Dat je een poging doet om uit je hoek te komen en het beperkende beeld dat anderen van jezelf hebben, maar jij ook van jouzelf te verlaten en meer te doen dan je van jezelf zou verwachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat wil zeggen dat je je eigen belang ondergeschikt maakt aan het algemeen belang.

Bijvoorbeeld dat politici niet alleen denken aan hun eigen carriere of aan de belangen van hun eigen partij,
maar het belang van heel Nederland op de eerste plaats zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ mooi!
Als je over je eigen schaduw heen weet te stappen, heb je je eigen persoonlijke belangen ondergeschikt gemaakt aan een ander, wellicht groter, belang.

Op een bepaalde opzicht heb je jezelf dan dus overwonnen.

Het gezegde spreekt van ´over je eigen schaduw heen stappen´omdat dit een feitelijke onmogelijkheid is.

Het gezegde wil hiermee dus aangeven hoe vreselijk moeilijk het is om je eigen standpunt en belang te verlaten..en dus op te geven ten behoeve van een ander belang..standpunt enz.

Groet,

Ton

Toegevoegd na 2 minuten:
Op een bepaalde opzicht moet zijn: In een bepaald opzicht enz.

Groet,

Ton