Kun je per post stemmen?

In veel landen kun je per post je stem uitbrengen, zowel voor de Europese verkiezingen als voor verkiezingen in het eigen land.

Kan dat in Nederland ook?

Zo niet: hoe breng je je stem uit als je langdurig in het buitenland verblijft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (5)

Ik denk dat je in het buitenland bij de ambassade kunt stemmen. Per post is in Nederland niet mogelijk denk ik. Maar als je zelf niet wil of kan dan kun je altijd nog een volmacht geven aan iemand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het niet. Lijkt me ook niet wenselijk ivm stemgeheim.
In het buitenland kun je dacht ik via de ambassade stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanuit het buitenland kun je via internet stemmen, maar het kunnen stemmen moet je wel per post aanvragen (gek eigenlijk).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heb ik hierover vanmorgen een artikel in de krant gelezen. Militairen in Uruzgan kunnen niet ter plekke stemmen, daar zou eerst wel sprake van zijn, maar dat kan niet volgens de Kieswet: "Je mag geen stembus op vreemd grondgebied zetten."

Internetstemmen stond in het artikel niet als mogelijkheid. Ze hebben de keuze om hun stem per volmacht of brief uit te brengen.
Als ik het krantartikel als bron mag nemen, dan kan per post stemmen dus wel. Maar ik neem aan dat je stem dan nu al onderweg had moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja in belgië kan dit per post maar met een speciaal formulier dat je moet downloaden.