Hoe ontvangen gedetineerden en TBSers een stempas?

Ik weet dat gevangenen en TBSers als ze niet zijn uitgesloten gewoon stemrecht hebben en dat ze alleen via machtiging kunnen stemmen (mits ze toevallig verlof hebben). Bij ons valt de stempas gewoon op de mat, maar hoe zit het als je in detentie of een kliniek zit? Wordt die dan naar het adres van de gevangenis of kliniek gestuurd en dan gegeven? En als je een machtiging voor hun wil regelen bij de gemeente, wat moet je dan als adres opgeven van die persoon? Hoe staan hun eigenlijk geregistreerd in de BRP?

6 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ook gewoon via de reguliere post. Er wordt gewoon post bezorgd in gevangenissen - gedetinieerden mogen in beginsel onbeperkt post ontvangen en versturen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat zijn wel verschillende vragen.
De Grondwet en Kieswet zeggen niets over stemmen door personen met een geestelijke stoornis. Iedereen die niet uit het Kiesrecht is ontzet mag stemmen.
Gevangenen en tbs’ers kunnen overigens alleen per volmacht stemmen, zo staat in de Kieswet, tenzij er een mobiel stembureau of een lokaal is ingericht, of ze net op verkiezingsdag verlof hebben
Maar het heeft zo zijn problemen.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20092010-2967.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hier ook een mooi antwoord van @Computoon
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/vraag/587641/detentie-ingeschreven-basisregistratie-personen/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is exact wat de vraagstelster reeds veronderstelt, dat waren geen vragen van haar.
Antoni
6 jaar geleden
Tenzij ze verlof hebben, kunnen ze alleen via machtiging stemmen. Of natuurlijk in de instelling zelf, zoals JoanDArc aangeeft.

Antwoorden (1)

De Commissie van Toezicht heeft hierover een uitgebreide toelichting op internet geplaatst.
Gedetineerden mogen op grond van artikel 36 lid 1 van de Penitentiaire beginselenwet (hierna: Pbw) in beginsel onbeperkt brieven en stukken per post verzenden en ontvangen. De briefwisseling staat onder controle van de directeur.

Gedetineerden dienen hun oproepingskaart of stempas op hetzelfde moment als alle andere kiesgerechtigden te ontvangen. De oproepingskaart of stempas wordt verzonden naar het adres waar zij de dag van de kandidaatstelling als kiezer staan geregistreerd.[2] De oproepingskaart of stempas wordt minstens veertien dagen voor de stemming verstuurd (artikel J 7 Kieswet, hierna KW). Uit een uitspraak van een beklagcommissie blijkt dat er ook een actieve rol van de directie wordt verwacht. Zij dienen de gedetineerden goed voor te lichten over termijnen en de mogelijkheden tot stemmen.[3]

Gebruik maken van het actieve kiesrecht kan op verschillende manieren. De gedetineerde kan zijn stem uitbrengen door middel van een volmacht (artikel L 2 lid 1 KW). Deze volmacht kan worden verleend op grond van een schriftelijke aanvraag of door overdracht van de oproepingskaart. Dit kan al worden gedaan voordat de gedetineerde de oproepingskaart of stempas heeft ontvangen. Het schriftelijke verzoekschrift dient te worden ingediend voor de stemming bij de gemeente waar de volmachtgever op de dag van de kandidaatstelling als kiezer is geregistreerd (artikel L 8 lid 1 KW). In het verzoekschrift wijst de gedetineerde een gemachtigde aan. Als gemachtigde kan slechts optreden degene die op de dag van de kandidaatstelling als kiezer is geregistreerd binnen het gebied waarvoor de verkiezing geldt (artikel L 8 lid 2 KW). Indien de gedetineerde niemand kent binnen dezelfde gemeente kan de gedetineerde een schriftelijk verzoek indienen om een kiezer in een andere gemeente te machtigen. Dit geldt niet voor de Gemeenteraadsverkiezingen omdat er dan niet voldaan wordt aan de afbakening van verkiezingsgebied. Naast de verklaring van de volmachtgever dient de gevolmachtigde ook een verklaring te overleggen dat deze bereid is om als gevolmachtigde op te treden (artikel L 8 lid 3 KW). De burgemeester, respectievelijk Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, doet vervolgens het volmachtbewijs aan de gemachtigde toekomen (artikel L 13 lid 1 KW).
Zie ook bron Rijksoverheid.
De toenmalige GBA is de huidige Basisregistratie Personen (BRP)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De regels en mogelijkheden om van het stemrecht gebruik te maken door gedetineerden en tbs-gestelden zijn de laatste jaren ietwat verbeterd, maar het is nog steeds een moeizame weg. Zeker voor tbs-gestelden. Ook het verzorgen van een machtiging gaat niet altijd probleemloos.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20092010-2967.html