bij het fenomeen 'indoctrinatie' wordt je/men as het ware 'gehersenspoeld', geïndoctrineerd, dwz: zoals het (bijvoorbeeld religie) wordt verteld, alleen dat is geldig en waarheid.
dit ziet men regelmatig bij sektes, waar mensen totaal opgaan in de hen voorgeschreven doctrine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

is het systematisch en eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard. Ook wel hersenspoeling genoemd
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
correct
Is een vorm van manipulatie .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indoctrinatie is het vaak onder dwang bijbrengen van een
bepaalde mening, overtuiging of politieke leer.
Deze dient dan zonder kritiek te worden aanvaard. Het is dus systematisch opdringen van een mening.
amc