hoe heeft het opkomstpercentage bij de 2e-kamerverkiezingen zich ontwikkeld sinds de afschaffing van de opkomstplicht?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Tot 1970 bestond opkomstplicht voor verkiezingen en schommelde het opkomstpercentage rond de 94 procent. De opkomst bij de verkiezingen in 1998 was 73,3 procent (8,6 miljoen geldige stemmen); een historisch dieptepunt. In 1977 was er een hoogtepunt van 88,0 procent. Gemiddeld ligt de opkomst tegen de 80 procent.

Vanaf 1971 zagen de opkomstcijfers voor de Tweede Kamerverkiezingen er als volgt uit:

jaar - opkomstpercentage

Toegevoegd na 39 minuten:
Op https://mens-en-samenleving.infonu.nl/politiek/154293-opkomstpercentages-bij-tweede-kamer-verkiezingen.html vind je hierover:

"Grofweg mag gesteld worden dat er sinds de verkiezingen van 1976 [Bedoeld wordt 1977] sprake is van een dalende lijn. De verkiezingen van 1992 [Bedoeld wordt 1998] vormen een absoluut dieptepunt tot dusverre, maar zelfs als dit genegeerd wordt blijft de dalende lijn goed zichtbaar. Met name de laatste twee verkiezingen [Hiermee worden de verkiezingen van 2010 en 2012 bedoeld] passen weer goed in de reeds lang ingezette dalende lijn. Zo bekeken moet echter wel verklaard worden waarom de verkiezingen van 2002, 2003 en 2006 boven het gemiddelde liggen.

De reden is niet lastig te vinden. In deze tijd kwamen nieuwe partijen op als Leefbaar Nederland en de LPF onder leiding van Pim Fortuyn. Met name deze laatste wist flink de aandacht te trekken en ageerde fel tegen de bestaande mores in politiek Nederland. Op 6 mei 2002, dus nog voor de verkiezingen, werd Pim Fortuyn vermoord. Dit soort gebeurtenissen zorgde er in elk geval voor dat de politiek meer in de aandacht kwam te staan. Bovendien was op 1 januari 2002 de euro ingevoerd, een actie die ook veel beroering teweeg bracht. Na 2006 nam dit effect weer af en zette de dalende lijn in de opkomstpercentages zich als vanouds door. De belangrijkste vraag is uiteraard of de evenredige vertegenwoordiging van de Tweede Kamer overeind blijft als steeds minder mensen ook daadwerkelijk gaan stemmen."

Zie ook deze figuur https://mens-en-samenleving.infonu.nl/artikel-fotos/henkellermann/4941415413.jpg.

Toegevoegd na 45 minuten:
Het artikel van ene Henkellermann op Infonu.nl is voor het laatst bijgewerkt op 19 oktober 2016. Het opkomstpercentage van de verkiezingen van 2017 is dus niet verwerkt in het artikel, noch in de figuur.

Toegevoegd na 1 uur:
N.B.: Laatste aanvulling in de reactie.
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Deze figuur http://media.nu.nl/m/is2xirdatsiu_wd640.jpg, een staafdiagram van de opkomstpercentages sinds 1971, en de opkomst van 81,9% in 2017 laten je weer twijfelen over de genoemde dalende lijn, zo vind ik persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
een beter antwoord was niet mogelijk!