Hebben we nog een echt gevoel bij de (nationale) feestdagen of is het gewoon lekker een dagje vrij?

Gisteren was het hemelvaartsdag, pinksteren komt er al weer aan. Hebben jullie hier nog een gevoel bij of is het enkel fijn dat je dan vrij bent? Ikzelf kies voor het laatste.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is gewoon een dag als alle andere... Het enige voordeel is dat er minder verkeersomgevingsgeluid is... En dat ervaar ik als heel prettig... Elke feestdag heeft wel zo zijn charme, Kerstmis heeft zijn binnen-geborgenheid en lichtjes in de boom... Nieuwjaar, het afsluiten van weer een tijdperkje... Pasen is de verandering in het licht van de natuur... Pinksteren, de jaarmarkt in het dorp... Maar het is en blijft een gewone dag, de zon komt op en gaat weer onder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik ben Christelijk opgevoed en kan zeggen dat ik bij dagen als de beide paas- en kerstdagen wel een gevoel heb, maar dat Hemelvaartsdag en Pinksteren bij mij vallen onder het kopje: Lekker dagje vrij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is iedere dag een feestdag. Blij dat ik weer gezond opgestaan ben. En ik heb iedere dag vrij.
Maar de speciale feestdagen zeggen mij weinig, met uitzondering van de kerstdagen en oud en nieuwjaar viering. .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De feestdagen betekenen voor mij helemaal niets. Ook niet eens een dagje vrij, Wel meer ORT. Door mijn werk ,wat onregelematig is ,kan een woensdag ook mijn zondag zijn enz. Mijn hele gezin werkt onregelmatig, dus feestdagen worden eigenlijk nooit meer gevierd. Afgelopen jaar hadden wij een kerstdiner op 19 december omdat we de rest van het jaar niet meer samen konden zijn, maar vierden we kerst of hadden we een familiediner???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind persoonlijk dat mensen alleen op een Christelijke feestdag vrij mogen hebben als ze ook echt weten wat er op die dag gevierd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het algemeen geld dat het gewoon een lekker dagje vrij is alhoewel het wel verschilt per vrije dag. Kerst zal meer gedachte achter zitten dan een hemelvaartdag denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met Kerstmis heb ik nog wel wat. Dat ligt natuurlijk ook aan de tijd van het jaar. Je leeft meer binnen in de winter en het huis is in kerstsfeer. Logisch dat je dan ook meer nadenkt over het ''waarom'' van Kerstmis. Met Pasen heb ik dat nog een beetje en bij de overige religieuze vrije dagen denk ik met name aan het dagje vrij. Ik ben katholiek opgevoed en weet nog wel wat op al deze dagen gevierd/herdacht wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij is iedere dag een feestdag. En als het geen feestdag is dan maak ik dat er wel van. Zolang je maar niet verwacht dat het bij mij een kerkelijke inslag heeft. Want Pasen, Hemelvaart, Pinksteren en Kerst zijn voor mij van die dagen, waar ik het nut volstrekt niet van in zie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koninginnedag, Hemelvaart en Pinksteren zijn voor mij toch vooral een lekker dagje vrij. Bij Kerst, Nieuwjaar en Pasen heb ik er meer een gevoel bij.