Is de doodstraf nu wel of niet acceptabel?

Ik weet wel dat je geen kwaad met kwaad mag vergelden en dat velen tegen de doodstraf zijn, maar als ik dan weer eens lees (en het gebeurd steeds vaker) dat de een of andere mafkees is opgepakt die in koele bloede een gezin op afschuwelijke manier heeft doodgemarteld of kinderen misbruikt en vermoord, dan kan ik me niet voorstellen dat deze mensen nog maar enig recht mogen hebben om op deze wereld te mogen leven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Als echt 100% en onomstotelijk bewezen is dat de persoon in kwestie de daden heeft gedaan waarvoor hij in de "dodencel" zit, dan vind ik het zeker acceptabel dat hij gaat hangen. Ik denk dat de familie van de vermoorde mensen het daar ook mee eens is.

Je kunt hem wel drie keer levenslang geven (wat blijkbaar regelmatig gebeurt in de USA), daar zal hij ook geen fijne tijd hebben, maar dan moet je ook nog eens kijken hoeveel geld dat kost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg niet dat geld de belangrijkste reden is, maar wat is er een meerwaarde van een zware misdadiger levenslang achter de tralies te zetten. Hij komt er niet meer rechtopstaand uit. Dan kan die je nog jaren heel veel geld kosten of je kunt makkelijker van het probleem af zijn, maar nogmaals, alleen als echt onomstotelijk bewezen is dat hij/zij en hij/zij alleen de dader is. Niet dat nadien bekend wordt dat het toch een ander was.

Andere antwoorden (16)

Ik denk dat voor veel mensen het een grotere straf is om 20 jaar tussen andere criminelen te zitten die over het algemeen niet al te gezellig met elkaar omgaan.

Het 'ontsnappen' uit een ontspoord leven is een te gemakkelijke uitweg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn de laatste jaren heel wat mensen ten onrechte veroordeeld voor misdrijven tegen het leven.
Als het ongelukkige slachtoffer tot een gevangenisstraf is veroordeeld laat je hem vrij en geef je hem een schadevergoeding.
Maar wat doe je met een lijk?

Toegevoegd op 20-05-2009 22:44:41
Ik wil bij nader inzien één uitzondering maken: Voor oorlogsmisdadigers na veroordeling in een tribunaal...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
invriezen voor later... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geld meebegraven?
De doodstraf is niet acceptabel, omdat deze onomkeerbaar is. Later kan altijd blijken dat de verdachte het misdrijf niet heeft gepleegd, ondanks dat alles daar in eerste instantie op wijst.

Ook wanneer iemand bijvoorbeeld wordt gechanteerd om een misdrijf te plegen, dan kan dat pas vele jaren later aan het licht komen. Dit lijkt mij toch een reden voor strafvermindering, niet?
Antoni
14 jaar geleden
Als de doodstraf geen moord is, dan is het acceptabel...

Maar als de straffen steeds zwaarder worden, kan ik niet anders concluderen dat ook in Nederland de doodstraf weer ingevoerd gaat worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eenieder die een ander bewust en doelgericht van het leven berooft, zal het zelfde lot onder gaan....

een tekst van deze strekking past in onderstaande cartoon in zowel het eerste als het zevende plaatje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldige cartoon! Zwartkijken van Franquin, nietwaar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Oeroeboeroe
ja... inderdaad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@arendsoogfan
juist... dat klopt... dan waren ze niet herkenbaar en geen 'persoon'
Ik ben in sommige gevallen voor de doodstraf en voor andere gevallen niet.
Maar levenslang de cel in is ook een goeie straf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat als je iemand vermoord het fout is meteen die gene de doodstraf te geven. Zo iemand moet je levenslang in de cel stoppen dan kan die gene goed na denken over zijn fouten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee.

Ervoor zijn, dat is zoiets als fucking for virginity...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ikzelf vind het onacceptabel. Ik vind het onacceptabel om als mens te oordelen wie te slecht is om te blijven leven. Dat is een beetje voor God spelen.

En zoals eerder gezegd: Er worden fouten gemaakt en een fout gemaakt bij een doodstraf is onomkeerbaar.

Vandaar dus: Onacceptabel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind deze vraag heel lastig te beantwoorden. Soms hoor je echt de meest gruwelijke zaken voorbij komen in het nieuws. In een opwelling denk ik ook wel eens; tegen de muur ermee. Als ik dan rustig erover nadenk dan denk ik dat het beter is om een levenslange gevangenis straf te geven. Dan moet het wel een straf zijn waar de gevange flink te lijden heeft en niet een veredelde hotel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het onomstotelijk bewezen is dat de dader iets gruwelijks heeft begaan dan mag wat mij betreft door de overheid de dader vermoord worden. Valse dieren worden ook afgemaakt en waarom mensen niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Italklaas;

Wat mij betreft een principezaak; op het moment dat je het doden van een ander niet accepteert verlies je je geloofwaardigheid als je jezelf als wetegever dat recht wel toekent. Ook de onomkeerbaarheid in geval van nieuw bewijs of andere wendingen vind ik een sterk argument. Voor de cententellers; vanwege de eindeloze procedures is de uitvoering van de doodstraf in de VS zelfs duurder dan een levenslange celstraf. Ten slotte een weinig genoemd argument: bij elke moord zijn ook de nabestaanden slachtoffer; ook een ter dood veroordeelde hebben vaak nabestaanden; hebben die deze 'straf' ook verdiend?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb wel eens gedacht, Marc Dutrou, als er een het zou verdienen...........

Maar nee, doodstraf is te moeilijk omkeerbaar.

Vertel hem maar dat iedereen van te voren weet op welke dag en hoe laat hij uit een klein deurtje in een donker steegje vrijgelaten wordt.
Kan hij zich zijn hele straf verheugen op het weerzien met de nabestaanden en hun wraakacties. (ook deze gedachte is niet goed, weet ik maar hij is wel begrijpelijk)

ps. In Nederland zou hij levenslang hebben gekregen, in België word levenslag omgezet in de maximale straf 30 jaar

ps2. Ik zit te googelen en zie dat ook in België levenslang echt levenslang kan zijn. Klopt dit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat de doodstraf makkelijk is voor de gene die hem verdiend.
maar kijk ook eens naar alle onschuldige die vast zitten of hebben gezeten. Ernest L, en de putten se moordzaak.
stel dat die mensen geexecuteerd waren. dan hadden we een mooi zooitje gehad.
maar ik vind idd als er onomstotelijk bewezen word dat ze de juiste hebben, mogen ze het van mij weer invoeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja figuren als bv die dutroux wat moet je daar nou nog mee??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat de straffen hetzelfde moeten zijn in alle landen over de hele wereld. Ik vind dat er dan de celstraf moet zijn. De doodstraf gaat mij te ver. Het is ook voor die familie en kennisen psycholochis slecht om te zien hoe iemand waaraan je gehecht bent voor je eigen ogen dood ziet te gaan. Om deze redenen vind ik de doodstraf onacceptabel.