Is er een verband tussen de achternaam van iemand en zijn beroep?

Bijvoorbeeld als je Bakker heet en bakker bent, of als je Anjer heet en bloemist bent, of Spijker heet en timmerman bent..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K
Kimath
13 jaar geleden
er zijn al veel goede antwoorden genoemd. Kleine uitbreiding: Er waren ook veel mensen die dachten dat de invoering van achternamen maar tijdelijk zo zijn. Daar komen de rare achternamen vandaan :D

Het beste antwoord

Ja. Daar is onderzoek naar gedaan door psychologen, en mensen hebben gemiddeld iets vaker een beroep dat een verband vertoont met de naam dan een beroep dat daar geen verband mee vertoont.

Maar de kans op een beroep dat een verband vertoont met de naam is maar lichtjes hoger hoor. Ik weet niet hoeveel hoor, misschien is de kans 3% groter, of misschien maar 0.2%.
Andere factoren spelen een veel grotere rol, en dat is ook logisch. Maar ook al is de invloed klein, je naam heeft dus wel invloed.

Ze verwachten dat het komt doordat mensen iets dat van hen is, gemiddeld meer waarderen dan iets dat niet van hen is. Zo waarderen mensen ook bijvoorbeeld de letters uit hun eigen naam gemiddeld meer dan andere letters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Vroeger was dat zeker het geval, toen Napoleon de achternaam invoerde was het veel voorkomend dat mensen hun beroep als achternaam opgaven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was lang geleden wel zo.
In de tijd dat er bedacht werd om alle mensen een achternaam te geven.

De een was bakker en kreeg bakker als achternaam.
De ander was kort in lengte en ging voortaan door het leven als de korte.
Of was er iemand die schilder van beroep was en dat ook als achternaam kreeg.

Dat is tegenwoordig nog maar een luk raak dat je iemand treft met dezelfde achternaam als het beroep.
Maar ze zijn er nog zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger moesten de mensen achternamen voor zichzelf bedenken voor de registratie. Veel mensen namen hun beroep als achternaam. Dus vandaar dat mensen Bakker heten of Visser bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,
Vroeger, wanneer de achternamen werden gekozen (Tijdens Napoleon, rond 1800 als ik me niet vergis), werd wel het beroep vaak als achternaam gekozen. Dus je achternaam is een verband met het beroep van je over over over grootouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen iedereen een achternaam moest aannemen is dat idd zo gegaan: de visser noemde zich vaak Visser, etc. Gezien er een geografische relatie is tussen beroep (vb visser) en voorheen de migratie niet zo intensief was als hedentendage, zal ook nu nog wel een verband zijn tussen achternaam en beroep. Hoewel het verband langzaamaan minder sterk zal worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu niet meer, zou voor mij ook niet best zijn want mijn meisjesnaam is Niks.

Toegevoegd na 43 seconden:
Mijn voorouders konden Niks bedenken, denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of heette een betbetbetovergrootvader Nicolaas? Kortweg: Nik. Zijn zoon was dan Nik's zoon. 8-o Misschien stam je af van Sinterklaas! Ken je toevallig iemand die Pieters heet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Martinm, Geen Pieters in de familie maar wel voornaam Klaas dus dat moet het zijn ;)"
Bedankt voor de tip!
Hallo Annna,

Echt een direct verband is er niet, maar het zal best wel een voorkomen.
In Capelle a/d ijsel zit de firma Beenhakker die rolstoelen maakt/verkoopt :) Hoop niet dat dit een verband is haha

Groeten Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord. +1
vroeger, in de tijd van Napoleon zeker wel,
de meeste mensen wisten hun achternaam niet en antwoorden op de vraag "wie ben je ?"hun beroep. bijvoorbeeld jan de bakker.
ook had je mensen die hun plaats van herkomst noemde.

ook veel gebruikt is Jansen: het achtervoegsel "sen "betekent "zoon van"in dit geval zoon van jan.
in Groningen betekend Da, zoon van.( Albeda)
in Friesland betekend MA, zoon van. (Hettema)

Dekker was een dakdekker
de Koning was schutterskoning in de plaatselijke schutters gilde, Net zoals de Keizer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat er mensen zijn die denken: Goh, mijn achternaam is slager, weet je wat, ik word slager!
Toeval dus.
Evengoed zijn er hilarische gevallen bij hoor: Wat dacht je van de gebroeders Wals: De ene broer had een dansschool, en de andere had een wegenbouwbedrijf!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Namen ontstaan uit beroep of ambacht zoals, Bakker, Droppert (handelaar in het specerij drop), Kuiper, Schrijver, Verwer, Zeilmaker, e.d. Zie familienamen met betrekking tot bier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als aanvulling op de gegeven antwoorden: er is ook een verband tussen de letters van je naam en dingen die ook die letters hebben. Stel dat je Martin heet, dan zul je waarschijnlijk eerder een Mars dan een Snickers kiezen. Zou zou het dus ook kunnen zijn dat je eerder geneigd bent om voor een bepaald beroep te kiezen omdat die letters of zelfs het hele woord in je naam zitten.