Hoe komt het dat er vragen zijn die nauwelijks worden beantwoord?

Ik stelde 5 dagen geleden de volgende vraag en gaf er een uitgebreide toelichting bij:

"Kun je je als arts euthanasie permitteren wanneer je je baseert op 'evidence based' medisch (be)handelen?"

Mijn toelichting kwam neer op het volgende: als je niet op basis van wetenschappelijk onderzoek en bewijzen weet of je medische handelen dat doet wat wordt beoogd, dan zou je het niet moeten doen. En omdat je niet op wetenschappelijke wijze vastgesteld weet dat er in de dood geen lijden meer is of een een hemel, kun je iemand niet uit diens lijden verlossen cq naar de hemel laten gaan als hij of zij dat wenst.

Er kwam welgeteld 1 reactie.

Is de vraag:

[A] te ingewikkeld geformuleerd?
[B] inhoudelijk te moeilijk?
[C] niet interessant genoeg?
[D] te voor de hand liggend?
[E] anders...

Ben benieuwd naar jullie niet over de inhoud van mijn vraag dus, maar over de reden van de geringe hoeveelheid antwoorden...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar eigenlijk wil jij niet weten hoe het komt dat 'er vragen zijn die niet beantwoord worden' maar jij wil weten waarom jouw specifieke vraag niet beantwoord werd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerlijk gezegd... nee en ja... ik gebruik mijn eigen vraag als voorbeeld. Maar ik zie vaker vragen die niet of nauwelijks worden beantwoord. En andere hebben binnen no-time een heleboel antwoorden. Bijvoorbeeld die welke over 'taal-onderwerpen' gaan. Ben gewoon benieuwd of het aan het onderwerp ligt, aan de formulering etc.. Dat in dit geval mijn vraag niet wordt beantwoord is wel jammer, maar geen probleem. Soms is het stellen voor mijzelf als voldoende om genoegen te beleven aan het denken erover...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kom net nog een vraag tegen die nog maar 1 antwoord heeft (van wayan): "Kan een advocaat vervolgd worden voor heling als hij/zij kan verwachten dat hij/zij crimineel geld aanneemt als salaris?" Staat er (pas?!) 1 dag en nog maar 1 antwoord. En dat terwijl er dus vragen zijn die binnen een uur al 10 antwoorden hebben.

Het beste antwoord

Ik heb nog een keer naar de vraag gekeken, maar ik vind de samenvatting van je redenering die je hier neer gezet hebt tien keer duidelijker dan die in de originele vraag. tis nogal een lap tekst.. Te lang en te ingewikkeld dus. Ik denk dat je, wanneer je iets meer "kort door de bocht" vraagt en stelt, je meer reacties krijgt. Maar die zijn waarschijnlijk wel minder genuanceerd..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk... daar heb ik wat aan! Dank voor de tip!
NB.. ik ben nature iemand die de nuance zoekt... vandaar!

Andere antwoorden (11)

Misschien moet je ons met rust laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O... ik dacht dat dit een site was waar je vragen kunt stellen aan mensen die het leuk vinden om vragen te beantwoorden. Blijkbaar in jouw geval verkeerd begrepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een eerlijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat slaat natuurlijk nergens op ; als je geen vragen wilt krijgen, wat doe je dan op GV ??
Oh, niet zo heel veel zie ik......
Het kan natuurlijk domme pech zijn ; dat een vraag gesteld wordt in een ' spitsuur' van vragen en daardoor naar beneden zakt.
Maar er zijn ook vragen die best veel denkwerk vergen waar je op dat moment effe geen tijd/zin voor hebt, je darom even laat passeren en later weer vergeet. Overkomt me regelmatig. En als ik dan weer kijk, is de vraag al meermalen goed beantwoord, en hoef ik mijn steentje niet meer bij te dragen.

De vraag die jij laatst gesteld had over euthanasie http://www.goeievraag.nl/vraag/arts-euthanasie-permitteren-baseert-evidence.15748 was best een pittige kwam de enige reactie van mij geloof ik. Er zijn echter nog veel meer invalshoeken die me nu pas te binnen schieten, maar ingewikkelde materie was/is het wel, en met een sterk filosofische inslag. Je stelt hem hier touwens iets duidelijker.

Of de vraag zelf echt te ingewikkeld is weet ik niet, voor mij op zoich niet, al kun je hem onmogelijk beantwoorden met parate kennis. Over het algemeen echter doen juist die vragen het goed, dus ik betwijfel of dat de sluitende verklaring is. Dan wordt het er 1 uit de eerste alinea.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij was inderdaad de enige die reageerde.
Ik heb je vraag gelezen, maar wat de vraag voor mij te verwarrend maakte, was het feit, dat je er in noemde, dat iemand dichter bij god/allah wilde zijn, terwijl juist gelovige mensen over het algemeen denken dat euthanasie/zelfmoord niet mag van god/allah, omdat die alleen mogen beslissen over leven en dood. Dat compliceerde het voor mij op een dermate manier, dat ik afgezien heb van een antwoord.
Bovendien is het gehanteerde criterium : uitzichtloos en ondragelijk lijden - al aanleiding tot eindeloze discussies, dat is al meer dan lastig genoeg, zonder dat er een ja/nee vraag bijkomt over het bestaan van de hemel of het paradijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zinvol antwoord. Dank. +1
Sommige vragen hebben geen antwoord. Verder geef je in de gesteld vraag al een antwoord, waardoor je als lezer niet het gevoel hebt er iets bij te kunnen dragen.

Je hebt je vraag wel kort open laten staan trouwens..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt de vraag ook al na twee dagen gesloten.

Je hebt het over evident based handelen. Ook vermeng je het met NA de dood en een hemel. Volgens mij zoek je een stok om de medische wetenschap te slaan, door quasi wetenschap en geloof in de discussie te mengen.

Kortom: A en E
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK... wát was te ingewikkeld? Woordgebruik? Redenering? Voor de duidelijkheid: ik wil graag optimaal gebruik maken van GV en daarom wil ik graag leren! Je zou me werkelijk helpen als je daarover nog kort iets wilt opmerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het werd me niet duidelijk wat je nou eigenlijk wilde weten. Misschien stom, misschien stond het er eigenlijk wel, maar ik had op mijn eindexamen een 10 voor tekstverklaring dus ....
en daar komt nog iets persoonlijks bij: ik ben nogal expliciet in mijn meningen en soms wil je niemand kwetsen. Ik geloof heel sterk (wel in God, niet in een kerk) en denk dat er bijna nooit voldoende reden is een mens te euthaniseren omdat het te leren lessen zijn die je door moet maken en als je daar de eigen hand in neemt ga je razendsnel weer terug om het opnieuw te doen. En ik heb een heilig geloof in de hemel en heb niet altijd zin om dat te delen omdat veel mensen bij GV daar juist weer niet in lijken te geloven. Jouw vraag was dus denk ik of je iemand wel helpt door hem dood te maken? Nee!
Ik hoor het graag als dat nou net niet de vraag was, want dan snap ik het nog steeds niet.
Het zou helpen denk ik, als je je bij het stellen van je vraag inleeft in die groep van mensen waarvan je een antwoord wilt hebben. Dan krijg je zeker antwoord.

Zoals je je vraag hierboven stelt krijg je alleen maar antwoord van filosofisch of religieus ingestelde dokters. En die zijn er niet zo heel erg veel op deze site vermoed ik, dus die weinigen die er wel zijn, die mis je dan heel makkelijk als je de vraag maar kort laat openstaan.

Dus mijn advies:
- formuleer je vraag in het taalgebruik en de complexiteit van je beoogde groep antwoordgevers
- Verwacht niet dat als die groep klein is, dat ze bij 10-tallen op je vraag zitten te wachten en gelijk antwoorden. Dat duurt even.

en sommige vragen gelden nu eenmaal alleen voor jou, die leven niet bij anderen.
Dat geeft opzichzelf niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg goed en dank voor dit antwoord. Ik meende echter echt dat juist ook niet-artsen een antwoord zouden KUNNEN (en uiteraard vooral ook MOGEN) geven.
Ik ben dan ook niet teleurgesteld of zo (als iemand dat al zou denken)... ik wil alleen optimaal gebruik maken van de slimmigheden en de slimmerds van GV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een loffelijk streven:) met termen als 'evidence based', die voor jou tot je normale denkwereld behoort, zou je voorzichtiger kunnen zijn. Heel erg veel mensen haken bij zo'n woord onmiddelijk af en lezen je vraag niet eens uit. Misschien herken je zo'n gevoel bij jezelf als je een vraag leest met een vakterm die absoluut niet op jouw terrein ligt, bijvoorbeeld astrologie (brrr) Dan haken jij en ik ook af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed voorbeeld! Ik ben een Steenbok... en die springen ook snel naar een ander rotsblok als hen dat zo uitkomt! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aha, een empirisch bewijs:) uit onverdachte hoek:)
A, B en E.
A: Hij is inderdaad pittig geformuleerd, maar daar laat ik me niet altijd door afschrikken.
B: Zie A.
E: Het was het mooiste weer ter wereld en ik zat middenin voorbereidingen voor een heel groot evenement dat in mijn dorpje gehouden werd.
Kortom: Ik heb de hele vraag gemist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evenement geslaagd? In elk geval wel mooi weer dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, evenement meer dan geslaagd.
Europese Kampioenschappen Triathlon. Was prima. Weer was super, sfeer was super. Alles goed.
Ik vond je vraag interessant, maar ik vond hem veel te ingewikkeld geformuleerd en daarom begreep ik hem niet goed. (dus A)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond de vraag ook te ingewikkeld voor mij persoonlijk om er een zinvol antwoord op te kunnen geven. Dat is vast niet erg en dat zal met meer vragen voor meer personen voorkomen, dus dat kan ook een reden zijn dat sommige vragen niet beantwoord worden.

Overigens vind ik het wel goed dat je deze vraag stelt, want ik kan er soms ook niet helemaal bij waarom sommige vragen niet of nauwelijks beantwoord worden, soms weet ik het antwoord op die vragen ook niet, maar het lijkt me dan dat er toch genoeg mensen gebruik maken van de site die er wel op kunnen antwoorden.

Een andere mogelijke reden is dat sommige vragen heel snel 'verdwijnen' naar de tweede of derde pagina omdat er op dat moment veel vragen gesteld worden. Soms zie ik via via een aantal heel interessante vragen die net gesteld zijn en die ik gewoon gemist had door drukte op de site, al dan niet gecombineerd met een afwezigheid van mezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb de bedoelde vraag niet beantwoord, want ik ben geen arts... jij vroeg: kun je je als arts iets permitteren...

Toegevoegd na 57 seconden:
oow... A,B,E dus....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK. Wat mij betreft had je je mogen inleven als was je een arts. Of de vraag beantwoorden in termen van: "Mag een arts...". Ik zal beter letten op mijn formuleringen. Dank!