Blijven huren, of kopen?

Een x-aantal jaar terug had ik een huis gehuurd en ben daar weg gegaan, omdat ik enorme ruzie kreeg met de verhuurder m.b.t. achterstallig onderhoud. Nu zag ik tot mijn grote verbazing dat het pand na ruim 1 jaar leegstand te koop staat. De vraagprijs is zeker 30.000 euro te hoog gezien wat er nog allemaal aan moet gebeuren. En is tot mijn grote schrik twee keer de WOZ waarde...

Het pand heeft 2 complete woongedeeltes dus dit bied een leuke extra inkomstenbron. Maar vergt bij voorbaat al een extra verbouwing die tussen de 15.000 en 25.000 euro uit komt...

Is het verstandig om een pand te kopen, waarvan je weet wat de mankementen zijn. En waarvan je weet wat de WOZ waarde is?

EDIT:
De 'netto hypotheek afdracht' is zeer waarschijnlijk lager dan wat ik nu aan huur betaal. Maar zeer zeker niet meer...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je het zelf graag wilt hebben, kun je altijd eens kijken of er niet over de prijs te praten is.

In principe kan iedere aspirant koper de woz-waarde van een pand opvragen, dus ik neem aan dat de verkoper van zijn levensdagen niet de prijs gaat krijgen die hij verlangt als het maar liefst 2x de WOZ-waarde is.

En de prijs die gevraagd wordt is zelden de prijs die betaald wordt.
Wijs hem tijdens de bezichtiging vooral op alle zwakke punten van het huis, dan kan de verkoper nooit die prijs blijven hanteren.
Oh wacht, hij kent jou he... laat dan iemand anders voor jou rondlopen (uiteraard nadat je hem goed voorgelicht hebt over wat de zwakste plekken zijn).

Als de netto hypotheek afdracht lager is dan wat je nu als huur betaald is het zeker een goede investering, zeker als je een deel ervan ook via verhuur weer terug kunt krijgen.

Succes met je keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Huren...

Hoe kun jij een huis bezitten, het huis bezit jou...
Als je een broodje bezit dan eet je dat als je dat wil... Een huis overleeft jou, dus kun je het niet bezitten, het is andersom...

Dus niet kopen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
? echt ?
De netto hypotheek moet ook lager zijn dan de huur, want de huur is inclusief onderhoud.

Kijk wat vergelijkbare panden in de omgeving hebben opgebracht, of laat jouw makelaar een taxatie doen, en laat al weten dat je de vraagprijs absurd hoog vind. Dan kun je altijd een tegenbod doen. En trek de kosten van de verbouwing consequent van je vraagprijs af, en laat dat duidelijk blijken.

Natuurlijk is de vraagprijs hoog, je moet namelijk een deel nog weg onderhandelen. Dit kan zo 10% in prijs schelen als het huis niet goed in de markt ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraagprijs is natuurlijk niet de prijs die je er uiteindelijk voor betaald!

Je kan het natuurlijk ook als een voordeel zien dat je de gebreken kent, dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.

Zeker als het huis al een jaar leeg staat zal de huidige eigenaar eerder geneigd zijn om een lager bod te accepteren.

Als de lasten ongeveer gelijk zijn, dan is het altijd beter om te kopen, dan heb je later iets dat je weer kan verkopen, bij huren heb je dat niet.

Ook zeg je dat je extra inkomsten verwacht van het verhuren van het 2e woongedeelte, dat is natuurlijk ook aantrekkelijk en daar kan je op de lange termijn natuurlijk ook aan verdienen.

Als je een goede prijs kan afdwingen, dan is het zeker iets met een hoop potentieel!

Succes!