In evangelist zit het woord evangelie. Dat betekent "goede boodschap". In de Christelijke traditie wordt evangelie gekoppeld aan de verhalen over het leven, sterven en opstanding van Jezus. Met de term evangelist kan daarom de schrijvers van deze verhalen worden bedoeld (zoals marcus, lucas, mathheus en johannes) als de vertellers van deze verhalen ná hen.

De term "predikant" komt van prediken. De predikant verkondigt o.a. het evangelie, maar in meer algemene zin de verhalen uit de bijbel of juist alleen zijn/ haar visie op die verhalen.

Een predikant is volgens mij ook echt iets uit de protestantse en gereformeerde traditie (die zijn nu samen onder de naam protestantse gemeenschap). Predikant is daar ook een betaalde functie van degene die de gemeente leidt en in de kerkdiensten voor gaat (synoniem is dan ook voorganger).

In de protestantse kerkdiensten is er altijd ruim de tijd voor de prediking (in de gereformeerde traditie oplopend tot 45 minuten tot een uur) , terwijl in katholieke diensten er alleen een korte overwegingis van de pastoor. Daar is dan ook geen predikant.

Toegevoegd op 08-06-2009 18:25:01
Toevoeging: Ik heb zelf het beeld dat evangelisten mensen willen overtuigen van het geloof. Zij willen hun geloof verspreiden en doorgeven aan zoveel mogelijk mensen. Ik ben daar niet zo van.

Een predikant is in mijn optiek ook meer iemand die voor een eigen groep geloofsgenoten (die daar vrijwillig voor gekozen hebben) een preek (een soort lezing) houdt. Preken voor eigen parochie. Daar zit wat minder zendingsdrang in en dat vind ik zelf prettiger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ze spreken alletwee het woord van een ander, dus ik zie geen verschil, het is een werknemer en zodanig spreekt hij dus niet vanuit eigen waarheid, maar die van een ander... En is een intermediair tussen God en het volk...

En dat is wel zo verwerpelijk in mijn ogen... Spreek uit je eigen waarheid en niet, nooit niet vanuit een ander zijn waarheid...

Een verkoper bij de Aldi of bij de bijenkorf, het zijn en het blijven verkopers...

Ik zie dus geen verschil tussen een evangelist en een predikant...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van evangelist en predikant, pastoor en voorganger zijn allemaal één pot nat, allemaal brengers van het geloof van een ander... Bedoelde je dat?
Een evangelist heeft verhalen over Christus opgeschreven. Een predikant spreekt ze uit. Ik geloof overigens dat predikant een protestantse term is, en evangelist een rooms-katholieke.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hun kleding.
14 jaar geleden
Een evangelist is een free-lance predikant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een evangelist is iemand die een stichtelijk woord spreekt. Meestal heeft hij hiervoor geen studie gevolgd.

Een predikant is een ambt. Een dominee of herder en leraar die hiervoor een studie heeft gevolgd en bevestigd is in een gemeente. In deze gemeente ambtelijk werk verricht. Zoals bijvoorbeeld de bediening van de sacrementen enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een evangelist spreekt tot de mensen om hen in aanraking te brengen met het geloof; een predikant preekt tot de mensen om hen verder te verdiepen en te sterken in het geloof. Verder sluit ik me bij Cees aan wat betreft opleiding. Iemand die geen graad heeft in de theologie en het evangelie (Grieks, 'eu' = goed en 'angelos' = boodschap(per)) verspreidt wordt evangelist genoemd, iemand die wel die graad heeft is een predikant of een synoniem daarvan, al naar gelang de context te gebruiken.