Hoe kun je gekozen worden voor de tweede kamer?

Kan iemand mij vertellen hoe je gekozen kan worden voor de tweede kamer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Om verkozen te worden in de Tweede Kamer moet men zich verkiesbaar stellen. Meestal gebeurt dit via een politieke partij, maar het is ook mogelijk om individueel verkiesbaar te zijn. Het registreren van een officiële partij is wel noodzakelijk om deze naam op het verkiezingsbiljet te krijgen. Wanneer men zich niet registreert, komt daar enkel het lijstnummer te staan.

Het verkiesbaar stellen voor de Tweede Kamer vindt plaats per kieskring. Nederland heeft 19 kieskringen. Voor elke kieskring kan een andere lijst worden ingeleverd, maar meestal is het grootste deel van de lijst voor elke kieskring identiek. Wanneer een partij nog niet is verkozen, zijn voor het deelnemen in een kieskring ondersteuningsverklaringen vereist van 30 kiezers uit de betreffende kieskring. Ondersteuningsverklaringen van kandidaten tellen ook mee, maar, zoals gezegd, alleen in hun eigen kieskring.

Bovendien moet een borgsom van €11.250 betaald worden (in totaal, dus niet per kieskring). Deze krijgt de partij terug als het totaal aantal behaalde stemmen in alle kieskringen samen tenminste 75% is van het aantal stemmen dat nodig is voor een zetel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door veel mensen op je te laten stemmen.