waarom is het in de huidige maatschappij zo ingeburgerd dat mensen boven dieren staan?

Ik vraag me af waar dit denkbeeld vandaan komt. En waarom de mens zichzelf als belangrijker ziet dan dieren.

Toegevoegd na 45 minuten:
Dieren worden vaan gezien als wegwerp product, is je dier ziek of moet het een operatie? Inslapen en een nieuwe halen... Waarom "mag" je wel tegen iemand die een dier heeft met bijvoorbeeld een nierziekte zeggen dat je "em"maar moet laten inslapen (buitenstaanders, dus niet de dierenarts) maar tegen de ouders van een ziek kind is not done? Of een opmerking die ik kreeg op een andere vraag die ik stelde, die helaas door GV is verwijdert omdat er geen eenduidig antwoord mogelijk zou zijn; Waarom is een mens uit een brand halen belangrijker dan een dier?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (6)

Het veilig stellen van het eigen genetisch materiaal is een biologisch gegeven; men redt eerst zijn kinderen dan zichzelf, partner etc.
De eigen soort komt dus op de eerste plaats.
Wat de behandeling van andere soorten betreft stelt de bijbel dat de mens er over zal heersen, maar ook dat hij rentmeester zal zijn en dat tweede wordt vaak liever vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is gewoon een kwestie van overleven. Dieren maken dieren af om te overleven en mensen maken eerder dieren af om te overleven als dat ze mensen afmaken. Misschien is het ook wel beter zo, maar of het eerlijk is, daar kun je lang over praten. Laten we het er maar op houden dat de sterkste overleefd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de mens waant zich oppermachtig en de dieren komen dan pas aan de beurt.
terwijl dieren je meer trouw kunnen zijn dan menig mens,
en je altijd even blij begroeten.
leer de mens kennen ,dan ga je van de dieren houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet alleen in 'de huidige maatschappij' zo, dat is door de hele duur van de mensheid al zo geweest.

Een reden is dat wij omnivoren zijn en alles wat eetbaar is, dus in principe als voedsel zien.
De tweede reden is dat wij het voortbestaan van onze eigen soort belangrijker vinden dan het voortbestaan van andere soorten.

Dat is ingebakken in onze genen. En miljoenen jaren genetische programmering haal je er niet zomaar uit met een laagje beschavingsvernis. Of je dat nou leuk vind of niet.

Als jij als ouder de keuze hebt om je kind te redden en de tijger dood te slaan, of die mooie tijger te laten leven en je kind op te laten vreten, hoeft niemand daar langer dan 0.1 seconde over na te denken. Daar komen nauwelijks hersenen aan te pas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de natuur is een rangorde. Die rangorde kan door de tijd heen veranderen. De rangorde wordt bepaald door de aanval- en verdedigingmechanismes van de dieren (waaronder ook mensen). Wie er sterker is staat hoger in de rangorde. Op deze manier staat elk wezen, zelfs de weinig-cellige wezentjes, in de rangorde, ook wel voedselketen genoemd.

De tijden veranderen echter. Door natuurrampen/-veranderingen veranderen ook de dieren, de natuurlijke vijanden van dieren en er kunnen zelfs dieren uitsterven. De mens had van nature ook vijanden. De mens is echter een van de weinige dieren die gebruiksvoorwerpen is gaan maken. Sommige soorten apen en vogels doen dat ook, maar de mens heeft die vaardighid vrijwel geperfectioneerd. Door die ontwikkeling is de mens vrijwel boven aan de voedselketen komen te staan (ook al valt het natuurlijk vies tegen als je met je laptop in de rimboe tegenover een tijger staat). De mens heeft daardoor het idee opgevat dat het boven de dieren staat. Doordat de dieren niet op een menselijke wijze kunnen communiceren bepaalt de mens het lot van de dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk juist dat het tegenwoordig dieren steeds belangrijker worden en steeds meer worden gelijk gesteld aan mensen. Vroeger was een dier een dier en mens een mens. Tegenwoordig heb je een partij voor de dieren, dierenhotels, kleding voor je hond enzovoort. Ook wat betreft ziektes, vroeger zou een hond die een pootje had gebroken worden afgeschoten, maar nu kiezen mensen er steeds vaker voor om het dier naar de dierenarts te brengen en met een dure behandeling het dier te genezen.
Waardoor dat verschil is ontstaan, ik denk omdat we als mensen onderling meer met elkaar verwant zijn dan met andere dieren. Daarnaast zijn mensen eenmaal verder in hun ontwikkeling.