Eens of niet eens?

Hoe meer communicatiemiddelen de mens ter beschikking heeft, hoe oppervlakkiger de communicaties worden.

plus motivatie graag

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Antoni
15 jaar geleden
Je vragen zijn bijna niet terug te vinden en niet van elkaar te onderscheiden als je in de titel steeds "Eens of niet eens?" schrijft. Ik wil je aanraden je vraag echt in de titel van de vraag te vermelden. Of je dat doet, kan je natuurlijk zelf beslissen. Ik vind overigens dat je interessante vragen stelt!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt, eigenlijk zouden in dit geval de vraag en toelichting omgedraaid moeten worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Antoni: er staat toch direct onder wat de stelling is? dit kun je in het eerste blad al direct lezen. @Biertje: soms heb ik teveel letters en kan mn hele vraag niet in het scherm..vandaar deze methode...
Antoni
15 jaar geleden
Onderaan deze vraag staan vijf "Andere vragen". Drie vragen daarvan zijn: "Eens of niet eens"? Men moet deze aanklikken om te zien waar deze vragen echt over gaan. Niet zo gebruiksvriendelijk, vind ik. Maar ik zei al, je kan zelf bepalen wat je het beste vindt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook als je gaat kijken bij iemands gestelde of beantwoorde vragen zie je dan alleen "Eens of niet eens" staan. Dus handiger om een zinvolle vraag neer te zetten. Bij te weinig ruimte zou je de vraag anders moeten formuleren of je vraag laten verder gaan in de toelichting.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als je op mijn persoonlijke profiiel pagina kijkt zie inderdaad in blauw eens of niet eens..maar daaronder staat gelijk de hele vraag...ik snap het probleem niet zo...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zie toch echt alleen "Eens of niet eens?".

Antwoorden (16)

Klopt helemaal..

Toegevoegd op 20-05-2009 19:01:22
Dus ik ben het ermee eens...

Van het ouderlijk gezin was er één zus die vrij ver weg ging wonen en die ene zus kreeg veel meer bezoek van haar broers en zusters dan zij die dicht bij het ouderlijk huis bleven wonen, (Dit was in het pre-mobiel-tijdperk) dus dit is net zo iets vergelijkbaars als gesteld in de vraag...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
makkelijk punten scoren zo XiniX...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
aahh daar is je motivatie ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nou XiniX... waarom heb jij nou eeuwig zo`n hoge score minnetjes? Begrijp er X van!
+1
Mee eens EN daarnaast ontstaan juist door al communicatiemiddelen een soort van irritatie. Ik kan laaiend worden als iemand tegen mij zegt zo van HEY je nam je gsm niet op, wilde je me niet spreken grrrr... of joh je stond online op MSN, maar je reageerde niet **diepe zucht**
Vreselijk!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo herkenbaar... Al die communicatiemogelijkheden zorgen ook voor een stuk minder privacy..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
precies
Eens.
Ik denk dat de communicate dan vluchtiger wordt, omdat je elkaar dingen gewoon vrijwel meteen vertelt via 1 van de vele communicatiemiddelen. Je hebt aan het eind van de dag minder te vertellen als je door de dag heen bijvoorbeeld al gesmsd hebt, dus de berichtjes zijn korter en meer to the point. Ik hoef mijn moeder nu straks bij het eten bijvoorbeeld niet te vertellen dat ik mijn geschiedenis eindexamen heb verpest, want dat heb ik haar vanmiddag al gesmst.
En Frans ging wel goed :-D
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet eens.

Het ligt niet aan de hoeveelheid; het ligt aan de snelheid dat communicaties oppervlakkiger worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Men hoeft zeker geen gebruik te maken van 'alle' communicatiemiddelen.
Een selectie lijkt me juist op zijn plaats. Dit geeft ook meer rust en je kan efficiënt handelen, passend bij je eigen wensen en gevoel.
Dus enige selectie pas ik toe.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oneens. Het ligt aan de personen die communiceren of communicatie oppervlakkig is of niet. Het communicatiemiddel op zich heeft hier totaal geen invloed op.

Je kunt een zeer diepgaand gesprek voeren per SMS, MSN, E-Mail, brief, telefoon, semafoor, rooksignalen, hoe dan ook, als je bereid bent er de tijd in te steken. Je kunt een oppervlakkig gesprek voeren met al deze middelen wanneer je hier niet toe bereid bent.

De hoeveelheid, of aard, van de communicatiemiddelen de schuld geven van menselijke gedragspatronen is naar ijn mening gelijk aan het afschuiven van het probleem.

Zelfs als je kwantitatief aan kunt tonen dat gelijktijdig met de invoer van nieuwe communicatiemiddelen gesprekskwaliteit omlaag gegaan is, heb je hiermee nog geen oorzakelijk verband vastgesteld. Correlatie is niet hetzelfde als causatie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mee eens. Omdat we steeds meer middelen vwb communicatie hebben, is de kans op oppervlakkigheid groter. Bijvoorbeeld iemand SMS-en dat je 'gezellig in de trein zit'. Voorheen, toen SMS-en nog niet mogelijk was, had de ander dit niet vernomen, en misschien maar beter ook. Ik wil hiermee zeggen dat veel berichten, telefoontjes en mails weinig omvattend, en dus oppervlakkig, zijn.

Dit heeft ermee te maken dat eenieder mee wil doen in de 'web 2.0 communicatie'. Iedereen heeft inmiddels een mobiel en kan SMS-en, we willen via communities niet achterblijven voor elkaar, dus willen we ook net zoveel vrienden als de ander. Waarmee we weer oppervlakkig communiceren. Bijv. iemand snel feliciteren en een fijne dag wensen. Vroeger ging je er langs en was je attent.

Ook op fora kan eenieder mee doen en zijn stem laten horen en als deskundige overkomen. Misschien doe ik met dit stukje hier inderdaad ook aan mee :)

Hoe dan ook, een interessante vraag, waar je niet snel over uitgecommuniceerd bent.

Lees ook eens de tekst op de website in de bron.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eens.

Ik denk dat andere communicatiemiddelen dan met elkaar praten zonder hulpmiddelen sowieso al oppervlakkiger zijn. De meeste communicatiemiddelen zijn namelijk alleen gericht op het geschreven woord, en bijna geen op non-verbale communicatie. Dus hoe meer communicatiemiddelen er in gebruik worden genomen, hoe oppervlakkiger.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt. Je hebt elkaar niets meer te vertellen. Iedereen weet het altijd al.
Ik heb vrienden die ik niet vaak zie, maar we mailen, sms'en, bellen, ICQ'en en/of Googletalken regelmatig, met als resultaat dat als we elkaar zien, een groot deel van de gespreksstof eigenlijk al klaar is.

Plus vroeger waren die kleine prietpraatjes in real life vaak een opmars naar gesprekken die dieper gingen, op één of andere manier komen we daar niet meer aan (kan ook te maken hebben met het feit dat een deel van de vrienden inmiddels kinderen hebben en als je net met een gesprek bezig bent één van die kinderen de boel weer komt onderbreken met "Papa, papa... etc").
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mee eens...
De communicatiemiddelen zijn steeds beter en goedkoper, dus wordt het steeds meer gebruikt uit verveling, waardoor alles uiteindelijk oppervlakkiger wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eens. De communicatiemiddelen worden alsmaar platter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oneens. Dankzij MSN Messenger kan ik nu chatten met mensen over de hele wereld. Deze chats zijn alles behalve oppervlakkig. Ik leer juist heel veel van andere culturen op deze manier.

Dankzij mail blijf je nu ook veel beter in contact met mensen dan vroeger via brief.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zit wat in. Straks als je scheten kunt laten horen en ruiken via een handy zal daar ook goed gebruik gemaakt van gaan worden. Maar ik geloof niet dat het ten koste gaat van de wat diepere communicatie. De nieuwe communicatiemiddelen maken triviale communicatie wat gemakkelijker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Naatje;

Eens. De directe beschikbaarheid van moderne communicatiemiddelen zorgt ervoor dat mensen steeds minder nadenken wat ze elkaar zullen meedelen. Als je ziet hoeveel er altijd en overal mobiel getelefoneerd wordt bijvoorbeeld kan het niet anders zijn dan dat die gesprekken vaak nergens over gaan. Of hebben we elkaar echt zoveel belangrijks en interessants meer te vertellen dan in het pre-telecom tijdperk? Dacht't niet....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zou best wel eens waar kunnen zijn. Je kan nu via msn met "iedereen" comtact onderhouden. Je kan echter niet zo intensief contact hebben als je face to face kan hebben. Je hebt dus met meer mensen contact, maar wel minder intensief.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien dat het een beetje waar is, maar in dat geval is zelfs de telefoon al een ramp gebleken....ga toch lekker langs....

Moderne communicatie-middelen zorgen ervoor dat je veel makkelijker en veel vaker en veel verder in afstand kunt communiceren. Dus krijg je (gelukkig) een hoop gezellig gezwam. Gewoon meer in aantal. Dat betekent ook dat de KANS op een diepgaand gesprek gewoon veel groter is dan zonder die dingen. Maar dan moet je het wel zelf DOEN (jawel).

Ik geef toe dat die kans bij een aantal mensen nadert tot nul :) Die verplaatsen graag lucht. En ook dat gaat makkelijker met die communicatiemidddelen.