Wat betekent deze begrippen ?

bijvoorbeeld:
Je hebt ruim een uur de tijd.
- is dat minder dan een uur of juist meer dan een uur en hoeveel meer of minder ?
Een klein uurtje de tijd
- Wat is een klein uurtje, meer of minder ?
En tot slot een stief kwartiertje

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.2K

Het beste antwoord

Ruim een uur: (iets) meer dan een uur.
Een klein uurtje (iets) minder dan een uur tot een uur.
Een stief kwartiertje = zeker een kwartier

Dit zijn informele tijdsaanduidingen. Hoewel in de informele tijd ongeveer dezelfde tijdsaanduidingen gebruikt worden als in de formele, betekenen ze iets anders, afhankelijk van de situatie. Zie voor meer uitleg over informele tijdsaanduidingen: www.lichaamstaal.nl/tijd.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooie uitleg en link +1

Andere antwoorden (9)

Ruim een uur de tijd - dan heb je meer dan een uur de tijd, bijvoorbeeld vijf tot tien minuten meer, maximaal twintig.

Een klein uurtje de tijd - dan heb je net geen uur de tijd, bijvoorbeeld 50 of 55 minuten.

Een stief kwartiertje - dat is net wat meer dan een kwartier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ruim een uur is meer dan een uur... dus 60 minuten tot 75 minuten
een klein uurtje is dat wat meer was in het vorige antwoord, maar dan minder hier... dus 45 tot 60 minuten

stief kwartiertje is een meer dan een kwartier... 15 minuten tot 25 minuten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als mensen zeggen dat ik ruim een uur heb, dan interpreteer ik dat als dat enige minuten vertraging niet zo heel veel uitmaken.
Als ik een klein uurtje heb, interpreteer ik het dat ik het na een uur ook echt af moet hebben.

Het stief kwartiertje... tja... dat is zo'n begrip dat ik net zo ruimhartig neem als ruim een uur... stief kwartiertje varieert van 10 tot 25 minuten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruim een uur is zeker een uur maar mag iets meer zijn...10-20 min.
Een klein uurtje is maximaal een uur maar liefst iets minder.
Stief kwartiertje is iets meer dan een kwartier maar niet te veel 5-6 min.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Brabant moet je erg oppassen met de tijd. Als je om 13:00 afspreekt en om 13:25 aankomt heet dat het Brabants kwartiertje.

Mensen proberen kennelijk op allerlei manieren er onderuit te komen om keiharde afspraken te maken over de tijd en zich daarmee precies vast te leggen. Een docent die iemand ruim een uur de tijd geeft kan na het uur helemaal zelf beoordelen wanneer "ruim"ophoudt. Wat mij betreft begint dat pas ná 60 minuten.

Voor een klein uurtje is het moeilijker. Je moet dan weer oppassen dat het geen 60 minuten wordt.

Stief komt van "tamelijk ver". Het wordt ook gebruikt in "een stief eind lopen". Een stief kwartiertje is dus tamelijk meer dan 15 minuten, maar minder dan een klein uurtje. In de uitdrukkingen zit dus bewust een onzekerheid zodat je er nooit op kan worden aangesproken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt ruim een uur de tijd: een vol uur met een uitloop van ongeveer 10-15 minuten.

Een klein uurtje de tijd, een minuut of 50 tot maximaal een uur. Maar dan ook niet langer.

Een stief kwartiertje is een kwartier met een uitloop van ongeveer 5 minuten. Stief staat voor 'krap aan.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruim en klein hebben het antwoord al in de vraag ; net iets meer en net iets minder.
Stief zit etymologisch wat lastiger in elkaar. Het lijkt verwant aan het Twents kwartiertje (dat enorm kan uitlopen ; blijkbaar hechtten ze hier in deze contreien vroeger niet veel waarde aan klokken) , maar heeft een andere oorsprong.

Het stief in stief kwartiertje wil eigenlijk zeggen : het komt er in de buurt maar het is net niet hetzelfde, het is er van afgeleid. Oorspronkelijk zelfs : afgestoten, beroofd, verweesd. Vergelijk stiefmoeder / stiefgezin. (die dezelfde stam hebben maar inmiddels wel een beetje andere betekenis).
Kan qua tijdsduur dus beide kanten op ; soms zit het mee, soms zit het tegen. Eigenlijk zou de uitdrukking dan ook niet stief kwartier (bijv nw / zelfst nw) maar stiefkwartier / stiefkwartiertje (1 woord) moeten zijn. Dat kom je echter maar weinig tegen, meer als woordspeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik leef niet meer in tijd. Nu ik ernstig ziek ben kan ik niet meer meekomen in de rusch van de tijd. Mijn dagen zijn op bed goed gevuld. Zo gevuld met dingen van het leven dat de dag al om is voor ik het besef. Ik ben ziek maar ongeneeslijk optimistisch. Als ik de dokter vraagt hoeveel tijd heb ik nog. Zegt hij je hebt geen tijd meer. Daarom leef ik per dag. Ik geniet nu van het leven zonder klok. Groeten Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruim een uur - 61 / 80 min.
klein uurtje - 46 / 59 min.
stief kwartier - 15 / 25 min.
echter:
Een stief kwartiertje lopen bleek bij uitvoering toch bijna een uur.