Wat is het verschil tussen links en rechts in de politiek?

Dat is namelijk iets wat ik nooit echt heb begrepen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
89.1K

Het beste antwoord

Je kan dit het beste als volgt zien het verschil tussen rechts en link is het verschil tussen socialisten en liberalen.
Daarom hebben links en rechts de volgende kenmerken.
Links: grote overheid, eerlijke kansen voor iedereen, gelijke welvaart kern begrip: gelijkheid.
Rechts: Kleine overheid, zelfverantwoordelijkheid, meer marktwerking. Kernbegrip: Vrijheid.
Ook een belangrijk onderscheid dat je kan zien in het verschil is dat links over het algemeen uit gaat van de maatschappij en rechts van het individu.

Toegevoegd op 12-06-2009 12:37:03
ook de partijen die links en rechts zijn is even handiger om dat te verduidelijken.
Links: PVDA, SP, Groen Links, Partij voor de dieren en d66 (in zekere zin)
Rechts: VVD, TON, PVV, SGP en D66(in zekere zin ook)

Wat ook belangrijk is om te realiseren is dat tegenwoordig meer in 2 dimensies wordt gedacht in de politiek dus niet alleen het onderscheid links rechts maar ook een belangrijk verschil is progressief en conservatief. Progressief wil zeggen dat een partij graag veel veranderingen wil. Ze zijn voor radicaal nieuwe oplossingen en zien het liefst zoveel mogelijk veranderen
Conservatief is het omgekeerde ze willen het liefste alles zo houden zo als het nu is. Ze staan niet open voor nieuwe ideeën en zoeken het liefst oplossingen voor problemen in oplossingen die al bestaan. Hier onder even een handig overzichtje van hoe de politiek er nu uitziet.

Toegevoegd op 12-06-2009 12:40:41
Wat trouwens ook wel grappig is om te zien is dat links over het algemeen progressiever is dan rechts maar strikt gezien heeft dit niets met elkaar te maken. Als je meer uitleg wilt dan laat je het maar weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Eigenlijk is deze indeling niet meer van toepassing op de politiek sinds de Paarse kabinetten. Desalniettemin hieronder een linkje waarin het verschil toch haarfijn wordt uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Links: Sociale partijen, gaan uit van hogere belastingen, en gelijke verdeling van welvaart. Tevens wordt hier meer aandacht besteed aan eht samen leven van verschillende bevolkingsgroepen, en dit als positief ervaring.

Rechts: Partijen die meer voor de makrt economie gaan, belasting & sociale systemen vooral belastend vinden en een hekel hebben aan grote aantallen allochtonen in het land
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van oudsher:

is links voor het collectief, voor het gezamenlijk nemen van beslissingen, voor solidariteit, sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Dus voor een grote belangrijke overheid.

is rechts voor het individu, vrijheid, geen bemoeizucht onderling. Ieder is verantwoordelijk voor zichzelf, gericht op vergaren van eigen geluk. Dus een zo klein mogelijke en met zo min mogelijk taken belaste overheid.

Ik denk dat we in Nederland een goede en mooi balans hebben weten te vinden, en dat de krachten zich aardig in evenwicht houden. Hoewel de extremen wel meer van zich laten horen. Wat wel een beetje beschamend is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Links en rechts komen eigenlijk uit de Engelse politiek, waar de socialisten aan de linkerkant en de Liberalen aan de rechterkant van de interruptietafel zitten. Op deze tafel zie je ze dan ook letterlijk afstormen tijdens verhitte ''discussions''.

Wij hebben die termen links en rechts overgenomen, van oorsprong zou je het dus ook over Sociaal/Progressief en Libaraal/Confessioneel kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn ook termen die nogal aan inflatie onderhevig zijn. Oorspronkelijk waren het de partijen die links en rechts van de kamervoorzitter zaten, maar dat is in Nederland nooit zo sterk geweest ; we hebben het overgenomen van de Engelsen.

De uitleg van Anne is vrij compleet, maar ik mis een heel klein dingetje.

Linkse partijen (die we nu links noemen) gaan wat meer uit van de maakbare samenleving, gelijkheid van mensen (wat niet hetzelfde is als gelijkwaardigheid!) en gelijke kansen, waardenrelativisme en aangeboren goedheid van mensen en sturing. Aan de rechterkant wordt meer rekening gehouden met aangeboren verschillen die je met geen enkele zak geld hoe groot ook kunt oplossen, het kleine opportunistje dat in ieder van ons schuilt , natuurlijke hierarchie in een samenleving , eigen verantwoordelijkheid en keuzevrijheid en marktwerking.

Beiden kunnen totaal de verkeerde kant opgaan als je ze te ver doorvoert, van Big Brother-scenario's (links) tot een enorme klassenmaatschappij of totale anarchie (rechts) en beide zijn niet wenselijk.

Wat we zoeken is een balans waarin ruimte is voor iedereen, iedereen gelijke kansen krijgt maar op waarde geschat wordt op zijn eigen nivo, waar geen mensen tussen wal en schip vallen maar mensen ook geen misbruik van elkaar maken, waarin voor iedereen voldaan is aan de eerste levensvoorwaarden maar ook prestaties en inspanning beloond mogen worden. Kortom, een utopie die we nooit zullen bereiken zolang je van verschillende mensbeelden uitgaat.

Daarom is het goed dat we zoveel verschillende partijen hebben die elkaar bij de les kunnen houden, en kun je afhankelijk van de status quo van de samenleving de balans de andere kant op willen leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een van de grootste verschillen is dat links meer voor overheidsbemoeienis is (bijvoorbeeld bij het socialisme of het communisme) terwijl rechts meer van vrije marktwerking houdt (kapitalisme). De linkse overheidsbemoeienis (van bijvoorbeeld het socialisme) is met name bedoeld om de armeren en zwakkeren te beschermen omdat ze anders ten onder gaan in een vrije marktwerking.

Verder vond ik het volgende op wikipedia:
"De termen links en rechts in de politiek stammen uit de tijd van de Franse revolutie en verwezen oorspronkelijk naar de positie waarin de verschillende partijen in het parlement zaten (links of rechts van de voorzitter). In het Franse parlement zat de koning rechts tegenover de afgevaardigden. Omdat hij liever zijn (conservatieve) geestverwanten dichtbij zich had zitten, kwamen de conservatieven aan de rechterkant van het parlement terecht. Die indeling is sindsdien gehandhaafd."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oorspronkelijk betekent rechts behoudend (conservatief) in Nederland liberaal en links vernieuwend (progressief) in Nederland socialistisch (en vroeger ook communistisch).
Voor het gemak noemen wij socialistisch links en liberaal rechts maar als je naar Rusland kijkt dan ligt het precies andersom daar noemt men de communisten rechts en de liberalen links, want in Rusland is communistisch behoudend en liberaal is de nieuwe stroming.
In Nederland lijkt het soms ook die kant op te gaan, maar ik wil het nu niet nog ingewikkelder maken dan ik al gedaan heb.
Ik hoop dat het toch duidelijk is.