Hoe kan ik het beste (zonder hoge drukspuit) een witte marmeren grafsteen reinigen?

De steen heeft met de onderkant op aarde en gras gestaan en is groen uitgeslagen. Nu staat hij wat hoger en is er een vieze groen/bruine aanslag op de onderrand te zien.

Toegevoegd na 1 dag:
Dank je wel voor jullie antwoorden. Ik ga het allemaal proberen en dat zie we wel wat het resultaat is!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

Marmer is erg zacht, om de toplaag minder doordringbaar te maken, maak je het schoon met groene zeep. Het gaat er ook mooi van glanzen, als je het goed nadroogd met een doek of krant.
Daarna behandelen met witte was, het marmer gaat extra glimmen en is water-en vuilafstotend.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je! Aan witte was had k nog niet gedacht. Hier ga ik mee starten en kijken hoe het wordt en anders heb ik altijd nog de andere tips.

Andere antwoorden (4)

Water sop en een zachte tandenborstel als je heel voorzichtig wilt zijn anders een spons ofzo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou denken met groene zeep en een spons.
Ik hoop dat het lukt, succes...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed schoonmaken met dikkebleek en daarna de restant van de dikkebleek over de steen uitschenken en laten zitten. Trekt in en de regen spoelt het af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou hem nooit bleken met "dikke bleek"tenzij je weet welke stoffen er nog meer aantoegevoegd zijn, die dan niet schadelijk zijn voor marmer
Bleken met waterstofperoxide is minder gevaarlijk
Daarna Renaissance was gebruiken, dat wordt door alle restauratoren gebruikt
Die was is alleen verkrijgbaar bij de Labshop in Twello