Kun je met VWO ook terecht bij banen waar ze minimaal MBO vragen?

Vaak staan er bij vacatures dat minimaal MBO vereist is. Staat VWO hieronder of juist boven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
32.4K

Het beste antwoord

De term "MBO" staat in die vacatures voor een bepaald denkniveau (tenzij er een specifieke opleiding bij vermeldt staat). VWO is een hoger denkniveau dan MBO.

Toegevoegd na 1 minuut:
Uiteraard kun je als VWO-er niet solliciteren als er bijv. een MBO-lasser of MBO-verpleegkundige gevraagd wordt. Het gaat puur om het algemen denkniveau en niet een specifiek beroep.

Toegevoegd na 4 minuten:
Alle reden dus om eerst een beroepsopleiding te gaan doen (MBO, HBO of WO) en dan een baan te zoeken. Want met alleen VWO kom je niet ver. Tenzij je een interne opleiding wordt aangeboden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is een heel ander soort opleiding, welke niet te vergelijken is in 'hoger of lager'. De kans is groot dat je met een VWO diploma niet snel in aanmerking komt, omdat ze bang zijn dat je je snel zal gaan vervelen in de baan / de baan te weinig inhoudelijke uitdaging voor je zal hebben. .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt aan welke baan, ik vind niet dat je dit kunt vergelijken.

Mensen van het MBO hebben namelijk veel meer praktijkervaring dan VWO'ers.

Het zal echt verschillen per functie en per persoon, want je werkgever gaat niet alleen af op je diploma, hij of zij wordt heel wat wijzer door een sollicitatiegesprek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
VWO is een voorbereiding op academisch onderwijs, evenals HAVO op HBO en VMBO op MBO, hoewel die opvolging niet in graniet gebeiteld is. of Minimaal MBO betekent zeker dat je met vervolgopleidingen of HBO kunt solliciteren. Het is mogelijk dat die werkgever de vacature ruim opgesteld heeft om meer sollicitanten te trekken. Als het een baan is met aspecten op HBO-niveau dan maken ervaren MBO-ers ook een kans en omgekeerd zouden praktisch ingestelde HBO-ers zich best kunnen vinden in een baan op MBO+ niveau. Het hangt helemaal af van de specifieke baan en het individu af of het allemaal voegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MBO is vakgericht, VWO niet. MBO zullen ze dus eerder aannemen in vakgerichte vacatures (ik heb ze eigenlijk nog niet anders gezien)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het staat er duidelijk boven en de opmerking is dan vaak als je solliciteert dat je overgekwalificeerd bent. Dat neemt niet weg dat je het toch kunt proberen.