Als je slim bent, kun je dom overkomen, maar als je dom bent kun je dan ook slim overkomen?

Toegevoegd na 1 minuut:
slim = iemand met een hoog IQ
Dom= iemand met een laag IQ dus zo rond de 60/70

ps, dit zijn niet mijn gedachte erachter, dit is de gedachte die de mensheid heeft geschept over de betekenis van slim en dom.
ik citeer het alleen maar.

Toegevoegd na 15 minuten:
En als dat zo is, dus dat de domme persoon op bepaalde punten slimmer kan zijn dan de slimme persoon.
Wat heeft het dan voor nut of slim en dom te definiëren als het eigenlijk dus niet bestaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

een IQ van 60/70 is wel heel erg laag hoor.
Ik ken mensen die heel veel kranten lezen en actualiteiten volgen, die weten verbazingwekkend veel.

ze "vallen door de mand" (bah wat een rotopmerking) als ze meedoen in een discussie over iets "nieuws" of waar ze niets over hebben gelezen, dan merk je dat ze minder goed kunnen redeneren en daardoor kunnen ze iets zeggen wat anderen mogelijk "dom" vinden.

Dus als je slim wilt overkomen als je denkt dat je het niet bent (waarom zou je trouwens...), niet te veel praten en alleen dingen zeggen die je heel zeker weet
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slim antwoord... :)
+

Andere antwoorden (5)

Ja hoor dat kan best! Indien die persoon met het lage IQ van een onderwerp veel weet dan deze persoon daar best zinnige dingen over vertellen en dan slim overkomen. Diepgaande vragen zullen lastiger worden maar zolang het niet al te diepgaand is kan dat gerust.

Toegevoegd na 1 uur:
Om nog even op de uitbreiding van je vraag in te gaan;
Slim en dom bestaat wel degelijk! Want als iemand met een laag IQ iets zinnigs zegt (iets slims) dan is dat misschien slechts een moment opname. Want als de persoon met het hoge IQ diep ingaat op het desbetreffende onderwerp valt de persoon met het lage IQ ongetwijfeld door de mand. Wanneer het slechts bij de slimme opmerking was gebleven van de persoon met het lage IQ dan was deze dus voor die dag als slim doorgegaan! Dus het bestaat wel degelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet zo slim bent, in dit geval dus dom... kan je ook slim overkomen.

Als iemand iets niet en jij (de domme in dit geval) geeft een heel goed antwoord op de vraag dat een andere niet zo zou stellen. Dan denken anderen vast toch ook 'wow' die is slim!

Toegevoegd na 36 seconden:
* als iemand iets niet WEET
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn mensen die er netjes en knap uit zien en zeer welbespraakt zijn, maar die toch een vrij laag IQ hebben. Die worden wel eens overschat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ken domme mensen(zo als u dat zegt) , die mij veel leren.
zij werken meer uit het gevoel.
wie is dan dom?

Toegevoegd na 4 minuten:
sta er voor open en de meeste mensen , kunnen nog wat leren.

Toegevoegd na 5 minuten:
sta er voor open en de meeste mensen , kunnen nog wat leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had vroeger een vriendin die minder goed kon leren dan ik, maar als het om mensenkennis ging was ze me verre de baas. Ze had vaak mensen door en snapte hen terwijl ik dan helemaal niets had gemerkt. Het ligt allemaal heus niet zo simpel met IQ.
En iemand die misschien niet goed kan leren of veel kennis heeft, kan wel slim lijken doordat hij goed kan praten en eventueel op zijspoortjes komen als er iets is. Met een vlotte babbel kun je veel onkunde verdoezelen.

Overigens is een IQ van 60 of 70 erg laag. Ik geloof dat je bij 90 al zwakbegaafd bent.