is pedofilie nou strafbaar of niet?

ik weet dat pedosexualiteit verboden is, maar ik hoor vaak dat mensen zijn opgepakt wegens pedofilie, is dat nu strafbaar of niet?

voor mijn weten is pedofilie alleen denken aan jongeren en niet handelen.. toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Nee, pedofilie is een geaardheid, en geaardheden zijn niet strafbaar.

Waarom je vaak hoort dat mensen zijn opgepakt voor pedofilie, is dat het onderscheid tussen de geaardheid en de handeling vaak niet wordt gemaakt. Maar de betreffende mensen zijn niet opgepakt wegens pedofilie, maar wegens kindermisbruik/kinderverkrachting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat het woord pedofiel krachtig in de mond ligt. Dit is vooral van belang bij de sensatiepers. De sensatiepers neemt wel vaker een loopje met de werkelijkheid. Soms kan dat verstrekkende maatschappelijke gevolgen hebben zoals bij dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt, ik denk dat ik het begrijp nu :D

Andere antwoorden (4)

zolang je die zijn handen thuis houd niet...
lees volgende site maar een daar word het goed uitgelegd...

http://www.pedofilie.nl/definities
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo lang je het niet praktiseert, of zelfs propageert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de praktijk gebrachte pedofilie,dus het feitelijk uitoefenen van sexuele handelingen met kinderen onder de 16 jaar,is strafbaar.

Omdat kinderen nog niet lichamelijk noch geestelijk/emotioneel gerijpt zijn en dus daardoor getraumatiseerd kunnen worden,heeft men dit zo --terecht-- in de wet als strafbaar feit vastgelegd,evenals de verspreiding en het in bezit hebben van kinderporno.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een niet praktiserende pedofiel met materiaal op zijn computer is ook strafbaar. Wat mij betrefd mogen ze ook de geaardheid strafbaar stellen.