is tektonische plaat: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tektonische_plaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het in Roermond (Peelrandbreuk) flink spookt, hebben we hier zo weer een 5,zoveel aardbeving hoor.

Het beste antwoord

De meeste verwondingen worden veroorzaakt door vallende objecten.

Daarom zoeken de meeste mensen hun onderkomen onder een tafel of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die tip van die tafel heb ik de laatste tijd idd meerdere keren "voorbij zien komen" in reportages.+

Andere antwoorden (7)

Als je in een gebouw bent moet je onder zware stevige meubels gaan liggen/zitten en buiten naar een open gebied gaan (grasveldjes, parkeerplaatsen enz)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees in het artikel dat de huizen er niet op berekend zijn. Het heeft dus weinig zin om binnen te blijven. Buiten is ook gevaarlijk omdat je dingen op je hoofd kunt krijgen (schoorstenen, omgevallen gebouwen enz).

Het beste is dus om naar de dichtsbijzijnde plek te gaan waar geen hoge gebouwen staan. Midden op een plein, een groot kruispunt (pas op met oversteken!) en natuurlijk de vrije natuur of een diepe achtertuin in.

Als je toch binnen bent en niet kaar buiten kunt wordt geadviseerd om onder een tafel of bureau te kruipen. Als het gebouw instort heb je dan de grootste kans om te overleven.

Sowieso is het raadzaam om een noodpakket in huis te hebben voor het geval de eerste tijd geen voedsel, water en elektriciteit beschikbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als je huis ingestort is, en dat noodpakket ligt nog binnen, dan helpt dat niet ;-)
Deurposten en trapkasten zijn doorgaans het veiligst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deurposten?
in nederland zou geen aardbeving komen omdat we op een aardplaat ligggen maar als je ergens anders is het in een buitkuip met een matras erbovenop zeer veilig anders naar buiten of onder stevige meubels

Toegevoegd na 1 uur:
*niet zo snel een aardbeving komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Google eens op "Peelrandbreuk".
Ik kan me nog wel herinneren dat in Utrecht de boeken uit de kast donderden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardbeving_bij_Roermond
Ik zou vooral een veiligheidshelm op het hoofd zetten.
Beschutting zoeken op versterkte plaatsen als bij een bombardement : onder tafel ,deurgat of misschien een kelder , wanneer die vrij kan gemaakt worden en niet vol staat met gasmeters , watermeters en zo.
Of in een open veld ....weg van alles dat kan vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de badkuip met een matras er over heen. In de douche zijn niet zoveel spullen als in een kamer.
Als je bij een open veld woont zou ik naar buiten rennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je thuis bent kan je het beste naar het midden van je huis gaan. Meestal is dat de toilet. De muren zijn hier meestal compleet van muur (dus geen ramen) en omdat je in het midden van het huis zit ben je het meest beschut en is dat het meest stevige deel van het huis.

In NL hoef je trouwens niet echt bang te zijn. NL'se huizen worden meestal gebouwd van baksteen en hebben een goede fundering. In het buitenland is er vaak zoveel schade omdat de huizen er zo gammel zijn dat er bij een windvlaag al van alles afvliegt. Daarnaast heb ik 1 aardbeving meegemaakt in NL die me welgeteld 5 minuten wakker hield omdat er een fotolijstje omviel.