Waarom is het gewoner, als je het al zo wil noemen, om uit je neus te eten dan uit je oor?

Het klinkt allebei vies. Maar ee uitdrukking is ook uit je neus zitten te eten. Waarom niet uit je oor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens. Ik kan op mijn gemak een hele dag mijn neus leeg baggeren en lekker op peuzelen. Maar om nou van dat smerige oorvet te gaan eten, dat zie ik niet zitten. Moet ik opeens aan Shrek denken.

Het beste antwoord

De productie van snot is een continu proces. Bij mensen wordt het grootste gedeelte van het geproduceerde snot onbewust ingeslikt.
Omdat het dus toch al ingeslikt wordt en door je keel
gaat, is het helemaal niet zo raar (!?) om dat dan eens
via je neusgat er uit te peuteren en in te slikken.

Neuspeuteren wordt door mensen en andere primaten bedreven. Neuspeuteren dient om slijmresten uit de neus te verwijderen. Soms is dit noodzakelijk omdat het verwijderen door snuiven of snuiten niet lukt. Hoewel het een zeer algemene gewoonte betreft, geldt neuspeuteren in sommige culturen als een licht taboe. Het wordt doorgaans als onbeleefd gezien.

Veel en vaak neuspeuteren kan schade toebrengen aan de neus, in het bijzonder aan de vele haarvaten die binnenin dit orgaan aan de oppervlakte komen.
Soms leidt het tot een bloedneus. Ook kan het infecties veroorzaken.
Veel dokters raden het dan ook af en adviseren het gebruik van zakdoekjes. Anderen wijzen juist op het feit dat het om een natuurlijke gewoonte gaat en dat het opeten van neusslijm het immuunsysteem van de mens (en in het bijzonder van jonge kinderen) versterkt.

Oorsmeer (oorwas, cerumen) wordt gemaakt in 1000-2000 oorsmeerklieren en vormt een mengsel met talg, haartjes en keratine (bestanddeel van huid) uit afgestoten huidschilfers.
Dat slik je nooit in.
Over de smaak kan ik je niets vertellen. :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

uit je neus eten komt vaker voor omdat snot zoet van smaak is, het smeer in je oor is bitter en dus behalve alleen het idee, ook qua smaak echt erg smerig en daarom komt het ook nagenoeg niet voor (er zijn uitzonderingen)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe weet jij dat? (:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ze de vraag las wellicht, alles voor een goed antwoord.
sterredag
13 jaar geleden
of course, heb even flink in mijn neus en mijn oor lopen wroeten om het eens uit te testen :S
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedergeval fijn dat je zo eerlijk bent (:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een goeie vraag: waarom
(: en niet :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En nu durft niemand meer antwoord te geven op deze vraag.
Kimath
13 jaar geleden
gatver, snot is zoet? Mij lijkt het gewoon ranzig. Het wordt door sommige wetenschappers trouwens wel aangeraden om af en toe eens flink in je neus te graven en de inhoud op te eten.
Het slijm geproduceerd in je neus vangt mogelijk schadelijke bacteriën op die je neus binnenvliegen.
Als je deze (verzwakte) bacteriën op eet, verbeterd je immuunsysteem.
paulus811
13 jaar geleden
sterredag, wat je zegt is gewoon zo.
De keel en de neus staan in open verbinding, dus als je je neus ophaalt eet je ook snot. Wat misschien wel waar is dat het snot aan de ingang van de neus sterker vervuilt is door stoffen die in de lucht zweven en in het voorste gedeelte zijn blijven hangen. Ga maar eens schuren met een schuurmachine en kijk maar eens na een tijdje wat er dan in je neus zit stof en verf resten ja en dat is natuurlijk niet zo gezond. Vandaar dat men zegt snot eten is vies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat je neus niet aan de zijkant van je hoofd zit.