Sommige vrijmetselaars(?) vertellen niet dat ze vrijmetselaars zijn, waarom doen ze dat (niet)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De vrijmetselarij is een individueel gegeven.

Door het gebruik van symbolen en het ondergaan en het gezamenlijk beleven van rituelen, tekent zich voor de bewust levende man een weg van persoonlijke groei en ontwikkeling af. Deze weg helpt hem zicht te plaatsen ten opzichte van zichzelf, de medemens en datgene wat hij als leidinggevende kracht in zijn leven aanvaardt.

De vrijmetselaar ziet zichzelf symbolisch als ruwe steen, een steen die bewerkt moet worden om een plek – zijn plek – in de samenleving in te nemen. Een samenleving die hij ziet als een te voltooien bouwwerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgfens mij was het vroeger een geheim genootschap. Daar zal tegenwoordig nog iets van in zitten
anneliez
13 jaar geleden
De vrijmetselarij is meer een 'geheimzinnig' genootschap, waarbij geheimzinnigheid wordt gebruikt als mysterieus lokmiddel voor buitenstaanders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze jou niet zien zitten om bij de club te komen.
Zien ze jou wel als een toekomstig lid,dan zullen ze wel hun mond opendoen.