Waarom gedragen de meeste mensen zich ineens zo anders in het uitgaansleven?

Wat mij opvalt is dat mensen zich in het uitgaansleven ineens zo anders kunnen gaan gedragen. Neem bv. collega's die je elke dag op het werk ziet. Met bedrijfsfeestjes gaan met name vrouwen zich zo aanstellen. Gezellig gedrag is niets mis mee, maar soms herken je iemand niet meer terug of zien ze andere collega's niet meer te staan omdat die wat rustiger zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik denk dat het komt door de open situatie die uitgaan creëert. Eigenlijk heeft uitgaan maar 1 regel: zorg dat je het leuk hebt. Bepaalde uitgaansgelegenheden hebben natuurlijk wel gedragscodes, maar daarbinnen is alles geoorloofd. Andere gedragscodes vallen dan weg.

Er is zo'n open situatie, zoveel vrijheid dat je er onveilig bij kunt voelen. Je zult niet niet de enige zijn die dat aanvoelt. Het zou me niet verbazen als die vrouwen die zich opeens zo aanstellen dat doen om hun onveilige gevoel te overschreeuwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Of mensen gedragen zich anders in de werk situatie dan ze zich eigenlijk willen gedragen en zijn bij het uitgaan wel zichzelf?

Ten eerste heeft alcohol hier natuurlijk wat mee te maken, hiermee worden remmingen weggenomen. Daarnaast gedragen mensen zich nu eenmaal in verschillende situaties op verschillende manieren. Op kantoor behoor je anders te gedragen dan thuis, en bij de dokter of op het politie bureau weer anders.

Of denk aan de eerste keer dat je de ouders van je partners hebt ontmoet, toen heb je je ongetwijfeld ook anders gedragen dan in het dagelijks leven.

Dus, gedeeltelijk nemen mensen een rol aan die zij vinden dat gepast is in een bepaalde situatie, en zeker bij het uitgaan heeft alcohol ook een grote invloed op het gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op het werk ben je er om je werk te doen..als je uitgaat is er tijd voor ontspanning, ik denk je raar opkijkt als je collega's op het werk de indruk wekken dat ze op stap zijn..
met feestjes van het bedrijf zie je mensen van hun natuurlijke kant..wat je op je werk ziet zijn mensen die hun werk doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal waar, het is toch logisch dat je op kantoor geen polonaise loopt of je raar staat te bewegen, wat ze dan weer dansen noemen :)
1. als je uitgaat neem je even afscheid van je werk en je dagelijkse leven. Je gedraagt je dan minder formeel omdat het gewoon kan. Er worden minder eisen aan je gesteld.
2. Alcohol.
3. Kuddegedrag. Als je als enige in een groep van 10 mensen zit, die veel lol hebben, is het bijna onmogelijk om je daaraan te onttrekken. Je wordt als het ware in de sfeer "gezogen" of je dat nu wilt of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan voelen ze zich opgelaten , en laten vaak de ware aard zien .