Hoe kan een politie hond verdachte opsporen?

Ik begrijp dat de hond een menselijke geur kan opsporen, maar hoe doet hij dat? Er loopt ook vaak een geleider achteraan, dus hoe kan het dat hij niet in de war raakt?

Ook lijkt het alsof hij omstanders gewoon negeert...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

De verdachte die wegvlucht, scheid andere lichaamsgeuren af, dan iemand die niet wegvlucht.
Een hond word speciaal getraind, op die geuren.
Zo is een hond die opgeleid is tot het vinden van slachtoffers in een rampengebied, niet geschikt voor het achtervolgen van verdachtes.
Hier onder een mooie link, waar je veel info erover terug vind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zaten een hoop mooie antwoorden bij, maar die gingen haast nooit over de vraag die heb gesteld. Deze was in ieder geval de beste waar het antwoord in was verwerkt. :)

Andere antwoorden (4)

omdat hij vaak op plaats delict een geur krijgt waarnaar hij moet zoeken

mensen die daar ook zijn daar hangt natuurlijk ook de geur van maar die mensen zijn er allemaal dus de geur die hij mist daar gaat hij naar op zoek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hond ruikt 75000 keer zo goed als wij.
En hij ruikt niet alleen op de grond, waar iemand gelopen heeft, maar ook minuscule huiddeeltjes, die boven de grond zweven.

Natuurlijk moet je een hond trainen, al kan iedere hond het spoor van bijv een konijn volgen. Maar voetstappen volgen moet getraind worden, en dat zal ook heel regelmatig herhaald moeten worden. De beloning als hij vindt, wat hij moest zoeken, is de reden, dat hij door blijft gaan. Voor de meeste honden is dat een favoriet speeltje, hoewel er ook honden zijn, die het een geweldige kick vinden een mens te vinden. Dit geldt bijv. vooral voor lawinehonden en honden die bij ingestorte gebouwen ingezet worden.

Zijn baas is zijn roedelleider : een leider moet je volgen, wáár hij ook gaat.

Politiehonden, maar ook explosievenhonden, of drugshonden, zijn vaak erg druk, een beetje ADHD, zeg maar. In een gezin zijn ze vaak te nerveus : ze hebben zóveel energie, dat er echt dagelijks met ze gewerkt moet worden. De band tussen de hondengeleider en de hond is ongelooflijk hecht : vaak blijven ze, als ze gepensioneerd worden, als 'huishond' bij het gezin van de begeleider. Maar ook dan is zo'n hond niet tevreden met alleen een blokje om.

De concentratieboog van een 'zoekhond' is ong. 2 uur, daarna moet hij even op adem komen. Het vraagt namelijk heel wat van een hond, te speuren naar de geur, waar hij o getraind is, en alle andere luchtjes te negeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De speurhond wordt gebruikt voor zijn neus, deze is immers vele malen scherper dan die van de mens. Deze hond wordt onder andere ingezet als er een spoor gevolgd moet worden.

Een inbreker is gevlucht en moet nog ergens in de woonwijk rondlopen. Een prachtige job voor de speurhond. Hij volgt het spoor, dat de inbreker heeft achtergelaten met zijn schoenen en kan dit kilometers lang volhouden.

Vaak wordt de inbreker zo toch nog gevonden. De politieman zelf zou dit nooit zijn gelukt, zijn neus is immers niet zo scherp.

De speurhond kan ook zoeken naar drugs. Het maakt niet uit hoe goed drugs worden ingepakt, de speurhond ruikt het toch wel. Ook als de drugs is ingepakt in plastic of in een autoband. Verder wordt de speurhond ingezet als iemand wordt vermist. Hij kan dan een heel bosgebied zeer snel afzoeken, veel sneller dan de politieman dat kan.

Ook wordt de speurhond gebruikt voor de identificatie van verdachten. Als op de plaats van bijvoorbeeld de inbraak spullen worden gevonden, die van de dader af moeten komen, worden deze spullen veilig gesteld in een dikke plastic zak. De geur blijft zo goed aan het voorwerp zitten.

Als later een verdachte wordt aangehouden, krijgt deze de opdracht om gedurende een kwartier een ijzeren buisje bij zich te houden. Tien andere mensen doen hetzelfde. Na dat kwartier worden de buisjes in een rij op de grond gelegd en moet de speurhond aan het gevonden voorwerp ruiken. Daarna loopt hij langs de buisjes en als het goed is wordt het buisje van de verdachte er dan door de speurhond uitgehaald. De reuk aan het buisje komt dan overeen met de reuk van het gevonden voorwerp.

De baan van speurhondgeleider is wel een volledige politietaak. De speurhondgeleider doet dus de hele dag niets anders dan met de speurhond bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hond heeft ogen net als wij maar daar doet hij niet zoveel mee; echt kijken doet hij met zijn neus.
Vanmorgen kwam ik nog een hond tegen die mij nog nooit eerder had gezien. Nadat ik hem even aan mijn vingers liet ruiken (zoiets als handen schudden) begon de echte kennismaking; minstens een minuut besnuffelde hij aandachtig mijn broek. In die tijd moet hij 'gezien' hebben dat ik drie poezen heb, dat ik vanmorgen havermout heb gegeten en ga zo maar door.
Honden ruiken na uren nog dat iemand met een tas met vleeswaren is langs gewandeld.
Als een speurder zijn hond aan een lapje met de geur van een slachtoffer heeft laten ruiken betekent die geur meer voor een hond dan een persoonsbeschrijving voor ons.