Welke stemwijzers zijn betrouwbaar?

Veel stemwijzers geven steeds een ander antwoord als je de vragen hebt beantwoord, hoe kan dat?

Toegevoegd na 7 minuten:
*In plaats van hoe kan dat: ''welke zijn nou echt betrouwbaar?''

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kijk hier eens:
https://www.startpagina.nl/v/verkiezingen/vraag/611199/advies-stemwijzer-overnemen
Antoni
7 jaar geleden
@Vraag1999, geeft dezelfde stemwijzer steeds een ander antwoord als je dezelfde vragen op dezelfde manier hebt beantwoord? Dat lijkt mij niet! Dat verschillende stemwijzers verschillende uitslagen geven, lijkt mij niet zo onlogisch. De stemwijzers zijn niet op dezelfde manier opgebouwd. Waarschijnlijk is er in de uitslagen van de verschillende stemwijzers voor de individuele kiezer wel een bruikbare lijn te ontdekken. Op basis daarvan kan de kiezer zijn individuele keus in het stemhokje maken.
tinus1969
7 jaar geleden
@Vraag1999, en welk antwoord op GV zou je echt kunnen vertrouwen?

Het beste antwoord

In principe zijn alle stemwijzers betrouwbaar. De meest bekende stemwijzer is de stemwijzer van prodemos en het kieskompas. Dit zijn de stemwijzers die je het beste kan aanhouden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alle stemwijzers zijn betrouwbaar, al is het altijd aan te raden na te gaan hoe zo'n stemwijzer is opgebouwd en ontwikkeld.

Dat verschillende stemwijzers verschillende uitslagen geven, lijkt mij niet zo onlogisch. De stemwijzers zijn niet allemaal op dezelfde manier opgebouwd. Waarschijnlijk/meestal is er in de uitslagen van de verschillende stemwijzers voor de individuele kiezer wel een bruikbare lijn, een algemene tendens, te ontdekken. Op basis daarvan kan de kiezer zijn individuele keus in het stemhokje maken (maar de kiezer kan natuurlijk ook alle adviezen negeren)!