Zijn er Euro munten met Christelijke beeltenissen erop?

Een kerk of kruis of zoiets?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ja zo ie zo die van malta ---> maltezere kruis

Afbeelding munt:
http://www.muenzblog.de/bilder/malta-2-euro-gross.jpg

Betekenis kruis:
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Maltezer_kruis?wasRedirected=true

En natuurlijk de euro's uit Vaticaan!!!

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vaticaanse_euromunten?wasRedirected=true

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je redeneert dat de paus er als staatshoofd op staat gelden alleen die uit 2005 met de pauselijke ombrellino
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, ik heb hier twee muntstukken van 2 euro, allebij uit Duitsland, 1 staat een kerk op in Mecklenburg Vorpommern, en een in Schleswig Holstein. En er zijn er vast nog veel meer.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik kan me herinneren er ook een gezien te hebben met de Sagrada Familia erop in Barcelona.

Toegevoegd na 6 uur:
krijg ineens een rood hoofd van schaamte, zie staan allebij......... allebei dus.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OP de 1,2 en 5 cent van spanje staat de sagrada familia idd
Een kruisridder goed?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://home.wanadoo.nl/~emailtjes/euro/euromuntenEU.html

Ik denk, onder andere, de 1 euromunt van Italië!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en nee.

Ja, want er zijn diverse munten waar producten van de christelijke cultuur op staan.

Nee, want er mogen (vanzelfsprekend) geen godsdienstige motieven op munten staan.

Dat er toch kerken op munten staan, komt doordat het gaat om belangrijke cultuuruitingen. Wat dat betreft zou er bijvoorbeeld ook een moskee op een euromunt kunnen worden geplaatst: dat kan bijvoorbeeld als Turkije ooit lid wordt van de EU en de Euro invoert. Ook dan zal dat niet gebeuren om de Islam te eren, maar omdat het om een belangrijke culturele uiting gaat.

Toegevoegd na 56 seconden:

Op de munten van Vaticaanstad staat de Paus. Ook dat is niet omdat de Paus een christelijk figuur is, maar omdat hij het staatshoofd is.
Cryofiel
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 voor het aanbrengen van de nuances
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het niet met je eens. De vraag was: zijn er munten met christelijke beeltenissen erop, een kerk of kruis of zoiets? Daar kun je niet met ja of nee op antwoorden, want ze zijn er, dus ja. Zo simpel is het. Maar nuances cq aanvullingen zijn natuurlijk altijd welkom.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat zeg ik toch ook? Zie mijn tweede zin. Alleen: de beeltenissen zijn niet bedoeld als *christelijk*.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier "God zij met ons" op een 2-euro munt staan. Is dat een willekeurige god? Kan dat bijvoorbeeld Thor mee bedoelt worden?
Cryofiel
13 jaar geleden
Oh ja, die vermenging van staat en één van de religies - da's waar ook. Het plaatsen van die tekst gaat tegen de grondwet in, als ik me niet vergis. Sowieso schandalig dat de lobbygroepen dat erdoor hebben weten te drukken. Maar goed, dat randschrift is een tekst, geen beeltenis. Desalniettemin had het er nooit mogen staan. "Je maintiendrai" of een nederlandstalig equivalent daarvan was een aanmerkelijk betere keuze geweest.
rose
13 jaar geleden
Die randschriftGod, dat is een cultuurverschijnsel. Een soort van linkse hobby, zeg maar...