Wat is de afkorting voor markiezin?

Als je die een brief stuurt,wat is dan de afkorting die je op de envelop zet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (4)

Markiezin is een adellijke titel en wordt niet afgekort.
(Een predicaat zoals jonkvrouw mag wel worden afgekort.)

(Verschil adellijke titel en predicaat: de adellijke staat is bij wet vastgelegd; een predicaat is voor edellieden zonder adellijke titel: jonkvrouwen en jonkheren derhalve.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je, weer wat geleerd ;)"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ajs het de echtgenote van een markies met baldakijn betreft, zou het eventueel Donna kunnen zijn.
Je begint met mevrouw en daarna de letters s.s.t.t. gevolgd door de naam van de dame.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan ook, 'alle titels voorbehouden'. Maar het is niet de afkorting van de titel ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt volkomen gelijk.
Het Nederlandse adelsrecht kent de volgende adellijke titels, in hiërarchische volgorde: prins, hertog, markies, graaf, burggraaf, baron en ridder. De Nederlandse titel hertog wordt in het geheel niet gevoerd en de titel markies door slechts één familie, die bovendien tot de Britse adel behoort. De titel burggraaf wordt alleen gevoerd door Belgische families of door Belgische takken van Nederlandse geslachten. De exclusief mannelijke titel ridder komt bij acht geslachten voor.

Afgezien van de genoemde uitzonderingen betekent het een en ander dat er in Nederland slechts drie adellijke titels worden gevoerd: graaf, baron en ridder. Het merendeel van de Nederlandse adel heeft geen titel. Alle leden van de adel die geen titel bezitten, hebben recht op het predikaat jonkheer of het vrouwelijke equivalent jonkvrouw.

In de titulatuur wordt alleen onderscheid gemaakt tussen hooggeboren (graaf) en hoogwelgeboren (baron, ridder, jonkheer). Je zet dus op de envelop:
De hoog(wel)geboren Heer/Vrouwe (voorletters) adellijke titel (achternaam)

Dus bijv: De hooggeboren Vrouwe H.L.M. Gravin van Westland tot Rosendael.

Er zijn dus geen nederlandse markiezinnen. In het engels heet een markiezin "Marchioness". En die spreek je aan met "Lady". En dat zet je dus ook op de envelop:

Lady (voorletters en achternaam)
adres
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij adelelijk titelsga je natuurlijk niet afkorten.

Bij de NederlandseTaalunie staat het volgende:

4.4 Adressering van een adellijk persoon

Bij de aanschrijving van adellijke figuren worden in protocollaire situaties het predikaat en de titel gebruikt. Het predikaat komt voor de titel met als gevolg dat de titel geïnverseerd wordt

de hooggeboren heer Jan Markies Vanadel. Wordt er geen titulatuur (hooggeboren of hoogwelgeboren) gebruikt, dan vindt deze inversie niet plaats: Baron Kris Depecheur, Ridder Leo Glorieux. De laatste adresseringsvorm is de meest gebruikte in gewone correspondentie.

De predikaten hooggeboren en hoogwelgeboren worden alleen nog in officiële documenten gebruikt. Hertogen, markiezen, graven en burggraven krijgen het predikaat hooggeboren. Baronnen en ridders het predikaat hoogwelgeboren. In het gewone administratieve verkeer gebruikt men alleen de titel.

Dus als je over de top wilt doen:

De hooggeboren vrouwe Truus Markiezin van Weetikveel

Toegevoegd na 2 minuten:
Omdat we buiten de koningin (markiezin van Veere en Vlissingen) geen markiezinnen hebben heb ik de Belgische pagina van de taalunie gebruikt.