Krijgen Tweede Kamerleden die na de verkiezingen niet terugkomen wachtgeld?

Want als vertrekkend lid van de Tweede Kamer krijg je wachtgeld. Geldt dit ook als je momenteel wel in de Kamer zit, maar straks niet terug komt omdat je (partij) te weinig stemmen hebt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.1K
ronron1212
7 jaar geleden
Ja die krijgen wachtgeld.

Het beste antwoord

Per 1 september 2012 is de maximumduur voor de wachtgeldregeling voor politici gelijk aan de maximumduur van een 'gewone' werkloosheidsuitkering: drie jaar en twee maanden. De wachtgelduitkering bedraagt 80% van de schadeloosstelling in het eerste jaar. Vanaf het tweede jaar is het 70%.
Er zijn twee uitzonderingen:-
Tweede Kamerleden die minder dan drie maanden Kamerlid zijn geweest, hebben recht op wachtgeld voor de duur van zes maanden.
Als een Kamerlid bij zijn vertrek 58 jaar of ouder is en in de 12 jaar daarvoor minstens 10 jaar Kamerlid is geweest, dan loopt de wachtgelduitkering door tot de 65-jarige leeftijd.

De uitkering komt te vervallen zodra het ex-Kamerlid in een andere functie voldoende verdient. Inkomsten worden in mindering gebracht op de wachtgelduitkering.
Voor de wachtgelduitkering maakt het niet uit wat de reden van het aftreden was.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als een minister aftreedt, heeft hij ook recht op wachtgeld. Deze periode geldt minimaal twee en maximaal vier jaar. Deze uitkering komt te vervallen zodra de ex-minister in een andere functie voldoende verdient.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
In middels is de ww minder dan 3 jaar en 2 maanden. De ww wordt afgebouwd naar 2 jaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212, ik begrijp wat u bedoelt en dat zal zeker kloppen als u dat zegt. Sinds 1 januari 2016 wordt de maximale duur van de publieke WW-uitkering stapje voor stapje teruggebracht met één maand per kwartaal.
Vanaf 2019 is de maximale WW-uitkering dan nog maximaal 2 jaar. Deze maatregel geldt voor degenen die na 1 januari 2016 met de WW-uitkering te maken kregen.
De wachtgeldregeling voor de tweede Kamerleden is nog steeds gelijk aan de WW-regeling zoals die in 2012 gold.
Na afloop van de wachtgeldregeling moeten zij dezelfde procedure volgen als ieder ander, indien zij nog geen andere betaalde baan hebben.