Is het correct dat een rechter het woord 'kutmarrokkaan' in zijn mond neemt

Zie: http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/287099/Rechter-mag-14jarige-verdachte-kutmarokkaan-noemen.htm?utm_source=Nieuwsbrief_dag&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Eigenlijk dacht ik: nee! Maar na het lezen van het artikel vind ik het kunnen. De rechter citeert mensen die iemand een 'kutmarokkaan' noemen. Vooral jeugdrechters hebben de taak niet zozeer om straffen uit te delen, maar om te proberen ervoor te zorgen dat een jongere stopt met crimineel gedrag voordat het te laat is.

Om duidelijk te maken welk effect het gedrag van deze jongen heeft op de beeldvorming over hem door anderen begrijp ik dat de rechter het woord gebruikt heeft. Ik zou er zelf denk ik niet voor gekozen hebben, maar ik vind de uitspraak (in deze context) verdedigbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ja dat kan, ook een rechter is maar eens mens..
in zijn geval mag dat!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De rechter schold hem niet uit voor kutmarokkaan maar vergeleek hem ermee.
Niets mis mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ging hier niet om het gebruik van de term als een scheldwoord gericht tegen die specifieke persoon, maar om te zeggen: 'Jij wilt toch niet dat mensen je zo gaan noemen?'
In dat verband vind ik het volstrekt geoorloofd.