In gezelschap van onbekende mensen, hoe assertief moet/kan ik me opstellen?

Het is een bijeenkomst van verschillende mensen, die elkaar nooit eerder gezien hebben.

Toegevoegd na 48 minuten:
Gebruik de ik- persoon in de vraag, maar het gaat om een ander...voor het gemak.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens Wikipedia is assertiviteit: " Als je assertief adequaat reageert dan kom je op voor je eigen mening, rechten en standpunten zonder je gesprekspartners agressief te benaderen zodat zij in hun waarde blijven."
Volgens mij is er dus geen bepaalde hoogte/laagte van assertiviteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

wat ik uit je reactie begrijpt is dat je wilt weten hoe je netjes een gesprek kunt beeindigen.
assertief = goed voor jezelf + goed voor de ander.

een voorbeeld voor het goed beeindigen van een gesprek is: leuk je gesproken te hebben, misschien zie ik je zometeen nog en anders spreken we elkaar nog wel een keer. ik wens je veel succes met....

bij het beeindigen van een gesprek is het belangrijk geen smoesjes te gaan verzinnen, het gesprek in eigen hand te houden, je kunt de ander een complimentje meegeven etc. het beste is dat een paar keer te oefenen met een paar mensen.

en verder: bij het leren kennen van vreemde mensen is iedereen wat onzeker, en is het wat aftasten. gewoon een praatje maken, dichtbij jezelf blijven, jezelf zijn, is het allerbeste wat je kunt doen. ik denk niet dat er zoveel van je assertieve vaardigheden wordt verwacht over het algemeen bij een eerste kennismaking. probeer ontspannen te zijn en maak gewoon een praatje, stel wat vragen, snijd een onderwerp aan etc.

ik denk vooral belangrijk niet te hoge verwachtingen te hebben en er open in te gaan, niet bang zijn. wees oprecht geinteresseerd in de ander, dan krijg je zeker een leuk gesprek!

waar ben je precies bang voor eigenlijk??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oprecht geinteresseerd zijn in iemand is een goeie...(het gaat niet om mij (lees de reactie bij wendy) +