in Amerika wint de presidentskandidaat ook als hij minder dan het aantal stemmen op zich verenigt? in welke (ontwikkelde) landen is dat ook zo?

ik denk bijvoorbeeld aan Engeland, maar er zijn er ongetwijfeld nog veel meer. welk element in het kiesstelsel is daar met name verantwoordelijk voor?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Dit geldt met name voor landen met een districtenstelsel. Bij een districtenstelsel is een land in regio's (kiesdistricten) verdeeld waarvoor geldt: winner takes all. Wie de meeste stemmen krijgt in zo'n district "wint" het hele district (en krijgt bij parlementsverkiezingen alle zetels in het parlement voor dat district). Je kan de staten van de Verenigde Staten zien als districten.

Toegevoegd na 22 minuten:
Met name als een klein district vertegenwoordigd wordt door een relatief groot aantal zetels (of kiesmannen), kan er een andere uitslag volgen dan op basis van evenredige vertegenwoordiging verwacht zou worden. Dit lijkt in eerste instantie oneerlijk, maar hiertoe kan besloten worden op basis van politieke overwegingen of efficiëntie-overwegingen. Het is bijvoorbeeld een manier om kleinere partijen minder invloed te geven. Een regering of een coalitie vormen wordt bijvoorbeeld makkelijker als er minder partijen in het parlement zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
"Groot-Brittannië en Frankrijk hebben een meerderheidsstelsel gecombineerd met een districtenstelsel. In Groot-Brittannië is de kandidaat met de meeste stemmen gekozen, in Frankrijk is een absolute meerderheid vereist (vaak is daar een tweede ronde nodig).

België heeft evenredige vertegenwoordiging in combinatie met een (beperkt) districtenstelsel." vind je op https://www.parlement.com/id/vh8lnhrp1x09/districtenstelsel.