Waar komt het spreekwoord '' ik sta wortel te schieten'' vandaan?

Ik vraag het mij al heel lang af

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
33.7K

Het beste antwoord

Iemand heeft dat ooit als grapje gezegd, om aan te geven, dat hij/zij wel erg lang moest staan wachten. En het is overgenomen door heel Nederland.
Volgens mij was het een cabaretier die het de eerste keer debiteerde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dat je al heel lang op dezelfde plaats ergens staat {te wachten}

een boom wordt ook op een plaats gezet en die gaat daar ook wortel schieten

dit wordt vaak gezegd als iemand heel lang op een ander heeft moeten /staat te wachten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist!!
Eikeltjes (of andere noten/ vruchten) schieten wortel (gaan wortels aanmaken en worden daarmee bomen die dus voor altijd op die plaats blijven staan, maar daaraan gaat een heel lang proces vooraf. Dus tegen de tijd dat je wortel gaat schieten sta je ergens al heel lang te wachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was vroeger een hobby van mensen om de tijd te doden. Je trok dan een plantje uit de grond, hield de wortel tussen duim en wijsvinger, zette er spanning op door het te buigen en dan met je andere wijsvinger de wortel (met of zonder plantje eraan) weg te schieten. Het was niet alleen een kwestie van behendigheid maar ook van veel geduld, omdat een wortel zich niet gemakkelijk laat ombuigen.

Of het waar is, weet ik niet, maar het leek me in ieder geval een mooi antwoord... Vandaar dat ik 'm deel!