Dat vrouwen gelijk worden gesteld aan mannen. Gelijke rechten en plichten maar ook gelijke kansen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees eens het Gedicht van Joke Smit: Er is een land waar vrouwen willen wonen.
Het is grappig te zien, dat jij wilt weten wat vrouwenemancipatie is, terwijl ik daar heel mijn leven voor heb geijverd.

Er was een tijd, in mijn jeugd nog, maar daarvoor was het erger, dat vrouwen niet gelijkgesteld, gelijkberechtigd waren aan en zoals mannen.
Een werkende vrouw, dat was in sommige lagen van de bevolking, schandelijk. Een vrouw werd per definitie gezien als een huisvrouw.

Het woord emancipatie betekent: het streven naar gelijkberechtiging, naar gelijkwaardigheid.

(Helaas is mijn computer dermate vol, dat ik de link naar het gedicht van Joke Smit niet kreeg verzonden, maar als je googelt op Joke Smit, er is een land waarvrouwen willen wonen, dan vind je het).

In dit gedicht kan je lezen waar het 50 jaar geleden allemaal aan mankeerde.

Ook van Hedy d''Ancona verscheen haar proefschrift in die tijd: Huisvrouw, thuisvrouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Definitie

Streven naar gelijkgerechtigdheid en zelfstandigheid.
Voorbeelden

* Streven naar actief stemrecht
* Streven naar gelijke beloning
* Streven naar eigen keuzes op het gebied van seksualiteit
* Streven naar hoge posities in de maatschappij

# emancipatie
Uitspraak: emɑnsiˈpa(t)si de -woord (vrouwelijk) emancipaties Zelfst. Naamw. ontwikkeling en streven naar gelijke rechten en zelfstandigheid `de emancipatie van de vrouw`
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/emancipatie

#
Emancipatie
het proces van de geleidelijke verheffing van of bevrijding in dienst aan de ziel. Materieel bezien betekent het een gelijke te worden overeenkomstig een zekere standaard van beschaving. Spiritueel heeft het betrekking op het proces van geleidelijke bevrijding beginnend met luisteren, praten en herinneren eindigend in vriendschap en ten slotte over
Gevonden op http://www.theorderoftime.com/ned/spirit

(bij de 2e link vind je nog tig definieties :O)