Is Canadees Frans vergelijkbaar met Belgisch-Nederlands?

Kun je het verschil tussen Canadees Frans en 'normaal' Frans dat in Frankrijk wordt gesproken, vergelijken met het Nederlands wat in België en in Nederland wordt gesproken? Het gaat hier toch gewoon om een verschil in een dialect, of niet?

Toegevoegd na 7 minuten:
Is het een beetje vergelijkbaar met het verschil tussen een Amsterdams accentje en een West-Vlaamse accent?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

in het Canadees Frans is heel wat Engels geslopen.
Er zijn ook sterke invloeden van het Baskisch en van de vele Indianentalen.
Het accent is zo erg dat een Fransman iemand uit Quebec nauwelijks begrijpt. De Fransen spreken eerder over Franglais dan over Canadees Frans.
In tweetalige gebieden zijn er dan weinig problemen op administratief vlak en Frans is overal in Canada een officiële taal.
Dit is niet zo in België : In Vlaanderen is Nederlands officieel en in Wallonië is Frans officieel , Brussel zijn beide officieel en in de Oost-kantons zijn Duits en Frans officieel.
Dat wil zeggen dat in de gemeenteraad in Vlaanderen uitsluitend Nederlands wordt gesproken en in Canada spreekt iedereen zijn eigen taal op dit vlak (die zijn daar heel wat toleranter zou je denken .... maar dit heeft een andere oorzaak : Frans en Engels zijn grote talen , die door iedereen aangeleerd wordt. Nederlands is daarentegen een taaltje dat onbelangrijk is in de ogen van Franssprekenden en er zijn weinigen die de moeite doen die taal goed te beheersen)
Nog even dit :' Belgisch Nederlands ' staat niet gelijk aan 'Vlaams' Belgisch Nederlands is algemeen aanvaard Nederlands met typisch Belgische terminologie .
Vlaams is soms heel afwijkend , vooral in de dagelijkse omgang en Vlaams is eigenlijk een verzamelnaam van Zuid Nederlandse dialecten , waaruit onder andere het huidige Nederlands ontstaan is (oud Antwerps)

Toegevoegd na 15 minuten:
Acadisch Frans is een streektaal die nog in sommige straken gesproken wordt en weer veel verschilt van het zogenaamde Canadees Frans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (3)

Canadees Frans is geschreven hetzelfde als Frans in Frankrijk, maar het is nogal een accent! Ik heb soms moeite ze te verstaan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja eigenlijk wel, zelfde taal. Ander accent, en een klein beetje woorddifferentiatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil tussen Frans en Canadees-Frans is denk ik vergelijkbaar met het verschil tussen Brits Engels en Amerikaans Engels. Ze kunnen elkaar wel verstaan, maar dan moet er niet te snel worden gesproken. Als je naar de Nederlandse taal kijkt, dan kan je die in dit geval het best vergelijken met Zuid-Afrikaans. Hoewel dat wel een andere taal is, maar als een Zuid-Afrikaan langzaam spreekt dan kunnen wij het begrijpen. Een groter verschil dus dan tussen Amsterdams en Vlaams.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zuid-Afrikaans is een echte taal met eigen regels, dat geldt volgens mij niet voor Canadees-Frans.
Amadea
13 jaar geleden
Ja, dat meld ik al in mijn informatie. Maar de vraagsteller wil graag weten waarmee het te vergelijken valt, dus het dient ter illustratie.