Hoe weet je of je een afbeelding wel of niet mag gebruiken?

Als je zoekt op google, krijg je een heleboel afbeeldingen (meestal dan, al naar gelang het woord / de woorden die je hebt ingetypt).
Hoe weet ik of ik een bepaald plaatje wel of niet mag gebruiken voor bijvoorbeeld een poster aan de muur, of een plaatje bij tekst die aan een muur in een winkel komt te hangen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Vuistregel is dat je een afbeelding op internet eigenlijk niet mag gebruiken omdat er copyright op zit, maar of daar problemen van komen hangt heel erg af van het doel waarmee je het plaatje binnenhaalt en wat je er mee gat doen.
Je eigen website vullen met foto's die je van het internet hebt afgeplukt mag bijvoorbeeld niet. En je mag ook niet zomaar iemand anders foto als avatar gebruiken. Vooral op het moment dat je gaat publiceren, kún je in de problemen komen met copyright.

In de praktijk loopt dat allemaal niet zo'n vaart, maar wees je er van bewust. Je voelt zelf ook het verschil wel tussen foto's van internet halen voor een schoolverslag of het kopieren van andermans foto voor een eigen commerciele publicatie. Als het voor in een winkel is, kan het zeker nooit kwaad om in elk geval de eigenaar van het plaatje toestemming vragen het te gebruiken ; meestal krijg je die wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een poster aan de muur van je slaapkamer, daar zal niemand over beginnen.
Maar voor publiek gebruik is dat heel wat anders.
Je zult met de auteursrechthebbende kontakt moeten opnemen. Dus ga eerst naar de website in kwestie om uit te zoeken wie dat is.
Overigens zal het je niet lukken om een fotootje op internet een mooie poster te maken, maar da's wat anders.

Toegevoegd op 14-06-2009 18:57:49
Edit: als je onderstaande PDF even leest, dan weet je er alles van...
14 jaar geleden
Voor eigen gebruik mag je het zowiezo gebruiken.
Als je een afbeelding op internet publiceert(of in een tijdschrift o.i.d.) dan weet je dat je het 'risico' loopt dat het word gebruikt.
Als je het wilt verspreiden/voor commercieel gebruik etc, dan moet je wel de bron vermelden.
Het is echter altijd goed om te kijken waar het gepubliceert is, dan kan je het vaak al beter inschatten.