Wat is een normaal aantal uren in een werkweek?

Bij een contract van 38 uur, werk ik deze week bv 50 uur. Vorige week rond de 45. Volgende week 2 weken dienstreis waarin 60-70 uur valt. Valt dat nog onder 'normaal binnen het flexibele contract' overwerk?

Toegevoegd na 1 uur:
Funtie: managementadviseur, beleidsvoorbereidend & team-coordinator in een organisatie van enkele duizenden medewerkers. Geen bijzondere financiele compensatie overigens.
60-70 uur zijn 7 dagen in de week, 10 uur per dag minimaal. Inderdaad dag & avond programma.
Wel vrijheid om tijd te compenseren wanneer het past. Meestal in de zomerperiode

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Normaal is nog steeds 36-40 uur per week. Incidenteel 45-50 (1 à 2 uur overwerk per dag) vind ik voor een goedbetaalde baan ook nog kunnen. Dienstreizen zijn wel een verhaal apart, daar kan soms een dag- én avondprogramma in vallen waardoor je richting die 60-70 uur gaat.

Kan allemaal, maar wat veel relevanter is, is wat de compensatie voor dit alles is en hoe structureel het is. Het is niet normaal als er van je wordt verwacht dat je dit week in week uit volhoudt, hier kan maar beter een riant salaris tegenover staan, en het moet twee kanten opwerken: je moet ook wel veel vrijheid krijgen om tijd terug te pakken op een moment dat dat jou uitkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

38 uur is dan gewoon normaal. 50 uur gaat al naar het absurde
ronron1212
13 jaar geleden
40 in de week is normaal 5 X 8 = 40
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een contract voor 38 uur, dus daar word je voor betaald. Kan je best iets flexibel in zijn lijkt me, maar wat jij noemt aan uren vind ik belachelijk. Dat neigt naar misbruik!!!

Toegevoegd na 1 uur:
Ik begrijp uit je toevoeging, dat je dus voor 38 uur wordt betaald, en dat er geen financiële compensatie is voor het overwerk. Als dat zo is, dan vind ik dat uitbuiting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt helemaal aan je contract, aan het salaris en aan de werkcultuur.
Stel je verdient 10.000 p/maand dan is het normaal.
Stel al je collega's doen het ook en je wilt toch een keer hogerop komen, dan is het ook normaal.

Er zijn ook veel situaties waarin ik dit wel zwaar overdreven vind.

Als je een vast contract hebt en na 38 uur naar huis gaat kan niemand je iets maken, of je een toekomst bij dat bedrijf zult hebben is een tweede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat hangt ook af van de functie die je bekleedt. Als je een leidinggevende functie hebt, op management niveau zit of qua salaris boven het gemiddelde zit, dan wordt er van je verwacht dat je de uren maakt die nodig zijn voor je functie en al is 60-70 in min ogen heel erg veel, waarschijnlijk kun je deze bovenmatige uren wel vergoed krijgen als vrije uren

Toegevoegd na 1 uur:
Dan denk ik dat het tegenwoordig als normaal gezien wordt, gezien je functie, zoveel uren te dragen als je aangeeft, met de compensatie daarvoor als het kan - en dat geef je zelf ook aan

Toegevoegd na 1 uur:
dragen moet zijn: uren draaien

Toegevoegd na 1 uur:
jonge HBO-ers bij mijn man op het werk werken ook zo'n 9 uur per dag en volgen 's avonds nog verplichte bedrijfscursussen