Hoe is het uit te leggen dat pijn kan verdwijnen door handoplegging?

Moeilijk onderwerp voor velen, gek genoeg ook voor mij!
Ik kan het zelf niet begrijpen en zelfs niet geloven dat het kan.
Maar ik heb dingen zien gebeuren die medisch gezien niet mogelijk waren, iemand die 10 jaar dag en nacht pijn heeft, onder behandeling is/ was van specialisten die niets meer voor haar konden doen dan pijnstillers geven, ging na een behandeling naar huis zonder pijn en heeft dat 4 weken niet meer gehad.
Hoe dit uit te leggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
was het maar uit te leggen, dan hadden we een verklaring en zouden we weten of het werkt of niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja Loenie die lijken er veel op, dat gebeurt steeds vaker met vragen, maar er zijn nu zoveel nieuwe weer bij gekomen die deze vragen nooit hebben gelezen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ loenie, ter aanvulling: de eerste vraag vroeg gericht naar welke energie en de tweede vraag of er een wetenschappelijke uitleg bestaat, ik had al een p.b.tje gehad die sprak over de kracht van God, deze antwoorden kunnen dus ook komen, zijn dus niet wetenschappelijk, deze vraag is algemener.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze persoon heeft al 10 jaar dag en nacht pijn, leeft puur op pijnstillers, heeft een ernstige artrose in haar rug, moest voor de pijnbestrijding meer pijnstillers gaan slikken, maar mocht dan geen auto meer rijden en zou dan haar baan moeten opgeven, heeft div, doktoren onderzoeken en specialisten gehad, medisch gezien is wat er gebeurd is onmogelijk!
Daarom vind ik dit een goed voorbeeld, dan hebben we die discussie tenminste niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haai ed ik bij het eerste antwoord op je vraag heb ik in een reaktie vrij uitvoerig verslag gedaan over mijn eigen ervaringen hiermee
ik ben verder echt geen deskundige op dit gebied
je zou op wikipedia even onder reiki kunnen kijken daar word het een en ander uitgelegd via de oosterse kijk (ga ik nu zelf ook doen)ik ken er alleen de naam van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie vraag ed een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ed, die arts heeft natuurlijk niet zijn handen langdurig op zijn rug gehouden.
Ook is de diagnose artrose, een voor de geneeskunde een ongeneeslijke ziekte.
De geest-toestand is dan: Hij zal niet genezen.
Als aanvulling op mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou Ed. Goeie vraag! Zelf denk ik dat 't puur energie is. Het is er en hoe het werkt weet ik niet. Maakt wat mij betreft ook niks uit want 't werkt!
Ik doe aan bioresonantie icm kleurentherapie om de ziekte van Lyme te bestrijden. Ik ben er nog niet maar ik voel dat er wat gebeurd in mijn lijf.
Iedereen kan roepen dat 't psygisch is maar dat kan dus niet. Ik heb kleine kinderen (die dus niet zijn beïnvloed) zien genezen en dieren ook.. 't Is allemaal absurd maar 't kan.
Dus ook handoplegging kan genezen/bestrijden ja. Maar dan moet je wel 'n goeie behandelaar hebben!
Wat maakt 't nou uit hoe 't kan. Als 't werkt, werkt 't! Of 't nou psygisch is of niet maakt toch niet uit?
Cryofiel
13 jaar geleden
Ten eerste: het "argument" dat ook kinderen en dieren genezen, is *geen* bewijs dat het zou werken. Kinderen en dieren reageren ook op placebo's en andere nepbehandelingen. Dat komt doordat de *verzorger* gelooft in de effectiviteit. Dat blijkt dan ook: als je het kind of het dier hetzelfde middel toedient, *zonder* dat de verzorger (ouder) ervan weet, zal het kind of het dier er totaal niet op reageren. Case closed, lijkt mij. Ten tweede: je zegt dat het niet uitmaakt hoe het werkt, als het maar werkt. Ook dat is niet juist. Het maakt wel degelijk uit. Zolang we niet weten hoe het werkt, kunnen we de methode nooit verbeteren. We blijven dan steken. Om de methode te verbeteren, moeten we toch echt eerst weten hoe het werkt. Je ziet dit met alle medische behandelingen. Vroeger kauwde men op wilgenbast als men hoofdpijn had. Dat hielp. Volgens de redenatie "het maakt niet uit hoe het werkt, als het maar werkt", hadden we nu nog steeds op wilgenbast gekauwd. Gelukkig dacht de wetenschap er anders over. Die hebben ontdekt welke stof uit de wilgenbast ervoor zorgde dat de hoofdpijn verdween. Ze hebben die stof toen zelf gemaakt, en daarna verbeterd, zodat er een medicijn tegen hoofdpijn ontstond dat a) beter werkte dan wilgenbast, en b) minder bijwerkingen had dan wilgenbast. Hetzelfde verhaal kan ik vertellen over een hoop andere medicijnen. Inzicht is altijd nuttig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi wijdan, een lotgenoot, ik heb al jaren de ziekte van lyme, de reguliere artsen hebben destijds ,niets voor me kunnen doen, heb een maand in het ziekenhuis gelegen, was bijna dood, geen enkele medicatie er voor gehad, pas zo'n 4 jaar geleden toen ik een teek ontdekte op mijn bovenarmen, die plek weken erna nog steeds onrustig bleef, ben ik naar mijn natuurarts geweest en pas toen bleek dat ik al jaren lang de ziekte van lyme had.
Ik had last van mijn lever. nieren, dikke darm ,urine wegen,
keel, spieraanhechtingen ( bindweefsel)en gewrichten.
kreeg er van alles voor en o.a. ook bioresonantie, ik voelde dat door mijn hele lijf heen gaan en had sávonds heel veel slaap.
Inmiddels zijn we 4 jaar verder en zijn 80 % van mijn klachten weg, ik ben weer een hele dag actief en zit weer van 4 uur per dag weer op 8 uur.
De lyme ziekte is een sluipmoordenaar, een ongeziene indringer, pas als er veel schade is, ontdek je hem.
Hoe is het nu met jou?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hou je vinger maar vlak boven je neus zonder je hoofd aan te raken. Je zult wat voelen of hoofdpijn krijgen. Ik ben 100% tegen reiki of bijgeloof, maar ik denk dat dit komt door het kleine beetje energie in je lichaam. Misschien is dit ook hetzelfde.
Cryofiel
13 jaar geleden
Maar - wat vind je dan van de resultaten van de proeven die hiermee zijn gedaan? Daarbij werd *andermans* vinger bij die plek gehouden. De persoon had de ogen dicht en kon dus niets zien. Bij zijn voorhoofd werd ofwel andermans vinger gehouden, ofwel een rubbervinger die met warm water op 37 °C werd gehouden. Niemand was in staat te zeggen of er wel of geen echte vinger bij zijn voorhoofd werd gehouden. Volgens mij zegt dit resultaat, dat je die "energie" waarover je spreekt, alleen kunt voelen als je *weet* dat je je vinger op je voorhoofd richt. Met andere woorden: dit resultaat zegt volgens mij, dat die gevoelde "energie" enkel en alleen het resultaat is van suggestie. Dat is mijn interpretatie. Wat zegt dit resultaat volgens jou?

Het beste antwoord

Zojuist geleerd van onze psycholoog dat door de aanraking het brein letterlijk een beeld vormt van het gebied dat aangeraakt wordt, en het geweldige daar aan is dat dat gebeurt met de aandacht die anders naar de pijn gaat.

Het is niet een simpel trucje, het daadwerkelijk aangetoond dat aanraking de pijn direct verminderd.
Ik vind alleen de term handoplegging te beladen, want een aanraking als in iemands hand mogen knijpen tijdens het zetten van bijvoorbeeld een infuus, heeft hetzelfde effect.

Net als vloeken overigens ook pijnverminderend werkt.
Vind ik aanraking toch prettiger :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ krakkemik, ik vind een deel van de verklaring in jouw antwoord, als ik iemand aanraak, "zie"ik in mijn brein een vaag beeld waar de pijn zit!
Dit is voor het eerst dat ik een wetenschappelijke verklaring lees voor een deel van de verklaring voor handoplegging, ook al vind jij dit niet zo'n fijn woord.
En "weet"wat ik moet doen en waar!
waarschijnlijk kunnen we dit allemaal, maar zijn het verleerd.
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vond het ook leuk om dit te weten. "Het beeld van het brein". Ik heb er toevallig gisteravond nog meer over gelezen, en het is inderdaad via scans aangetoond dat de plek waar aangeraakt wordt, de "aandacht" verlegt en daadwerkelijk pijnstillend werkt omdat de prikkel niet meer aankomt en vervangen wordt door de goede aanraking/pijnverlichting. Ik kan het bijna niet goed uitleggen. Maar ik ben inderdaad iemand die van wetenschap houdt, en super nuchter zijn. Ik vond het ook leuk om te lezen dat je vrouw de nuchterheid zelve is! ;-)) En als "aanraking" minder mensen wegjaagt van het idee dat handoplegging pijn kan stillen, dan zeg ik inderdaad liever aanraking. Maar handoplegging mag ook hoor. Ik vind het alleen zo jammer dat de associatie daar vaak bij is dat het hokus pokus is,.... dat het iets bovennatuurlijks is.... terwijl het in feite iets heel lichamelijks is. Chi. Levensenergie volgens de Chinezen ;-)
Ze hebben het zelfs gefilmd. Ik hoop dat je engels redelijk is... http://www.youtube.com/watch?v=3F3ovb2kZ9Q
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
krakkemik, zover jou deel en wetenschapplijke uitleg en eerlijk gezegd ben ik met deze stap vooruit al heel blij, maar er speelt nog veel meer!
Er is ook nog een niet wetenschappelijk deel soms aan wezig en daar heb ik ook mee te maken en inderdaad dat hokus pokus moeten we van af.
het niet wetenschappelijke deel is niet uit te leggen, maar is nog veel krachtiger dan het wel wetenschappelijke deel, als ik bij mijn vrouw de bloedsomloop in haar been weer goed op gang kan brengen is dat wat heel anders en heeft niets meer te maken met pijn blokkeren.
Tijdens deze heeling zag je de aderen bewegen in een soort golfjes, alsof er larven door haar aderen kropen, hierna werd het been weer warm en het vervelende gevoel was weg.
We wisten echt niet wat we zagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij blijft dat het - bewust of onbewust- doorgeven van Chi. Ik heb jaren lang Tai Chi beoefend, en in de tijd dat ik zes uur per dag oefende kon ik de Chi gewoon voelen stromen... letterlijk. Je ziet het in het filmpje ook, zelfs als je ze niet verstaat, die man stuurt bijna elektrische pulsen door de patient, puur door aanraking. Die bewegingen die de patient maakt, zijn puur reflex reacties. Wat jij zag is in mijn idee puur het effect van Chi. En dat IS ook iets innerlijks, want zonder de innerlijke vrijheid om de Chi daadwerkelijk te laten stromen, door te kunnen geven, lukt zoiets niet! Ook kinderen kunnen het vaak.... handjes op de nek van de ouder met hoofdpijn.... en gek genoeg gaat het dan weg..... Pure Chi. Nog geen blokkades innerlijk (en dus ook lichamelijk) En er zijn dus mensen die dit ongeoefend kunnen. Dat jij daarbij een "beeld" ervaart van waar de pijn zit, is voor mij iets wat ik Intuitief waarnemen noem. Je bent al zo gewend te ZIEN wat mensen mankeren, dat het zo goed als vanzelf gaat. Je observeert gewoon erg erg goed. Dat je er vervolgens ook nog iets aan weet te doen, is helemáál mooi meegenomen! Weg hokus pokus. Het is een innerlijke vrijheid, als je Chi weet door te geven :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben je erg dankbaar voor je woorden van waarheid,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je antwoord en bijdrage.

Andere antwoorden (21)

Voor een groot gedeelte kan dat misschien worden verklaard dat de pijn vooral psychologisch is. Doordat men misschien aandacht krijgt en fysiek contact is de psyche geheeld waardoor de pijn ook weg gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
louter suggestie.
zoals huisarts soms een inhoudsloos pilletje (placebo)geeft voor bepaalde kwaaltjes die louter psychologisch/psychisch zijn.
Regelmatig is het zo dat wanneer een patient aandacht krijgt, de klacht al bijna is verdwenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10 jaar dag en nacht pijn is geen suggestie!
En dat het daarna weg is, is al helemaal geen suggestie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is al helemaal kwalijk dat een huisarts een placebo geeft. Ik ben eens benieuwd wat hij dan declareert bij de ziektekostenverzekeraar. Dat is geen handoplegging, maar handje ophouden. Dan moet die huisarts een goed gesprek houden, maar daar zal wel geen tijd voor zijn.
Cryofiel
13 jaar geleden
Da's nou het vreemde. Een huisarts *mag* geen placebo voorschrijven. Veel alternatieve artsen doen niet anders. Waarom kunnen we nou niet eindelijk eens alternatieve artsen dezelfde plichten en verboden geven als reguliere artsen? Of (maar dat heb ik liever niet) reguliere artsen dezelfde vrijheden geven als alternatieve artsen? Gelijke monniken, gelijke kappen, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Truebeauty. de vrouw waar het over gaat, kwam daar niet eens voor!!
ze was er al van uit gegaan dat niets haar kon helpen,ze had immers al het hele circus door gelopen van dokters en specialisten, dus suggestie is hier totaal niet van toepassing, daarom is dit ook zo een mooi voorbeeld!
Cryofiel
13 jaar geleden
Kan zijn Ed, maar dat doet niets af aan de kracht van suggestie. Als ik bij een behandelaar kom voor pijn in mijn schouder, en die behandelaar geeft mij door suggestie het vertrouwen dat mijn teennagelprobleem zal genezen, dan ZAL mijn teennagelprobleem genezen. Ook als ik daar helemaal niet voor kom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij er 100% van overtuigd bent dat hij je teennagel niet kan genezen, zal dat ook niet gebeuren, omdat de suggestie dan niet werkt en ook het vertrouwen in deze man niet en dit is wat speelde bij deze vrouw!!
Cryofiel
13 jaar geleden
Als ik deze reactie lees, krijg ik het vermoeden dat je de reikwijdte van suggestie te beperkt inschat. Suggestie werkt veel sterker dan je denkt. Ook als je niet gelooft dat iets zal werken, kan suggestie nog helpen. Als je nergens meer aan denkt, zal suggestie nog wat beter helpen. Als je er helemaal in gelooft, zal suggestie optimaal werken. Ik weet niet of deze vrouw op niveau 1 of 2 zat (dus: of ze niet meer geloofde in genezing, of dat ze op dat moment helemaal niet aan genezing dacht, maar met haar gedachten totaal ergens anders was). Hoe dan ook: suggestie is ook in die twee situaties nog steeds van toepassing. Om je een voorbeeld te geven: Stel dat iemand beweert mijn lichaam telepathisch te kunnen beïnvloeden, en dat ik die persoon wil testen. Ik geloof er echter totaal niet in. Een argeloze tester zou dan zeggen: goed, beste telepaat, probeer maar eens of je mijn linkerknie pijn kunt laten doen. Dat is echter geen goede test. Al geloof ik nog zo hard dat dit onmogelijk is, toch kan de suggestie mij beïnvloeden. Mijn linkerknie kan dus daadwerkelijk pijn gaan doen. Paranormalen grijpen zulke experimenten maar al te graag aan als "bewijs" dat hun krachten echt bestaan. In werkelijkheid weten we wel beter: dit komt niet door telepathie of andere paranormale krachten, maar puur door suggestie - ook bij een totaal ongelovig persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paranormalen weten heel goed de kracht van de suggestie en ook weten ze heel goed de kracht van de energie, die jij niet kent, maar het maakt voor jou niets uit, wat er hier allemaal geschreven wordt, je wilt de mensheid redden van die paranormalen.
Ik las ergens een mooie reactie, dat je werd bedankt voor al het tegengas wat je gaf/ geeft, omdat het juist dan andersom werkt, dat heb ik je ook wel eens verteld, maar ook dat was al wetenschappelijk een keer uitgelegd.
Maar je blijft je bezig houden met randverschijnselen en niet met de vraag zelf en dat geeft grote verwarring in de discussie. En al was het resultaat van die vrouw het product van suggestie, ook dan is het uitermate belangrijk dat de wetenschap hier iets mee gaat doen, want het overstijgt met gemak die zelfde wetenschap.
na 10 jaar dag en nacht pijn en alles gedaan hebbende wat die zelfde wetenschap haar voorschrijft, heeft de kracht van de suggestie haar 3 pijnloze weken bezorgt, daar moet een echte wetenschapper van uit zijn dak gaan en willen weten WAAROM!
Maar jij stopt al je energie in het ontkrachten van alle antwoorden en reacties die niet in je straatje liggen.
DAT is jouw grote probleem!!
Je valkuil, je grote drempel, je frustraties en dat is jammer, maar ik sta nog steeds naast je, jaag me niet weg.
Cryofiel
13 jaar geleden
Jammer dat je me nog steeds niet begrijpt. Je wilt dat de wetenschap hier iets mee gaat doen. Je wilt dus dat de wetenschap datgene gaat doen, wat ze al doen. Je wilt dat de wetenschap al die onderzoeken gaat doen, waar ik je al tijden naar verwijs omdat ze al zijn gedaan. Heb je dan werkelijk totaal niet gezien dat ik je op die onderzoeken heb gewezen? Heb je al die informatie compleet naast je neergelegd? Maar maak je geen zorgen, ook al zie je het nog niet, ik ga niet tegen je in. Ik voeg alleen maar informatie toe. Omdat we alleen vooruitgang kunnen bereiken, ook op dit gebied, als we het hele plaatje zien. Al sta je er nog afwijzend tegenover, ik blijf je de helpende hand toesteken door je te wijzen op dingen die OOK waar zijn. Zoals ik al vaker heb gezegd, en zoals ik zal blijven zeggen: ik ontken jouw waarheid niet, ook al denk je er regelmatig anders over. Ik breid jouw waarheid slechts uit met extra stukjes, die - in mijn ogen - een mooie toevoeging vormen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natuurlijk snap ik je wel, maar je laat geen ruimte voor andere meningen, ook al denk je dat van wel, zie je dan niet hoe weinig wij verschillen?
ook al denk je van niet, kijk maar naar de andere reacties, waar ik het wel met je eens ben, terwijl jij dacht dat het niet zo was, zoek ze maar op.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik laat ruimte voor alle meningen die zijn gebaseerd op feiten. Ik laat geen ruimte voor meningen die vaststaande feiten ontkennen. Ik laat dan wel weer ruimte voor mensen die zo eerlijk zijn toe te geven dat ze bepaalde vaststaande feiten ontkennen. Die bijvoorbeeld vertellen *waarom* ze dat doen. Bijvoorbeeld omdat ze geloven dat die feiten helemaal niet zo zeker zijn. Dat kan natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarzeggen, paranormaal, pendelen, handopleggen, gebedsgenezers, allemaal werken ze op je eigen geloof (suggestie) of is onzin. (waarzeggers) Er is al 30 40 jaar een pot van 4 miljoen dollar beschikbaar voor diegene die zijn gave kan bewijzen. De pot is nog steeds niet uitbetaald, dit zegt genoeg. Bacteriën en virussen zijn de enige ziektes die van buitenaf het lichaam ziek maken, de rest gebeurt van binnenuit, en moet ook van binnenuit genezen. Niet voor niets dat de apotheken voor meer dan 30% uit placebo's bestaan, en ze werken nog ook. Jammer dat de vraagsteller het antwoord al in zijn hoofd heeft en alternatieven zonder pardon van zich wegduwt. Op deze manier hoef je geen vragen te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is jammer dat je mijn welgemeende vraag verkeerd inschat, ik zoek antwoorden!
Ik heb ze niet, wat hier gebeurt kan medisch gezien niet!
Cryofiel
13 jaar geleden
Ja hoor, het kan medisch gezien heel goed. We weten dat het kan, we zien dat het kan. Natuurlijk kunnen we niet in elk individueel geval tot in detail verklaren waarom het juist in dat ene geval ook werkte. Dat het in z'n algemeenheid werkt, kunnen we sinds enkele decennia verklaren.
sommige mensen bezitten een energie die door handoplegging vrij komt, je voelt ook werkelijk dat die energie je pijnen weg nemen,
ik ben ook eens geweest, en heb het een warme energie ervaren,..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist!
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb het ervaren als iets dat lijkt op electries kippevel het tintelde een soort kriebelig als of iemand er heel zachtjes op blies een heel prettig gevoel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik doe ook 'n +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet zeggen dat dat best aardig omschreven is door ipzy
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ ipzy wat jij beschrijft, komt regelmatig voor, is goed herkenbaar.
Toen dit gebeurde, dacht je toen sterk aan een dierbare overledene? kan je het moment nog beschrijven toen het gebeurde?
Ik zoek het in de richting van de acupunctuur. Energiestromen in het lichaam die geblokkeerd raken of leeglopen en pijn veroorzaken, en door de stimulerende of juist remmende werking van de energie van de handoplegger weer in evenwicht komen. Een beetje zoals een magneet een stroom laat lopen in een spoel. Ik heb zelf Iokai Shiatsu gedaan, dan ook met dat principe werkt, en ik heb wonderbaarlijke dingen zien gebeuren.
Niet mijn wonderen, overigens, maar van de leraren. Japanners die er hun leven aan gewijd hadden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is energie die overgedragen wordt van de ene mens naar de ander.
als ik met haren wassen m'n hoofd intens masseer, doet het me niets, als de kapster het doet, kan het me niet lang genoeg duren.
en dan heb je nog verschil tussen de een en de ander.
dus als iemand die gave heeft, kan diegene energie dmv handoplegging genezen.
ik ben ooit met onze herdershond naar een strijker geweest, (was niet duur)maar het hielp wel.
en de hond kreeg aandacht genoegvan ons, dus daar lag het niet aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord, mooi voorbeeld
+
Cryofiel
13 jaar geleden
Voorbeeld heeft een prima normale verklaring. Ed, ook jij kent die verklaring - misschien verdrongen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryo, gelukkig kunnen we in je hoofd kijken en zijn we paranormaal.
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee, ik ben het gewoon een beetje zat om elke keer dezelfde uitleg te geven, zonder ook maar enige reactie te krijgen. Of de reactie nu is "aha, interessant, daar zit wat in, ik zal er eens naar kijken" of "nee, ik geloof dat niet, want ", dat maakt niet uit. Als er maar enige reactie komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het ook zat. Maar zonder die uitleg is het helemaal een raadsel en kan je het beter helemaal niets schrijven. In ieder geval niet een rare nietszeggende verwijzing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Cryo.Niemand is hier verplicht welke uitleg dan ook te geven.
Ik zoek naar antwoorden, zinnige antwoorden, ik zoek niet wat het dan allemaal niet is, maar wat het wel is!
we hebben hier met een medisch wondertje te maken, een reactie die volgens de deskundige onmogelijk is.
Er zijn natuurlijk veel van dit soort gevallen waar je alle kanten mee op kan, waar toeval of suggestie of wat dan ook, een grote rol spelen, daarom heb ik er een sterk voorbeeld genomen( al eerder gedaan) zodat er geen twijfel is aan de medische toestand vooraf, want daar zijn rapporten over, 10 jaar lang en een groot dossier, dus zijn we die halte voorbij.
Blijft dus over, hoe kan dit?
Werk van de Here Jezus? werk van de kosmos? werk van de engelen?
werk van de natuurlijke energie? levensenergie?
wat???
Er zijn veel nieuwe deelnemers op g.v. ik hoopte met het opnieuw stellen van deze vraag uit die richting antwoorden te krijgen.
Stel deze vraag maar eens aan Scepsis, maar ja, je hebt het al zoveel keer uitgelegd, zal je wel zeggen, je wordt er moe van, ik kan je vertellen ik niet!
Je bent in het afgelopen jaar al een heel eind om naar mijn richting en het feit dat je alsmaar mijn antwoorden en reacties volgt, zonder of met commentaar, zegt mij dat je zelf ook nog steeds zoekende bent
Cryofiel
13 jaar geleden
Deze vraag is ook door Skepsis onderzocht en beantwoord. Ook dat heb ik je verteld. Meermaals. Juist het feit dat je me nu *alweer* vraagt de vraag eens aan Skepsis voor te leggen, geeft aan dat je al mijn eerdere teksten niet hebt gezien. Of wel hebt gezien, maar vervolgens hebt verdrongen. Waarom zou ik nu nogmaals hetzelfde vertellen? Als je de eerste acht keer mijn antwoord hebt verdrongen, waarom moet ik er dan van uitgaan dat je de negende keer niet weer mijn antwoord zult verdringen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb veel gelezen van Scepsis en van jou vernomen maar een passende uitleg voor dit specifieke geval met deze medische voorgeschiedenis kan ik hier niets mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geeft mij geen antwoord op mijn vraag, tenminste zo zie ik het niet, het is geen verdringen, maar het niet kunnen inpassen in mijn beleving.
Cryofiel
13 jaar geleden
Je vraagt nu om even snel een diagnose te doen van iemand die we niet kennen, van wiens omstandigheden we maar een zeer klein deel kennen, die een behandeling heeft ondergaan die we slechts heel ruw kennen, en van wie we de overige behandelingen niet kennen. Ineens vraag je om een heel specifieke uitleg van wat er in dit heel specifieke geval is gebeurd. Dat kan niet. Die vraag is niet beantwoordbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er even van uit gaat dat ik niet uit mijn nek zit te lullen en er van uit gaat dat er inderdaad van 10 jaar medische rapporten zijn en dat de specialisten niets meer voor haar kunnen doen, behalve meer pijnstillers kunnen geven en ze dus na 10 jaar dag en nacht pijn gehad te hebben, na een bezoek aan mij ineens weken lang pijn vrij is, daar kan je dus niets mee?
Artrose is een slijtage probleem dat niet is te genezen, niet eens pijn vrij is te maken en nu kom je met zoiets aan?
kijk daarom heb ik nu zo'n probleem met scepsis, daar zie ik het zelfde gebeuren.
Cryofiel
13 jaar geleden
Wanneer iemand een medische vraag stelt op GV, ben jij volgens mij vaak één van de eersten die - terecht - vertelt dat het onmogelijk is van achter een computer een diagnose te stellen. Zeker als je maar een heel beperkte beschrijving van de klachten kent, als je geen volledige voorgeschiedenis kent, en als je niet weet in hoeverre datgene wat verteld wordt, een volledige en getrouwe weergave is van de werkelijkheid. Toch eis je nu ineens dat wij hier een oplossing aandragen. Niet alleen de medische geschiedenis speelt mee - dat alleen al maakt de vraag onbeantwoordbaar - maar ook de enorme complexiteit van suggestie, placebo, intermenselijke relaties, enzovoort, enzovoort, enzovoort. Dit geval is dus nog veel complexer dan de gevallen die al niet kunnen worden beoordeeld. En toch eis je een antwoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was een aanvaardbaar uitgangspunt.
Jij kan niet meer leven zonder alles in je leven driedubbel onderzocht is, wat moet dat een beperking geven.
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat een denigrerende en foute uitspraak. Je zegt regelmatig dat je me zo goed kent en dat je me doorziet, maar hier laat je blijken dat je me juist absoluut niet kent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan maar een ding zeggen, heren gedraag jullie en respecteer elkaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovenstaande is een goede illustratie hoe vaak het proces verloopt, iemand uit te leggen, hoe pijn kan verdwijnen door handoplegging.
En nog steeds geen antwoord op de vraag, maar het gevoel hebben jezelf te moeten verdedigen ipv informatie te delen en deze op zekere hoogte van elkaar te accepteren, lijkt me.
Dit is niet uit te leggen Ed, dit moet je van nabij meemaken. Mijn dochter is met haar paard naar zo iemand geweest een zg. paardenfluisteraar, het dier had zichtbaar last van zijn rug. Na 3 behandelingen was alle ellende helemaal weg.
Zelf heb ik ervaring met een strijker die ook Iriskijker was en na jarenlange klachten heeft die mij ook enorm geholpen en een voorspelling over mijn kwaal is ook uitgekomen. Er is echt meer in de wereld tussen hemel en aarde dan wij denken.
En over het algemeen ben ik een nuchter type en geloof niet alles, maar zien en ervaren is overtuigd raken van kleine menselijke niet te verklaren wonderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi persoonlijk antwoord
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed bedankt.
misschien komt het wel doordat de handoplegger een bepaalde elektromagnetische straling kanaliseert via zijn of haar zenuwbanen en d.m.v. concentreren op een hogere frekwentie weet te brengen en -omdat de handoplegger zijn of haar handen op het lichaam van de patient legt en daardoor de energie van zijn of haar handen "door" kan stromen a.h.w. ,die energie zich "vermengt"met de energie van de zieke en die dus a.h.w. op éénzelfde frekwentie komt (versmelt eigenlijk bedoel ik weet je),zodat de zieke die genezende,hogere frekwentie ook door het lichaam heen krijgt.Het is een soort van "energy-coupling" (net zoiets als in de quantumnatuurkunde,waarbij op het quantumniveau óók dus deeltjes/energiegolven a.h.w. "verbonden"zijn zeg maar).

Toegevoegd na 7 minuten:
ff dit nog: de pijn kan dan verdwijnen doordat die hogere energiefrekwentie zorgt dat het geneesporoces sneller gaat (daardoor voelt de patient misschien ook warmte op bepaalde behandelde plekken, zeg maar)

Toegevoegd na 15 minuten:
euh...geneesporoces= geneesproces

Toegevoegd na 21 minuten:
oh,sorry,dit vergat ik voor duidelijkheid: in de quantumnatuurkunde heb ik gelezen,kan b.v. een elektron óók van een lagere energie-toestand naar een hogere energie-toetsnand "springen"(wanneer z'n baan rond een atoomkern verandert,zeg maar en dat heet : " energetische exitatie" heb ik gelezen).dat zou héél misschien ook kunnen met die genezende energie,dus: die brengt een ziek lichaam zeg maar dat verbonden is met energie van de genezer op een "hoger"niveau.ok,dat is het vlgs mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Sorry, maar dat is het beslist niet. Er zijn meerdere redenen waarom ik dat zo sterk durf te zeggen. Elektromagnetische straling, waar je het over hebt, is uitstekend meetbaar. Toch is bij handopleggers nooit enige elektromagnetische straling gemeten. Overigens - wat bedoel jij met 'frequentie'? Bedoel je de gewone natuurkundige frequentie, of gebruik je datzelfde woord voor iets heel anders? Het springen van een elektron is ook heel goed meetbaar. We weten wanneer en waardoor elektronen naar een hoger energieniveau springen, en we weten hoe snel ze terugspringen naar het oorspronkelijke, lage energieniveau. Ook dat springen kunnen we prima meten - het veroorzaakt namelijk elektromagnetische straling, zie hierboven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst ga ik cryofiel bedanken voor zijn antwoorden, door jouw antwoorden zorg je ervoor dat mensen, nog sterker gaan geloven in hetgeen met handoplegging te maken heeft.
Je maakt heel duidelijk met jouw antwoorden wat jouw standpunten zijn, maar tevens lees ik een bepaalde manier van minachtzaamheid voor de mensen die antwoorden geven. Kortom je laat geen ruimte voor hun ideeen, verklaringen en gevoelens.
Welke woorden we ook gebrukken om "het fenomeen handoplegging" proberen te verklaren, het zal toch niet lukken. Maar bedankt voor je tegenwicht cryofiel, zo geef je bestaansrecht aan de andere kant.
Cryofiel
13 jaar geleden
Gelukkig denkt niet iedereen er zo over. Er zijn veel mensen die kijken naar de *inhoud* van mijn woorden. Zo te zien kijk jij alleen naar de conclusie. Die bevalt je niet. Omdat je geen inhoudelijke argumenten hebt, ga je daar compleet aan voorbij. Je begint op de persoon te spelen. Doe als die anderen - kijk naar de argumenten. Je schreef zelf: respecteer elkaar. Doe dat dan ook. Voer een goede discussie, waarin we elkaar over en weer vertellen waarom we bepaalde dingen denken, en waarin we INGAAN op de teksten van de ander. Niet zomaar iemand beschuldigen van negativiteit. Daarmee geef je aan dat de argumenten van de ander zo sterk zijn, dat je daar niets tegenin kunt brengen. En die negativiteit slaat terug op jezelf.
Mensen die erg gevoelig zijn kunnen dit .
Het komt omdat zij de kosmische energie kunnen ontvangen als een soort antenne . en met hun handen dit weer kunnen doorgeven aan de patient .
Je bent dan als het ware een doorgeefluik van de positieve kracht van de kosmische energie .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat van die "kosmische energie" is een vaak gehoorde theorie. Nog nooit heeft iemand ook maar enige aanwijzing kunnen vinden, dat zo'n "energie" ook echt bestaat. Het blijft dus een puur theoretisch verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vele "kruiden" mensen in de middeleeuwen zijn verbrand op basis van theorie.
Zullen we dat nu eens doen met mensen uit de reguliere & alternatieve geneeskunde, die nu een theorie hebben, die misschien pas over 200 jaar wordt bewezen.
Dan blijven er alleen maar zieke mensen over.
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat bedoel je? Geef eens een concreet voorbeeld. In de geneeskunde gaat het om de praktijk. Die gaat boven de theorie.
Er is deze week wetenschappelijk bewijs geleverd over handoplegging bij acute pijn. Omdat ieder mens bij acute pijn meteen zijn hand op de plek legt waar de pijn ineens begint, en als een kind zich heeft gestoten gaat het huilend naar mam toe, en als moeder leg je meteen je hand op dat zere plek van je kind, en daarna een kusje, en het kind huppelt weer vrolijk verder. Volgens mij staat het op nu.nl/wetenschap of nu.nl/gezondheid.

Toegevoegd na 5 dagen:
Hier is het artikel wat ik gelezen had over handoplegging ontdekt door de wetenschappers

Aanraking helpt bij acute pijn

LONDEN - Wetenschappers hebben ontdekt waarom mensen automatisch naar een pijnlijke plek grijpen met hun hand. Het biedt namelijk direct verlichting.

© Inertia Stock
Door een plek aan te raken vormen de hersenen een beeld van het gebied, zeggen onderzoekers van de University College in Londen. En dat is essentieel in pijnverlichting.

De pijnbeleving onderzochten ze door gebruik te maken van de zogenoemde Thermal Grill Illusion (TGI). Hierbij werd pijn opgewekt bij gezonde proefpersonen.
De wijsvingers en ringvingers werden in een bakje met warm water gestopt en de middelvinger in koud water. De hersenen geloofden echter dat de middelvingers in heet water zaten en voelde daardoor pijn.

Pijnverlichting
De pijn verdween het snelst wanneer de drie vingers aan de ene hand, dezelfde vingers aan de andere hand aanraakten. De pijn verminderde niet wanneer maar een of twee vingers elkaar aanraakten, of wanneer iemand anders de vingers aanraakte. Dit komt omdat de hersenen het lichaam niet als geheel kunnen zien op deze manier.

Dit experimentele model is voor onderzoekers ook interessant om te gebruiken bij pijnbeleving in andere lichaamsdelen. Bijvoorbeeld bij amputaties.

Het onderzoek is deze week gepubliceerd in Current Biology.
© Gezondheidsnet
ZIE OOK:
23/09/2010 'Meer aandacht voor chronische pijn'
10/05/2010 'Pijn op gezicht muis af te lezen'
29/10/2009 ‘Pijngevoel vermindert als mensen oorzaak zien’
12/10/2009 'Kinderen kunnen pijn wegdenken'
20/08/2009 ‘Sociale afwijzing doet fysiek pijn’
12/01/2009 'Pijnbestrijding bij kanker kan beter'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi,
Ik heb het artikel gezocht maar niet gevonden, zou je me daar bij jkunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Algemeen
Economie
Sport
Tech
Achterklap
Opmerkelijk
Beurs
Wetenschap
Cultuur
Werk en Privé
Gezondheid
Lifestyle
Auto
Column
Weer
Verkeer
NUblog
NUzakelijk
NUsport
NUjij
NUfoto
NU&Toen
NUlive
ZIE
NUbijlage
NUwerk
Hier
NUtvgids
NUreizen NU24 tools mobiel tip de redactie
rss
Zo 10 oktober 2010. Het laatste nieuws het eerst op nu.nl
Gezondheid
Aanraking helpt bij acute pijn
Uitgegeven: 25 september 2010 08:03
Laatst gewijzigd: 25 september 2010 08:03
LONDEN - Wetenschappers hebben ontdekt waarom mensen automatisch naar een pijnlijke plek grijpen met hun hand. Het biedt namelijk direct verlichting. © Inertia Stock
Door een plek aan te raken vormen de hersenen een beeld van het gebied, zeggen onderzoekers van de University College in Londen. En dat is essentieel in pijnverlichting. De pijnbeleving onderzochten ze door gebruik te maken van de zogenoemde Thermal Grill Illusion (TGI). Hierbij werd pijn opgewekt bij gezonde proefpersonen.
De wijsvingers en ringvingers werden in een bakje met warm water gestopt en de middelvinger in koud water. De hersenen geloofden echter dat de middelvingers in heet water zaten en voelde daardoor pijn. Pijnverlichting
De pijn verdween het snelst wanneer de drie vingers aan de ene hand, dezelfde vingers aan de andere hand aanraakten. De pijn verminderde niet wanneer maar een of twee vingers elkaar aanraakten, of wanneer iemand anders de vingers aanraakte. Dit komt omdat de hersenen het lichaam niet als geheel kunnen zien op deze manier. Dit experimentele model is voor onderzoekers ook interessant om te gebruiken bij pijnbeleving in andere lichaamsdelen. Bijvoorbeeld bij amputaties. Het onderzoek is deze week gepubliceerd in Current Biology.
© Gezondheidsnet
ZIE OOK:
23/09/2010 'Meer aandacht voor chronische pijn'
10/05/2010 'Pijn op gezicht muis af te lezen'
29/10/2009 ‘Pijngevoel vermindert als mensen oorzaak zien’
12/10/2009 'Kinderen kunnen pijn wegdenken'
20/08/2009 ‘Sociale afwijzing doet fysiek pijn’
12/01/2009 'Pijnbestrijding bij kanker kan beter'
Aandacht en energie.

Zonder dat het je is geleerd doe je handoplegging bij jezelf. Als je je knie bezeerd, dan zal je automatisch als een reflex je handen op je knie gaan leggen. Zelfs kleine kinderen doen dit.
Natuurlijk is het ook ter bescherming voor een 2e klap, maar ook al is het gevaar geweken (je ligt al), wil je nog je handen op je knie hebben. Ook al worden je handen op je rug gehouden, wil je het nog steeds.

De geest is enorm sterk, zowel om ziekten te kunnen maken als het lichaam weer gezond te maken.
Kijk naar placebo, of het no-cebo effect. En schijnzwangerschap is natuurlijk ook heel extreem dat het mogelijk is.

Maar hoe werkt het dan allemaal. Een groot belangrijk aspect is de geest, de aandacht. Als de geest DENKT dat je weer beter wordt, dan zal het lichaam die geestgedachte volgen en vanzelf de juiste maatregelen nemen om die kwaal te genezen. Hierbij worden dan weer de juiste stoffen in het lichaam aangemaakt.
Hierbij is het heel belangrijk om je geest in de juiste toestand te brengen. Dus niet beter WILLEN worden, maar zoveel vertrouwen hebben dat je WEET dat je beter wordt. Zoveel vertrouwen dat je al kunt zeggen IK BEN BETER.

Bij een handoplegging is dit dus ook belangrijk. Als of de patiënt, of de behandelaar al een twijfel heeft, dan kan die juiste mentale toestand niet worden bereikt en is de geest niet krachtig genoeg die het wel zou kunnen zijn.

---

In jouw voorbeeld is de verklaring redelijk eenvoudig. Want die pijn is op het moment van de handoplegging weggehaald, en de patiënt dacht dan IK BEN GENEZEN. Zodat hij na de behandeling nog veel positieve aandacht heeft gehad.

---

Daarnaast geloof ik nog in een levensenergie welke in je lichaam en in het universum stroomt. Bij kwalen zijn er blokkaden en kan de energie niet op de juiste manier stromen.
Met handoplegging zal de energie van de patiënt worden gestuurd. Die energie wordt dus in beweging gebracht en zal weer gaan stromen. Daardoor zullen de blokkaden worden opgelost.
Dus de omgekeerde principe als: bij blokkaden stroomt de energie niet. Je kunt de blokkaden oplossen zodat de energie gaat stromen, maar je kunt ook de energiestroom op gang brengen via handoplegging.

---

O, en voor diegenen die dit verhaal niet geloven: Dit is mijn geloof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dikke plus voor je heldere antwoord. Met je eerste twee stukken ben ik het helemaal eens. Je geneest inderdaad jezelf. Ik kan hier nog slechts aan toevoegen dat recent onderzoek (opnieuw) heeft aangetoond dat genezing voor een heel groot gedeelte - bij alternatieve behandelingen zelfs voor veruit het grootste gedeelte - wordt bepaald door de *aandacht* die de behandelaar aan de patiënt geeft. In die levensenergie geloof ik niet - met als reden dat we iets dergelijks ondanks eeuwenlange speurtochten nog nooit hebben gevonden. Maar, zoals je zelf al aangeeft: dat is puur jouw geloof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo jammer... Dus ondanks alle onderzoeken en uitslagen, zijn de specialisten dus nog steeds ONKUNDIG!!! wat Ed schrijft:
"
Deze persoon heeft al 10 jaar dag en nacht pijn, leeft puur op pijnstillers, heeft een ernstige artrose in haar rug, moest voor de pijnbestrijding meer pijnstillers gaan slikken, maar mocht dan geen auto meer rijden en zou dan haar baan moeten opgeven, heeft div, doktoren onderzoeken en specialisten gehad, medisch gezien is wat er gebeurd is onmogelijk
" Terwijl de onderzoeken zeggen dat het helemaal niet onmogelijk is, zelf heel goed verklaarbaar.
Dus grote onkunde in de westerse geneeskundige specialisten.
En die worden dus ware specialisten genoemd!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pijn is niets meer dan een signaal, door het signaal te onderbreken is de pijn niet voelbaar meer, dat is wat er hier gebeurd, maar hoe?
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee, het is geen onkunde. Beslist niet. Het is de wens van ons, van het publiek. Wij hebben democratisch besloten dat de geneeskunde bepaalde handelingen niet mag verrichten. Veel specialisten zouden maar al te graag die dingen doen waarmee ze hun patiënten meer zouden kunnen helpen. Maar het mag niet. Het is verboden door regelgeving. Of het wordt verboden door managers en verzekeraars. Beide worden, direct of indirect, aangestuurd door ons, de gemiddelde Nederlander. Wij hebben zelf bepaald dat we niet willen dat specialisten bepaalde handelingen uitvoeren. En nu klagen we erover dat die "domme" specialisten weigeren die handelingen uit te voeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryo, en jij vind het vreemd en onethisch als mensen naar een alternatieve geneeskunde gaan.
Daar strijd je zelfs tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ed, in mijn optiek is pijn een schreeuw van het lichaam om aandacht. Het signaal (daar heb je natuurlijk gelijk in) is bedoeld om onze aandacht te vragen.
Als je dat signaal negeert, dan zal het sterker worden net zolang totdat je het wel 'de juiste' aandacht geeft. Dan pas kan het zich 'bevredigd' voelen en kan het minder worden. Pijn is dus ook een maatstaf om te zien of die aandacht de juiste is of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs door het praten hierover reageren mijn handen, ze worden warm en gaan gloeien, "iets"stuurt iets.
precies op dat moment vertelt mijn vrouw dat ze al twee dagen last heeft van slapende handen, of ik haar even kan "helpen".
Slechts met mijn wijsvinger raak ik op mijn gevoel een plek aan boven in haar rug en het probleem was opgelost.
Niet eens in min. uit te drukken, maar in sec.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is je vrouw toch gelukkig met jouw zeg...
Maar petje af hoor, dat jij precies het juist puntje kunt pakken waar de oplossing zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, gdan. het gaat niet om de eer, het gaat om het geweldige vermogen van de mens, dingen te kunnen doen die volgens de wetenschap onmogelijk zijn.
Hoe meer we hier van af weten hoe beter we er mee om kunnen gaan, dat is ook het doel van de vraag en de discussie.
ook al zegt Cryo. hier dat het al zo vaak is uitgelegd, toch blijf ik met deze vraag zitten.
We zijn als mens in staat iets geweldigs te doen, maar het leren inzien hoe het werkt is een noodzaak om het beter toe te passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar ed, je kunt toch wel iets leren door die ervaring met je vrouw. En elke keer kom je weer een stapje verder.
Wat je nu geleerd heb, is dat het probleem van je vrouw een klein puntje was op haar rug.
Die relatie met haar rug was al vreemd en het kleine puntje net zo. Dus kunnen ook andere ziekten of problemen veroorzaakt zijn door een klein puntje op een hele vreemde plek met een onwaarschijnlijke relatie.
Dat is toch nieuw voor je, en dat heb je dan mogen leren uit die ervaring. Weer een stapje. Wat je ook kunt leren is dat een klein puntje eenvoudiger op te lossen is dan de hele kwaal/symptoom. Dit lijkt mij allemaal inzichten en zoals cryo zou zeggen: hints.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik hier van leer, dat de vijandige wereld om me heen er zo ongelooflijk moeilijk en ingewikkeld over doet, terwijl de werkelijkheid zo simpel is, slechts een vingertopje!
En dan precies op het moment dat ik het in de discussie even nodig had!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus de reden waarom je vrouw op dat moment bij je komt en je die ervaring en die situatie geeft is duidelijk? Wat je hebt willen leren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vertrouwen hebben en niet twijfelen.
het "weten" dat het zo is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed, dat leer je toch bij elke sessie die je hebt met je klanten? Dat heb je me vaak genoeg vertelt. Daar had je je vrouw niet speciaal voor nodig gehad gisteren. Wat geeft die situatie gisteren nu voor een extra toevoeging voor jou?????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee niet gisteren, maar een uurtje geleden.
Ja deels begrijp ik het wel, het is gewoon nog even extra laten "zien"wat mogelijk is en zo simpel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed, ik ben bang dat je toch op de oppervlakte blijft kijken. Je moet kleiner kijken en de diepte in gaan. Ik zie dus dat een klacht/ziekte/kwaal veroorzaakt zou kunnen worden door een heel klein plekje ergens op een niet direct gerelateerde plek op het lichaam.
Werkelijk oorzaken zoeken we dus in onze maatschappij op verkeerde plekken en blijven daardoor maar zoeken en vinden we geen oplossingen. Als gevolg meer chronische onoplosbare ziekten en kwalen. Als dat zo is, dan zal de gehele westerse geneeskunde op zijn kop kunnen komen te staan en dienen we niet meer altijd rechtstreeks symptoom bestrijding doen. Jouw vrouw had niets aan haar handen, maar iets in haar rug.
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee, ze had niet iets op haar rug. Althans, het is weliswaar een mogelijkheid, maar het is uiterst onwaarschijnlijk dat in dit geval een probleem in of bij de rug zat. Voor de werkelijke verklaring moeten we heel ergens anders kijken. Dit is al lang bekend. Het blijven focusseren op dat ene kleine puntje zorgt er juist voor dat we de werkelijke werkingswijze nooit zullen ontdekken. Als je een zoektocht wilt doen, kijk dan eerst wat eerdere ontdekkingsreizigers al in kaart hebben gebracht, en ga daar dan op verder, of ga vandaaruit in de omgeving kijken. Maar ontken alsjeblieft niet wat zij al met eigen ogen hebben gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel, heb je wel eens gehoord van spierknoopjes?
http://www.massage-deventer.nl/triggerpoints.html
Of is dit alternatief voor jou? En Ed had dat punt in een fractie van een seconde te pakken.
Waarom hij wel, en moeten anderen 'zoeken'.
Cryofiel
13 jaar geleden
Spierknoopjes ken ik wel. Wordt weliswaar vaak misbruikt in het alternatieve circuit, maar het zijn bestaande dingen. Maar daarvan is de oorzaak en de gevolgen bekend. Ook dat een spierknoopje op een bepaalde plek een gevolg kan hebben op een heel andere plek. Maar die oorzaak-gevolg-relatie is wel altijd helder. Net als bij een probleem in de enkel, dat kan leiden tot klachten tussen de schouderbladen. Maar zeg je nu dat Eds vrouw een spierknoopje had? Waar haal je dat dan vandaan? Wie zegt dat het probleem bij Eds vrouw inderdaad in de rug zat? Dat hoeft namelijk helemaal niet. Goede kans dat als Ed meteen het gevoel had gehad dat het haar knie was, en zijn vinger op haar knie had gelegd, haar probleem ook meteen zou zijn verholpen. Dat is echter niet te beoordelen. Laten we dat dan ook niet proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet wat zijn vrouw had. Maar een punt, doet mij denken aan een spierknoopje. Dat is ook een puntje.
En ook meteen de enige overeenkomst. Hoe kan een probleem in de enkel, een probleem in de schouder veroorzaken?! Kan het dan ook niet zo zijn dat het ook een probleem in de polsen kan veroorzaken? Of in de pink?
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik heb expres de grootste afstand als voorbeeld genomen die ik in de gauwigheid kon bedenken. Bij een probleem in de enkel kan het zijn dat je reflexmatig de pijnlijke plek gaat ontlasten. Daar kun je scheef van gaan lopen. Scheef lopen kan problemen geven in de knieën, de heupen, de onderrug, de bovenrug, en zelfs de nek. Ik had dus zelfs hoofdpijn als gevolg kunnen noemen. Maar goed, problemen in de bovenrug kunnen zich uiten als pijn tussen de schouderbladen. Dit alles is bij elke goede fysiotherapeut en aanverwante beroepen bekend. Pas overigens op met vrije associatie - dat is wat je aan het doen bent als je de vinger van Ed die op één bepaald punt was gericht, associeert met een spierknoopje. Vrije associatie is een prima middel om de creativiteit te bevorderen en doet het heel goed in een brainstormsessie. De resultaten zul je echter moeten controleren - het zijn pas feiten als je het hebt gecontroleerd. Voor Eds vinger zijn zoveel andere verklaringen mogelijk, die zoveel waarschijnlijker zijn dan een spierknoopje (lees maar op de pagina die je noemde), dat ik eerder uit zou gaan van één van die andere verklaringen dan er een spierknoopje bij te sleuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@cryofiel als we klakkeloos aan zouden nemen wat ontdekkings reizigers voor ons in kaart zouden hebben gebracht waren negers bijna gelijk aan apen en de indianen wilde beesten zonder enige vorm van beschaving .door voortdurend de wereld om ons heen te onderzoeken kennis te vergaren en vragen te stellen verleggen wij mensen onze grenzen het komt voor dat hierbij stellingen die voorheen algemeen als waarheid aangenomen werden herzien moeten worden .
ik zal maar geen voorbeelden noemen die kun je zelf wel bedenken
Cryofiel
13 jaar geleden
Natuurlijk. Je moet nooit iets klakkeloos aannemen. Nog slechter is echter het klakkeloos verwerpen. De mens is groot geworden door gebruik te maken van elkaars ontdekkingen. Door van elkaar te leren. Stel je voor dat je zelf het wiel, het vuur, elektriciteit, hygiëne, landbouw, enzovoort zou moeten uitvinden, omdat je de al gedane ontdekkingen klakkeloos verwerpt. Het zal duidelijk zijn hoe heilloos die weg is. Kijk dus in ieder geval naar reeds gedane ontdekkingen. Niet de andere kant opkijken, niet klakkeloos verwerpen. Maar bekijk ze. Sommige ontdekkingen blijken achteraf te moeten worden bijgesteld. Of, heel af en toe, inderdaad te moeten worden verworpen. Dat kan echter nooit zomaar. Je zult altijd eerst moeten kijken wat je voorganger heeft gezegd en waarom hij dat heeft gezegd. Daarna zul jij je eigen visie moeten vergelijken met de visie van je voorganger. Pas als je dan kunt laten zien dat jouw visie beter is, heb je het recht de visie van je voorganger aan te passen of te verwerpen. Juist bij de paranormaalgelovers zie ik helaas dat ze zich bij voorbaat al afkeren van alles wat niet in hun straatje past. Dat is jammer, want op die mannier kom je nooit verder en kun je nooit groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kom net thuis en zie dat de discussie gewoon door gaat, dus dat wordt messen slijpen!
Mijn vrouw heeft een vergroeiïng aan haar 3e en 4 de nekwervels, dit geeft vaak hoofdpijn, nekpijn en uitstraling naar haar handen( slaperig gevoel) tintelend, niet echt pijn.
Hoe ik dit weet?
Geen idee! Maar ik weet dit.
Toen ik vanmiddag naar haar rug ging met mijn handen, voelde ik de juiste plek op mijn gevoel, later werd het warm, ga naar links en naar rechts, maar een plek blijft het warmste, dat is dus de plek waar ik moet wezen.
Sinds een half jaar is mijn vrouw proefkonijn geworden om te kijken wat ik nu eigenlijk wel kan met mijn handen.
Mijn vrouw is een echt type "Scepsis" ze gelooft er niets van, moet niets van spirituele dingen hebben, dus lekker nuchter, net als de vrouw van mijn vraag.
Mensen die me naar de bek praten en zweverig zijn, moet ik niets van hebben, nee twee benen op de grond en de vuist op tafel!
Mijn vrouw is wat dat betreft uitstekend om op uit te proberen en ik moet toegeven , we hebben wat afgelachen om deze onmogelijk lijkende dingen.
En ons ook tegelijk verbaast over wat er gebeurde.
zelfs invloed op haar bloedsomloop in haar benen was mogelijk, na dagenlange klachten binnen enkele min. weg!
rose
13 jaar geleden
Ah, the usual suspects!
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik maak me meer zorgen over de eerste zin van Ed. Hij slijpt de messen. Dat is niet het soort discussie dat ik wil voeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi dan hebben we dat gehad.
Als je niet begrijpt dat dat als grapje is bedoelt, laat het dan maar zo.
rose
13 jaar geleden
Zoals ik Cryofiel ken is zij niet vies van een potje scherpslijperij.
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee Ed, ik ken jouw messen. Je hebt er zelfs wel eens mee gegooid. Dat weet je. Je weet ook hoe ik daarover dacht, en hoe ik daar nog steeds over denk. Als je dat weet, maak je daar geen "grapjes" meer over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gisteren las ik nog, dat ik misbruik maakte van een kwetsbaar en onervaren persoon en hem met een hele riedel van psycholochise truks hem een bepaalde richting heen boog, terwijl ik deze persoon probeerde te helpen.
Ik ervaar dit als gekwetst en beledigend en jij valt over een grapje.
Cryofiel
13 jaar geleden
Als het goed is, weet je best dat ik niet over dit grapje val, maar over de voorgeschiedenis. Ik heb het dan over jouw keiharde persoonlijke aanval op mij van een paar weken geleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo, nu zijn weer op het aloude en reeds zeer bekende niveau aanbeland.
Oud zeer doet weer eens goed pijn. Heren, ik wil hier 1 ding over kwijt. Kennelijk WILLEN jullie het gevoel ervaren wat jullie op dit moment ervaren.
Ik zou zeggen geniet er eens van anders vervliegt het weer snel en dat zou zonde zijn aangezien jullie dit gevoel WILLEN hebben.
Het is niet voor niets dat het elke keer weer terugkomt, maar ik heb jullie er nog geen 1 keer van zien genieten. Zo zonde om je WIL op die manier te verkwanselen. Het doet zo erg zijn best...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of werk eens aan het oude zeer. Wat dit komt echt niet sinds jullie tijd hier op GV en van elkaar af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi gdan, ik ben niet boos hoor, ik ben de rust zelf, we zijn met een zeer bijzonder onderwerp bezig en het enigste wat Cryo. uit mijn reactie haalt is dat ik de messen aan het slijpen ben, de rest van de bijzonder inhoud ontgaat hem geheel, of hij is boos dat ik niet op hem reargeer, of hij is boos omdat ik het wel doe, ik overweeg de hele vraag maar weg te halen.
rose
13 jaar geleden
Moge Pindakaas u vrede en liefde brengen.. (zal ik cake bakken?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ed, stille wateren hebben soms diepe gronden. De oppervlakte mag misschien rustig zijn, maar...
Ik voel toch iets anders Ed. @Rose, lekker...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pindakaassssssssssssssssssssssssss ;-) Nee gdan. dit is nou wat ze cold-reading noemen, je hebt al veel inf. vooraf en trekt daardoor de verkeerde conclusie, het is me van de week ook een keer overkomen, ik gaf een volkomen onterecht antwoord, eerst was ik erg teleurgested, maar later begreep ik het, ik was niet blanco vooraf, maar dacht echt dat ik bepaalde dingen voelde/ zag, helemaal fout, dat is me ook gezegd, oei, dat deed zeer!!! wat deze discussie betreft, 14 reacties terug zag je al dat het mis zou gaan, vanuit een nutrale discussie wordt ineens de aanval voorzichtig ingezet en is de toon gezet voor het vervolg. Toch ben ik blij met deze vraag, hij is voor sommige anderen goed herkenbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nieuw onderzoek:
http://www.telegraaf.nl/buitenland/7870208/___Gelovigen_meer_kans_op_overleven_ziekte___.html?p=8,2
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat maar weer eens duidelijk aantoont hoe groot de invloed van geloof en suggestie zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb het gelezen gdan. het past voor een deel in het straatje van deze vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daarom, ook vooral wel een beetje in de lijn van mijn antwoord. Het gaat natuurlijk over de kracht van de geest.
Welke in mijn optiek ook van toepassing is bij alles en dus ook bij handoplegging.
Een sceptici kan je nooit genezen, een gelovige wel. Zo ook dus het versterken en/of afremmen van de behandeling/methode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms is het nodig om verder te kunnen, hoe vreemd dit ook klinkt.
rose
13 jaar geleden
Als je iemand alleen maar verder kan helpen door hem pijn te doen, door hem met pijn in een richting te dwingen, dan kun je iemand niet helpen. Dan moet je een stap achteruit doen (en eventueel wat lucht uit je ego laten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank voor je verdere uitleg.
http://www.youtube.com/watch?v=3F3ovb2kZ9Q&feature=related

Klik eens op mijn bovenstaande link, is echt indrukwekkend
De chinezen noemen het 'chi' en er zijn mensen die door jarenlang mediteren deze energie zo sterk kunnen maken dat ze mensen zelfs onder de huid kunnen raken. We stralen allemaal energie uit rond het lichaam, maar door je yin en yang 'aan te pakken' door jarenlang meditatie toe te passen kan deze energie zo sterk worden! Mijn link boven laat je zo`n man zien die zelfs gerenomeerde wetenschappers versteld liet staan, een heel gewone man!
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb een slachte internet verb. kan je filmpje niet bekijken maar een + voor je moeite.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben over twee weken weer thuis, ga hem dan bekijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb het filmpje bekeken, inderdaad indrukwekkend.
Wat ik ook vreemd vind is dat er geen reactie is van "anderen".
Zoals die man werkt komt me heel bekend voor, zo werk ik namelijk ook, alleen met mindere intensiteit.
Dit filmpje is voor mij reden om meer te gaan mediteren.
amc
13 jaar geleden
RichardEngels@;Bedoel je met anderen, andere GVers? Je moet er open voor staan, anders interessert het je niet , toch? Mijn broer is shiatsu therapeut en als je dat meemaakt weet je hoe je energie in elkaar zit. je weet dat het geen zweverig gedoe is. Ik ben dus geen gelover maar weter en je moet het dus niet vreemd vinden dat anderen niet willen weten.
eddijst@; Moet je zeker doen! Het zal alles bevestigen waar je aan twijfelt. Vooral door de integriteit van die man in het filmpje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ amc, ik ben weer thuis en heb je filmpje bekeken, erg indrukwekkend, bedankt!
mijn moeders tante had ongeveer 10 jaar geleden heel veel last van haar benen en na zeuren bij de huisarts en nog eens klagen kon hij er niets aan doen.
toen heeft ze contact opgenomen met een persoon die blijkbaar ''healing hands'' had en hem bij haar langs heeft laten komen. toen hij aankwam en zij de deur opendeed was het eerste wat hij zei: ik kom niet naar binnen want jij bezit ook deze gave en een close familielid heeft het ook.
sinds die tijd heeft ze een praktijk aan huis en heeft ze een grote klantenkring die bij haar komt om hun pijnen te laten wegvloeien door haar.

ook zijn wij erachter gekomen dat die ''close familielid'' mijn moeder blijkt.
ook al is mijn moeder er niet zo geoefend en goed in als mijn moeders tante merk je wel dat ze pijnen wegneemt en het heel warm wordt.

op een dag had mijn moeder een ontsteking in haar enkel en toen zei ik tegen haar dat ik het wel wou proberen
en toen bleek ook nog eens dat ik het waarschijnlijk ook kan.
ook al kunnen mijn zuster en mijn broer het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe je dat moet uitleggen is compleet afhankelijk van het wereldbeeld van de luisteraar, zelfs binnen de paranormale wereld zijn er al verschrikkelijk veel verschillende verklarende verhalen.
Ook de wetenschap zal uiteindelijk haar eigen verhaal vinden.

Al deze verhalen bevatten kernen van waarheid, en hoe het allemaal precies zit, tja ik hoop het ooit te weten.

Het is van grote waarde al de verhalen te erkennen als waardevol, zodat we openstaan voor het grotere geheel. Onze grenzen kunnen verleggen en nieuwe zaken kunnen ontdekken.

Geen van de verhalen is volledig we hebben ze allemaal nodig, ik hoop dat de wetenschap spoedig met het hare komt.

Het is niet enkel een placebo effect want dat zou ze ook bij de behandelingen van de artsen gehad hebben. Er is verder onderzoek nodig over hoe het universum in elkaar zit, metafysica enzo. Veel te moeilijk voor mij maar daar kunnen ze hun soort verhalen vinden voor dit soort effecten. En die kant van het grote verhaal missen we nog en we kunnen het nooit oplossen als niet alle verhalen hun input geven, dus wetenschap doe je best we wachten op jouw inbreng.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof zelf niet energie en chi. Ik doe psychologie opleiding en leer dat het bijna altijd psychologische pijn is. Het mooie is dat je nooit "hard" bewijs hebt aangezien het in iemand anders zijn hoofd zit.

Maar waarschijnlijk is het wel een soort van placebo effect, Zolang je automatische negatieve gedachten is gericht op angst voor pijn, zal je pijn hebben. Soms weet jezelf niet eens dat je die automatische gedachten hebt, vandaar automatisch.

En het placebo effect kan meer dan sommige mensen denken. Sommige mensen zijn dood gegaan aan het placebo effect. Voorbeelden

Mijnwerkers zaten in ingestorte mijn, kregen te horen dat ze nog 24 uur te leven hadden, en 1 had een horloge. Elke keer als er 2 uur voorbij waren zei hij dat er pas 1,5 uur voorbij was. Na 24 uur is de ene met het horloge gestorven terwijl de rest nog een tijdje doorleefde

Ook als iemand gelooft dat die een zwaar vergif heeft ingenomen gaat deze automatisch kotsen en schuimbekken.

En zo zijn er nog meer verhalen, en ze zijn niet verzonnen :o
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Ed,

Wederom een leuke vraag. Je kunt het niet uit leggen.
Ik vind het "woordengevecht" dat bij deze vraag is ontstaan veel interessanter. Waarom zou je het eigenlijk moeten proberen uit te leggen. Het belangrijkste is toch dat het werkt en niemand schade berokkent.

En daar wringt nu net de schoen. Want als het fout gaat, wie moet je dan verantwoordelijk stellen? Want de "methode" genezen met de handen is namelijk niet te bewijzen.
Er bestaat wel degelijk een "soort" of "vorm" van wat wij woordelijk vernoemen "energie" of "straling" of "magnetisch", van mijn part noem je het "fietsenventieldopjeschroefdraad".

Het kan zeker een placebo effect zijn.
Het kan ook een frequentie zijn waar 2 mensen zich op elkaar afstemmen.
Het welbekende "zich lekker" voelen in een ruimte.
Het is bijvoorbeeld wel grappig dat we spreken van een "sfeer" in een ruimte, terwijl die "sfeer" toch ook niet zichtbaar is, maar wel voelbaar.

We blijven elkaar maar bestoken met woorden of het welles of nietes is.

We blijven bezig om alles maar te proberen te verklaren. Des te meer we proberen te verklaren des te meer soorten en vormen woorden hieraan worden gegeven.

Stop daar nu eens allemaal mee, ga rond de tafel zitten en sla de "HANDEN" in elkaar en help elkaar en zoek naar de juiste methode voor die persoon die hulp nodig heeft.
"RESPECTEER" elkaar, heb een open visie voor het feit dat er meer manieren zijn dan "JOUW" manier alleen.

Richard Engelen (die zelf handoplegging doet met veel succes)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
welke opleiding doe je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
RichardE. dank voor je mooie woorden en je begrip.
het is een wonderbaarlijke wereld, terwijl ik gisteren in hevige discussie was en "voelde" dat mijn handen veranderden, was er ineens die vraag van mijn vrouw en slechts met een vingertopje, op de juiste plaats, was de pijn weg!
Een onvoorstelbaar gevoel van dankbaarheid komt er dan bij je binnen, teruggekeken op mijn scherm, stond daar nog steeds het welles nietes spelletje, groter kon het contrast niet wezen.
Het wapengekletter met Cryo. is deels een woord spelletje, we staan dichter bij elkaar als menigeen door heeft, maar er spelen nog wat meer zaken uit het verleden.
lees ook mijn reactie bij janzool hierboven, hoe dicht we bij elkaar staan en hoe de aanval weer wordt ingezet op de paranormale en soms wordt het je wat te veel en reageer je, zo blijft alles aardig in evenwicht. ;-)
Bij handoplegging gebeuren soms veel dingen die nog niet goed begrepen worden.
Ik noem enige effecten op die een rol KUNNEN spelen.
- Troost
- Erkenning
- Koestering en medeleven
- Op fysiek niveau verbondenheid uitdrukken
- Overdracht van krachten .
- Overdracht van een state of mind.
- Overdracht van letterlijke warmte.
Velen wijzen op psychische- en placebo-achtige effecten.
Dat is m.i. veel te kort door de bocht.
Alhoewel het een niet te onderschatte rol kan spelen dat er endorfinen aangemaakt worden, voortkomend uit positieve verwachting zijn er wel degelijk ook verschijnselen gerapporteerd die welke vorm van louter psychische effecten ver overstijgen.
We moeten enorm uitkijken dat we dingen die zelfs in de Bijbel als therapie beschreven staan (Jacobus 5) waarvan we het werkingsprincipe wat KAN optreden niet begrijpen, ridiculiseren en afdoen als suggestie.
Menig arts zal in de praktijk gevallen kennen die vanuit medisch inzicht domweg onverklaarbaar maar wel meetbaar/constateerbaar zijn.
Recentelijk was een programma van BNN met een persoon die op slag van (in meen schildklier) kanker genezen was, NA uitbehandeld te zijn!
Ik heb het programma helaas niet kunnen zien maar weet uit eigen ervaring dat handoplegging icm. gelovig gebed veel vermag omdat er kracht aan verleend wordt!
Het zijn in ieder geval dingen die door velen best wat serieuzer genomen mogen worden en door sommigen minder serieus ( deze laatste groep reist soms handopleggers achterna en vergeet daardoor soms het eigen leven te leven, wat mij geen goede zaak lijkt.)
In mijn verhalen heb ik het over de Bijbelse vorm van handoplegging.
Er zijn ook vormen van handoplegging die verwant zijn aan het magnetiseren, wat iets geheel anders is.
Bij magnetiseren wordt de hand over het lichaam (vaak op een paar centimeter afstand) bewogen waarbij magnetische krachten opgewekt en gestuurd worden, bij Bijbelse handoplegging wordt de hand meestal op hoofd of schouder geplaatst en blijft daar gedurende het gebed om daarmee ook verbondenheid te symboliseren, bij Bijbelse handoplegging worden geen magnetische krachten opgewekt, de werking van krachten wordt dan uitsluitend van God verwacht en is dan ook niet vermoeiend, terwijl magnetische handoplegging de mensen die het toepassen flink kunnen vermoeien en zelfs uitputten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is de kracht van je eigen geest vaak. Als jij gelooft...........
Makkelijkste is denken dat een ander het doet. Menselijk psychologie zorgt voor zelf genezing, Adrenaline en nog veel meer zaken. State of mind is de grootste truc. Wat mij angstig maakt is het feit als je zelf genezing hebt, wat is dan de kans dat mensen zichzelf ziek kunnen maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Die kans is heel groot. Door te denken dat je een ziekte hebt, kun je die daadwerkelijk ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja die kans is net zo groot, waarschijnlijk nog wel groter zelfs, als gevolg van onze jachtige, ontevrede maatschappij.
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jullie snappen me. Hehe Maar als je erover nadenkt maken we uiteindelijk gewoon onszelf gek. Creëren leed waar geen leed nodig is. Het is wat ons mens maakt wat ons ook gek maakt als we er niet naar leven. Als ik goed kon schrijven had ik er wel boeken over vol geschreven. Het is zo simpel maja
je moet niet alles met feiten willen onderbouwen er is meer op deze aarde dan wetenschap maar mensen die zo gelukkig zijn en een geloof hebben weten dat de heilig geest ons kan leiden tenzij de zonde het tegen houdt voor mensen die toch een verklaring willen voor dingen die ons te boven gaan kan het zijn dat mensen zo graag willen dat ze beter worden of dat de pijn weg gaat dat ze het zich gaan verbelen dat de pijn of ziekte echt weg is waardoor de geestelijk stabiliteit aanzienlijk verbeter dat weer stress vermindert en dat zodoende het lichaam weer aan het werk gaat met nieuwe celopbouw..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben altijd van mening dat dingen die nogal onverklaarbaar lijken eigenlijk helemaal niet onverklaarbaar zijn! Het zit tussen je oren.
Daar kan ik vrij kort in zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel pijn wordt bestreden door placebo's en werkt bijna altijd. Wanneer iemand niet meer gelooft in een bepaalde behandeling, kan die alsnog geholpen worden door bv een handoplegging en dergelijke (geloof=placebo) Zelf heb ik vroeger mensen van hun hoofdpijn geholpen door een minuut stevig tussen hun duim en wijsvinger te knijpen.

Het placebo-effect staat duidelijk beschreven in Wikipedia

Toegevoegd na 12 minuten:
Hoe verklaar je het aantal krukken en rolstoelen van genezen patiënten in Lourdes, zelfgenezing door geloof = placebo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja faber, ik denk er zelf anders over, maar bedankt voor je antwoord.
Medische onverklaarbaarheden zijn ervan veler aard. Veel pijnen die zomaar verdwijnen zijn somatisch en niet fysisch.
Ook kan het placeboefect een oplossing bieden