Kan je stemmen in een andere gemeente bij de Provinciale Staten verkiezingen?

Kan dat of ben je aan je gemeente gebonden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Jozef84, voor de Provinciale Staten Verkiezingen kan men wel in een andere gemeente stemmen dan waar men woont, maar niet in een andere provincie.

Antwoorden (2)

Ja, maar niet zomaar.
Je moet dan een kiezerspas aanvragen.

"Een kiezerspas kunt u schriftelijk aanvragen door een aanvraagformulier in te dienen bij uw gemeente. Deze formulieren zijn gratis verkrijgbaar bij elke gemeente. Een schriftelijke aanvraag voor een kiezerspas moet uiterlijk 5 dagen voor de verkiezing door de burgemeester zijn ontvangen.
Mondeling een kiezerspas aanvragen kan tot op de dag voor de stemming, tot 12.00 uur. Hiervoor moet u zich persoonlijk met uw stempas melden bij de afdeling Burgerzaken van uw gemeente."
5 jaar geleden
Als een kiezer voor de verkiezing van provinciale staten in een andere gemeente wil stemmen dan waar hij woont, kan hij een kiezerspas aanvragen. Met de kiezerspas kan de kiezer bij de provinciale statenverkiezing binnen de gehele provincie stemmen.
Een schriftelijke aanvraag voor een kiezerspas moet uiterlijk 5 dagen voor de verkiezing door de burgemeester zijn ontvangen. Zie Kieswet art. K 6. Hiervoor is een formulier beschikbaar bij de gemeente (model K 6). Heeft de kiezer al een stempas in huis, dan moet hij deze bij het verzoek mee sturen.
Een mondelinge aanvraag voor een kiezerspas kan uiterlijk op de dag voor de stemming om 12 uur gedaan worden. De kiezer moet dan in persoon naar het gemeentehuis waar hij op de dag van kandidaatstelling als kiezer staat geregistreerd. Daar toont hij de stempas en vraagt een kiezerspas aan.
Een schriftelijke aanvraag voor een kiezerspas moet uiterlijk 5 vijf dagen voor de verkiezing door de burgemeester zijn ontvangen. Hiervoor is een formulier beschikbaar bij de gemeente. Heeft de kiezer al een stempas in huis, dan moet hij deze bij het verzoek mee sturen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Jozef84, er staat weer een gedeelte dubbel in het antwoord, maar ik laat het zo. Lastig dat men maar een klein gedeelte ziet van wat er getypt is.
Ivana
5 jaar geleden
@JoanD'Arc Je kan scrollen/ terug ook, om te kijken wat je hebt geschreven.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Ivana bedankt voor je vingerwijzing. Als deze persoon-heetgebakerd dat doet, vliegt alles van beneden naar boven en weer terug. Wordt het helemaal een janboel.