voorverkiezingen usa: mogen daar alle burgers aan deelnenen of alleen partijgenoten?

het gaat dus om presidentskandidaten.
zijn er nog andere voorverkiezingen in dat land?
de vraag is niet of iedereen zich kandidaat mag stellen (ja dus), maar of iedere kiezer ongeacht zijn partijlidmaatschap daaraan mee mag doen. Dus bij een republikeinse kandidaat ook democratische kiezers (en omgekeerd).

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K
fremar
5 jaar geleden
Tijdens de voorverkiezingen stemmen de Amerikanen die zich als kiezer hebben laten registreren voor de Republikeinse of de Democratische kandidaat die het bij de presidentsverkiezingen tegen elkaar op gaan nemen.

Het beste antwoord

In principe kan iedere burger zich presidentskandidaat stellen.
Een kandidaat is vrij om te kiezen of hij uitkomt voor een bestaande partij of dat hij onafhankelijk wil blijven. Als hij zich aan een partij bindt wordt binnen de partij bepaald of hij als presidentskandidaat door kan gaan en krijgt hij financiële steun voor zijn campagne.
Als een kandidaat onafhankelijk blijft heeft hij giften nodig om campagne te voeren. De meeste onafhankelijke kandidaten stoppen nog voordat de voorverkiezingen beginnen.
Er vinden ook voorverkiezingen plaats voor de selectie van kandidaten voor lokale en federale verkiezingen, zoals gemeenteraadsleden en county commissioners.