Kan ieder willekeurig persoon meedoen aan de Amerikaanse presidentsverkiezingen?

Aangezien volgens het nieuws Oprah Winfrey misschien deel gaat nemen, en zij tot nu toe niet bepaald politiek actief is geweest voor zover ik weet

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Nee, niet iedereen kan meedoen.

Bewijs dat je een "natural-born citizen" van de Verenigde Staten bent. Dit is een constitutionele voorwaarde. Als je nu Amerikaans staatsburger bent maar in een ander land geboren bent, dan voldoe je niet aan de voorwaarden om president te kunnen worden.

Het is grondwettelijk vastgelegd dat je minimaal 35 jaar moet zijn om president te kunnen worden.

Woon ten minste veertien jaren achtereen in de Verenigde Staten voordat je je verkiesbaar stelt. Deze eis staat, net als de twee voorwaarden hierboven, in Artikel II van de Amerikaanse grondwet.
Het is ook raadzaam om tijdens je verblijf in de Verenigde Staten niet in opstand te komen tegen de staat (tenzij 2/3 van het Congres enorm op jou gesteld is). Laat je ook niet in staat van beschuldiging stellen door de Senaat. Dat zijn het 14e Amendement en Artikel 1 van de grondwet.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dus zelfs Trump kon meedoen, zonder politieke ervaring en zonder politiek actief te zijn geweest.