Heeft de media negatief/positief invloed op jouw zelfbeeld?

Voel jij je überhaupt beïnvloed? Bijvoorbeeld: de media zend tegenstrijdige boodschappen uit: eet lekker alles versus blijf dun. Sunni Bergman heeft een dergelijke vraag beantwoord met het maken van een documentaire.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Nee, ik neem de meeste media niet zo serieus. Tegenwoordig draait het om één ding; kijkcijfers. Daatvoor wordt zelfs ingespeelt op natuurlijke onzekerheid, zeker bij kwetsbare groepen. Ik heb besloten niet te voldoen en welk beeld dan ook dat de media schetst, maar vooral mezelf te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Jazeker. Als je bijv. een programma over hongersnood ziet, dan voel je jezelf bijna schuldig in alle weelde die wij hebben. Wij klagen erover als een bepaald merk cola niet meer te krijgen is bij de supermarkt.

Nog zo'n voorbeeld: iedereen op TV ziet er goed uit in al die (TellSell-achtige) reclames. Je gaat zelf denken dat je ook wel moet gaan sporten om erbij te horen. Dat wasbordje moet er komen, anders kun je niet het strand op, de aankomende zomer. Het schijnt dat veel vrouwen uberhaupt niet meer het strand op durven hiervoor. Klopt dat, dames? ;-)

Nog een dan: al die reisprogramma's, het ziet er allemaal zo geweldig leuk uit. Je denkt, ik moet ook reizen, anders denken mensen dat ik saai ben. En dan ga je er naar toe, en dan wordt je bestolen bij de eerste de beste straat en mag je blij zijn dat je heelhuids terugkeert.

Conclusie: Je wordt door de media op alle mogelijke manieren beinvloed. Soms fijn, maar soms ook heel vervelend dat je je zo laat meeslepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou kijk ik al niet zoveel tv en luister bijna alleen stubru in de auto. Maar ik denk dat media toch meer invloed op de mens heeft dan hij kan inschatten. Iedereen loopt langs bushokjes met reclames, in de stad wordt je volgegoten met beelden. En beelden beïnvloeden ons zo ontzettend veel meer dan teksten!
Ik geef niets om schampoo bijvoorbeeld. Ik weiger die dure op dieren geteste shampoo's te kopen, waarvan ze zeggen dat ik het waard ben... Belachelijk, daar laat ik me niet door beïnvloeden, maar ik wens wel glanzende lange haren simpelweg omdat men je dan gezondheid en verzorgdheid vindt uitstralen net als die dames in de reclame.
Ik stopte jaren geleden met roken, omdat ik bang werd van die anti-reclames toen.
Media maakt gebruik van kuddegedrag. Vertel dat het net als roken een no go is om nog slaafbananen te eten en je moet eens zien hoe de consument daarop reageert. Maarja daarvan kunnen we alleen nu maar dromen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enige tijd geleden heb ik een soortgelijke vraag gesteld. Veel mensen voelen zich beïnvloed en dit zal in grote mate zeker ook gelden voor hun zelfbeeld.

Ik persoonlijk meet mijn zelfbeeld niet aan dat wat volgens de media 'de norm is, wenselijk is, beter is.' Mijn zelfbeeld wordt door heel andere dingen bepaald en de media heeft hierop geen enkele invloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je gewoon normaal blijft denken over de dagelijkse dingen in het leven. Dan zal de media geen negatieve of positieve invloed hebben op jouw zelfbeeld. De media zal altijd proberen de bevolking te beïnvloeden. En bij een deel van de bevolking lukt dit ook...

Bij mij lukt dit in ieder geval niet. Alles wat ik hoor/zie/lees in de media neem ik aan voor kennisgeving. En soms zit er inderdaad iets tussen dat interssant is en wat ik nader zal gaan uitzoeken. Maar dit heeft m.i. geen gevolgen voor mijn zelfbeeld, aangezien ik interesse en zelfbeeld los van elkaar definiëer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Negatief idd... De media doet er alles aan om mijn zelfbeeld kapot te maken... En dan brengt mij dezelfde media de oplossing...
Dus eerst keuren ze mijn kaalheid helemaal af, het kan niet en mag niet dat ik kaal wordt of ben... En daarna laten ze mij zien dat er haarmiddeltjes zijn om van kaalheid af te komen... Zo werkt dat...

Bijzonder verwerpelijk zoals de media om mag gaan met ons... Maar ze mogen het, want zo werkt het wel...