Hoe kan je je aanmelden als teller bij een stembureau?

Het lijkt mij leuk om een keer teller te zijn bij een stembureau. Is dit overigens vrijwilligerswerk of krijg je ervoor betaald?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.9K
Erna55
6 jaar geleden
Lees eens : https://www.amsterdam.nl/actueel/verkiezingen-2018/nieuws-verkiezingen/tellers-gezocht/
Powergen
6 jaar geleden
Vaak gaat dit via uitzendbureaus. Kijk daar eens.
lieveheersbeestjeee
3 jaar geleden
Als het goed is kan je je online aanmelden via de gemeente.

Antwoorden (3)

Aanmelden kan bij de gemeente (als ze nog vragen). Het is niet altijd vrijwilligerswerk.

Stembureaulid
Een stembureaulid zorgt ervoor dat het stemproces vloeiend verloopt. Hij of zij is verantwoordelijk voor het begeleiden van de mensen naar het stemhokje. Daar hoort bijvoorbeeld het controleren van de stempas en ID-kaart bij.

Mensen mogen stembureaulid worden vanaf 18 jaar. Gemeenten vragen vaak om vriendelijke en flexibele mensen. Het is ook belangrijk dat die mensen enige administratieve ervaring hebben.

Wanneer u lid bent van het stembureau krijgt u een vergoeding.

Aanmelden
Om u aan te melden moet u contact opnemen met uw gemeente.

Teller
Stemmen tellenBij verkiezingen waar met het rode potlood gestemd wordt, worden alle stemmen met de hand geteld. Daarvoor zijn mensen nodig. Hier leest u hoe u zich kunt aanmelden als stemmenteller.

Leeftijd
Vanaf 16 jaar mogen mensen stemmen tellen. Hiervoor staat een vergoeding tegen over.

Tijden
Veel stembureaus werken met dagdelen. Dat wil zeggen dat u niet de hele dag (van 7.30 uur tot 21.00 uur) hoeft mee te helpen.

De tijden kunnen per gemeente verschillen. Informeer bij uw gemeente om te weten welke tijden zij gebruiken.

Aanmelden
Om mee te kunnen tellen moet contact worden opgenomen met de gemeente. Daar geeft u aan dat u graag wilt helpen met het tellen van de stemmen.

Vereisten voor het lidmaatschap
Leden van het stembureau moeten op de dag van de stemming minimaal 18 jaar zijn. Na het volgen van een training moeten de leden over voldoende kennis en vaardigheden beschikken om de verantwoordelijkheid te kunnen nemen die bij de functie past. Zie Kieswet art. E 4. De beoordeling of dit het geval is, wordt aan gemeenten overgelaten.

De volgende personen kunnen geen lid zijn van het stembureau:

personen die als lid van het gemeentelijk centraal stembureau zijn benoemd
personen die als stembureaulid bij een vorige verkiezing in strijd met de wet hebben gehandeld
personen die op de dag van de kandidaatstelling bij onherroepelijke rechterlijke uitspraak uit het kiesrecht zijn ontzet

Presentiegeld leden stembureaus
De hoogte van het presentiegeld van stembureauleden is niet wettelijk geregeld. Ieder gemeentebestuur bepaalt zelf of er presentiegelden worden toegekend en wat de hoogte daarvan is. De presentiegelden zijn in principe belastbaar inkomen. Als ambtenaren zitting hebben in een stembureau, doen ze dit niet in hun functie maar als vrijwilliger en hebben dus recht op een eventuele vergoeding.
6 jaar geleden
Ja, krijgt ervoor betaald! De hoogte van die vergoeding hangt af van je rol en taken in het stembureau en verschilt soms per gemeente.

Voor een stembureaulid gaat het vaak om een bedrag tussen de € 100 tot € 150. Voor teller vaak om een bedrag van € 40. De vergoeding is niet belastingvrij, maar wordt meegerekend bij de inkomstenbelasting. Wil je exacte informatie over de vergoedingen in de gemeente van jouw keuze? Kijk dan op de website van de gemeente. Of vraag het na bij de gemeente.

Aanmelden kan via deze link (Tweede Kamerverkiezingen op 17 maart 2021): https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkiezingen/vraag-en-antwoord/aanmelden-als-stembureaulid
3 jaar geleden
Je kan je aanmelden op de website van de gemeente waarin je aan de slag wilt als teller (dit kan ook een andere gemeente zijn dan waar jij woont) of via de website van de Rijksoverheid. Sterker nog, ze zijn zelfs hard opzoek naar extra tellers vanwege de coronacrisis. Het AD had gisteren er het volgende over geschreven:
Vanwege het coronavirus worden bij de Tweede Kamerverkiezingen in maart 2021 maatregelen getroffen om de verkiezingen goed te laten verlopen. Zo is een beperkt aantal stemlokalen al twee dagen eerder open en moeten stemlocaties voldoen aan coronaregels. Ook mogen mensen volgend jaar maart drie volmachtstemmen uitbrengen, in plaats van de gebruikelijke twee.

Om kiezers in het stemlokaal te wijzen op de maatregelen, wordt het aantal leden per stembureau uitgebreid. Gemiddeld zullen niet drie maar vier leden per stembureau worden ingezet. Daarnaast zijn er veel reserveleden en stemmentellers nodig. Normaliter zijn er tussen 40.000 en 50.000 mensen nodig om de stembureaus te bemannen.